  • 31. Data: 2012-02-09 13:00:41
    Temat: Re: odchylenie standardowe online
    Od: "slawek" <h...@s...pl>

    Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    o-discussion-forums@yqbc11...

    >Regresja liniowa nie wymaga, zeby dane ukladaly sie w wykres funkcji
    >jednowartosciowej. Regresja liniowa modeluje problem jako model
    >deterministyczny + czynniki losowe. Obecnosc w >zbiorze danych par (X,Y1),
    >(X,Y2) itd. oznacza, ze masz kilka realizacji czynnika losowego dla tej
    >samej wartosci X. To jest OK.

    Mylisz "wykres funkcji" z "funkcją" (to nie jest to samo), piszesz "czynnik
    losowy" (choć prawidłowe określenie to "zmienna losowa"), zakładasz iż x to
    zmienna niezależna (a przecież nie musi tak być i w praktyce najczęściej nie
    jest).

    >W podanym przez Ciebie przykladzie problem nie polega na tym, ze dla
    >jednego X masz wiele Y, tylko ze masz tylko jeden X. Jezeli wprowadzisz
    >zbior danych:

    Podany przykład jest tzw. "z życia wziętym". Mamy dane, te dane są "skądś" -
    np. z bolometru nadprzewodzącego, ankiety na temat jakości sera, tachometru,
    rachunków bankowych. Nie ma gwarancji, że x jest znane dokładnie, nie ma
    gwarancji że x lub y się nie będą powtarzać. Nie ma gwarancji, a priori, że
    nie będzie serii (0, 1), (0, 2), (0, 3), a nie jest to w żaden sposób gorsza
    seria niż (1, 0), (2, 0), (3, 0) - wystarczy tylko np. zamiast spisywać
    napięcie i natężenie - spisywać natężenie i napięcie (czyli zrobić taki
    swap).

    Dobry algorytm poradzi sobie - da jakieś oszacowanie na współczynnik
    kierunkowy i wyraz wolny, da jakiś współczynnik korelacji, odchylenia
    standardowe... choćby miały one być po prostu nawet i nieskończone (INF jest
    w standardzie IEEE). Zły algorytm - wyłoży się, da złą odpowiedź do niczego
    nie pasującą (np. dla serii (0, 1), (0, 2), ... będzie to współczynnik
    kierunkowy 0.23423), w najlepszym przypadku zgłosi błąd "niedasie".

    >Natomiast taki zbior danych
    >{ (0,1), (0,1.2), (1,2) }
    >jest poprawny.

    Po pierwsze, nie ma danych "poprawnych" i "niepoprawnych" - są tylko
    prawdziwe i sfałszowane. Elementarna etyka badań naukowych wymaga
    przyjmowanie i analizę wszystkich wyników, selektywne "uznaniowe"
    traktowanie jest to tzw. "wishfull thinking" i jest bardzo nieprofesjonalne.
    Dlatego musisz być gotowy na zupełnie cudaczne ciągi liczb.

    Po drugie, pisałem już o EOV, ale wydaje się, że zlekceważyłeś to i nie
    odrobiłeś "zadania domowego" - nie wiesz nadal co to EOV. Wikipedii masz
    np.: http://en.wikipedia.org/wiki/Errors-in-variables_mod
    els . Vic w tym,
    że problem "regresji liniowej" robi się natychmiast nieliniowy... prosty (i
    nie całkiem poprawny) algorytm znajdziesz np. u Teukolskiego et al. w
    Numerical Recipes.

  • 32. Data: 2012-02-09 13:46:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-09 14:00, slawek pisze:

    > wystarczy tylko np. zamiast spisywać napięcie i natężenie - spisywać
    > natężenie i napięcie (czyli zrobić taki swap).

    Tak, wreszcie zrozumiałeś, o to chodziło.
    To operator ma zdecydować, co jest zmienna
    objaśniającą, a co objaśnianą.

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2012-02-09 14:01:43
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-09 14:46, bartekltg pisze:

    > Tak, wreszcie zrozumiałeś, o to chodziło.
    > To operator ma zdecydować, co jest zmienna
    > objaśniającą, a co objaśnianą.

    A, być może komuś umknęła jedna kwestia.

    Mamy pary 'punktów pomiarowych'.

    Regresja liniowa Y od X i regresja po zamianie
    zmiennych miejscami (X od Y) da w wyniku
    _różne_ proste (inaczej przechodzące obok
    punktów, inne 'rysunki').

    Dowolna liniowa zamiana współrzędnych również
    (np okręcenie układu współrzędnych o 45stopni).

    I będzie to prosta inna niż przy zagadnieniu
    'zminimalizuj kwadraty odległości na płaszczyźnie
    od punktów (X,Y)' - to nie jest nawet reg. liniowa.

