  • 1. Data: 2013-10-26 00:40:06
    Temat: optyczna inspekcja PCB
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Tak sobie pomyślałem, sprawdzając pod mikroskopem 40-tą PCB, czy nie ma
    może jakiegoś w miarę dostępnego oprogramowania, do którego można by
    zapodać np. zdjęcie poprawnie zmontowanego PCB, i żeby znaczne
    odchylenia (cholera wie co znaczy znaczne, ale - jakoś tam określone...)
    były wskazane.

    Widział ktoś coś takiego ? Znaczy w sensie - oprogramowania na PC.

  • 2. Data: 2013-10-26 02:03:19
    Temat: Re: optyczna inspekcja PCB
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-10-26 00:40, sundayman pisze:
> [...]
    > były wskazane.
    >
    > Widział ktoś coś takiego ? Znaczy w sensie - oprogramowania na PC.

    Trzeba było poczytać prace prof. Jakubowskiego sprzed circa 15 lat.
    Myślę że dzisiaj w każdej chińskiej fabryce kontrola jakości opiera się
    o robota fotografującego i odrzucającego nieprawidłowe płytki.

    Ale to technologia raczej niedostępna dla amatorów.

  • 3. Data: 2013-10-26 02:04:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    > były wskazane.
    >
    > Widział ktoś