    BTW. Jeśli zmienna X jest równie mocno zaburzana jak Y,
    problem nie jest taki prosty (zwłaszcza gdy zaburzenie
    nie jest stałe). Ale najczęściej zwykłe metody wystarczą.

    pzdr
    bartekltg

  • 34. Data: 2012-02-09 16:17:33
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Thursday, February 9, 2012 1:00:41 PM UTC, slawek wrote:
    > Użytkownik "Roman W" napisał w wiadomości grup
    o-discussion-forums@yqbc11...

    > Mylisz "wykres funkcji" z "funkcją" (to nie jest to samo),

    Nie myle. Dane to pary (X,Y). Wykres funkcji to zbior par (X,f(X)). Teraz rozumiesz?

    > piszesz "czynnik
    > losowy" (choć prawidłowe określenie to "zmienna losowa"),

    To synonimy w mowie potocznej. Daj se spokoj z ta analnoscia, bo to nudne.

    > zakładasz iż x to
    > zmienna niezależna (a przecież nie musi tak być i w praktyce najczęściej nie
    > jest).

    Takie jest zalozenie w regresji liniowej.

> [...]
    > seria niż (1, 0), (2, 0), (3, 0) - wystarczy tylko np. zamiast spisywać
    > napięcie i natężenie - spisywać natężenie i napięcie (czyli zrobić taki

    Regresja liniowa dziala przy zalozeniu, ze X znasz dokladnie.

> [...]
    > nie pasującą (np. dla serii (0, 1), (0, 2), ... będzie to współczynnik
    > kierunkowy 0.23423), w najlepszym przypadku zgłosi błąd "niedasie".

    No, a idealny to jeszcze pranie zrobi i upiecze szarlotke.

    > Po pierwsze, nie ma danych "poprawnych" i "niepoprawnych" - są tylko
    > prawdziwe i sfałszowane.

    Malo wiesz o swiecie.

    > Elementarna etyka badań naukowych wymaga
    > przyjmowanie i analizę wszystkich wyników, selektywne "uznaniowe"
    > traktowanie jest to tzw. "wishfull thinking" i jest bardzo nieprofesjonalne.

    Bzdura. Nieumiejetnosc odroznienia danych sensownych od bzdur (bo np. komus sie
    woltomierz skrzywil) dyskwalifikuje badacza.

    > Dlatego musisz być gotowy na zupełnie cudaczne ciągi liczb.

    Moze kiedy badam UFO albo ksiegowosc w Lehman Brothels.

    RW

  • 35. Data: 2012-02-09 20:51:01
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > Tak, wreszcie zrozumiałeś, o to chodziło.
    > To operator ma zdecydować, co jest zmienna
    > objaśniającą, a co objaśnianą.

    Zwróć uwagę: możesz, co jest matematycznie poprawne, szukać korelacji
    pomiędzy liczbą bocianów a dzietnością ludzi. Co według ciebie jest
    "objaśniające", a co "objaśniane"?

    lol

  • 36. Data: 2012-02-09 21:06:05
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > A, być może komuś umknęła jedna kwestia.

    Nie umknęła, tym właśnie zajmuje się EOV.

    > Mamy pary 'punktów pomiarowych'.
    >
    > Regresja liniowa Y od X i regresja po zamianie
    > zmiennych miejscami (X od Y) da w wyniku
    > _różne_ proste (inaczej przechodzące obok
    > punktów, inne 'rysunki').

    Tzn. taki problem będzie z OLS i nie tylko.

    Jak ładnie zdefiniować (elipsoidy etc.), to dobry algorytm EOV powinien
    zawsze dawać tę samą linię prostą.

    > Dowolna liniowa zamiana współrzędnych również
    > (np okręcenie układu współrzędnych o 45stopni).

    Nie wystarczy - np. niektóre przekształcenia afiniczne nie wystarczą. Np.
    zmiana skali na osi x i y jednocześnie _jest_ transformacją liniową, a
    niczego (?) nie zmieni.

    Z drugiej strony, pomnożenie y-ków przez zero też jest transformacją
    liniową... i chyba się zgodzimy, że POWINNA coś zmienić.

    > BTW. Jeśli zmienna X jest równie mocno zaburzana jak Y,
    > problem nie jest taki prosty (zwłaszcza gdy zaburzenie
    > nie jest stałe). Ale najczęściej zwykłe metody wystarczą.

    Najczęściej nie wystarczają, ale EOV jest trochę za trudne dla dzieciaków,
    więc nikt się za to nie bierze jak nie musi. Tzn. jeżeli go nie zmusić.

    Regresję liniową można policzyć bez komputera, komputerowo też trudno nie
    jest. EOV jest trudne w tym sensie, ze w Reciapsach jest błędna
    implementacja, więc nawet "miszcze" potrafią się o to rozbić. Pamiętam
    artykuł z Measurments in Science & Eng., w którym twórcy algorytmu pojechali
    na... liczeniu pochodnych bez wcześniejszego sprawdzenia czy one, te
    pochodne, w ogóle istnieją (a nie istniały!) Pół roku później była errata.

  • 37. Data: 2012-02-09 21:07:47
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-09 21:51, slawek pisze:

> [...]
    >
    > Zwróć uwagę: możesz, co jest matematycznie poprawne, szukać korelacji
    > pomiędzy liczbą bocianów a dzietnością ludzi. Co według ciebie jest

    :-)

    1. To, co przyjmę. Wynik będzie od tego zależał! (patrz kolejny post).

    2. Licząc korelację (np współczynnik korelacji Pearsona, ale i
    poważniejsze miary korelacji/'korelacji') nic nie wybierasz.
    Ten współczynnik jest symetryczny ze względu na zamianę
    miejscami bocianów i dzieci!
    NIE badasz korelacji za pomocą regresji liniowej.

    > lol

    'Lolalibyśmy' bez przerwy, gdyby to nie było smutne.

    bartekltg

  • 38. Data: 2012-02-09 21:22:51
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Roman W" <b...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    discussion-forums@vbzc20...
    > Regresja liniowa dziala przy zalozeniu, ze X znasz dokladnie.

    Aha, to niby skąd ja mam je znać? lol

    > No, a idealny to jeszcze pranie zrobi i upiecze szarlotke.

    Ktoś jednak musi pisać te programy dla pralek i piecyków.

    > Bzdura. Nieumiejetnosc odroznienia danych sensownych od bzdur (bo np.
    > komus sie woltomierz skrzywil) dyskwalifikuje badacza.

    I dlatego właśnie tzw. polska nauka to grajdoł: bo jak się komuś "woltomierz
    skrzywił" to się go naprawia - a nie wywala wyniki jakie niby nie pasują do
    założeń. (Czyli te, których eksperymentator nie rozumie.)

    Dla mnie jest to kompletnie niepojęte, ale w są jeszcze tu i owdzie
    miłośnicy cold fussion a'la Fleshman i Pons - potrafią być bardzo selektywni
    co do prezentowanych danych. I nieustannie "krzywią im się woltomierze" -
    uznają tylko te wyniki, które są właściwe, a właściwe są tylko te dobre, a
    dobre to są takie jakie sami przewidywali.

    > Moze kiedy badam UFO albo ksiegowosc w Lehman Brothels.

    Kiedy ty coś badasz, to masz jakieś pojęcie co i np. jaki będzie zakres
    danych (wystarczą double czy też nie?)

    Kiedy piszesz program jako profesjonalista, to nigdy nie wiesz, kto i do
    czego ten program zastosuje. I powinieneś być na tyle uprzejmy wobec
    przyszłych ewentualnych użytkowników, aby nie wywalał się ten program na
    byle jakich danych wprowadzonych z palca dla zabawy. A jeżeli już, to niech
    przynajmniej rzuca wyjątek a nie robi crash to desktop w biezdurno.

  • 39. Data: 2012-02-09 21:27:22
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    > 2. Licząc korelację (np współczynnik korelacji Pearsona, ale i
    > poważniejsze miary korelacji/'korelacji') nic nie wybierasz.

    Tzn. jakie?

    > Ten współczynnik jest symetryczny ze względu na zamianę
    > miejscami bocianów i dzieci!

    Wiesz co, może lepiej nie mów tego żonie: że chcesz zamienić dziecko na
    bociana.

    Więc co: liczba bocianów zależy od liczby dzieci, czy liczba dzieci zależy
    od liczby bocianów?

    Ale przecież nie są niezależne, bo korelacja jest!

    lol

  • 40. Data: 2012-02-09 22:08:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-09 22:27, slawek pisze:

    > Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości grup
    >
    > Tzn. jakie?

    Np korelacje rangowe. Ale to poza tematem.

    > Wiesz co, może lepiej nie mów tego żonie: że chcesz zamienić dziecko na
    > bociana.

    > Więc co: liczba bocianów zależy od liczby dzieci, czy liczba dzieci
    > zależy od liczby bocianów?

    Bo korelacja nie stwierdza kierunku z definicji!
    korelacja pożarów do liczby strażaków i liczy strażaków
    do liczby pożarów to ta sama wielkość.

    Dalej nieudolnie trollujesz. Baw się sam

    bartekltg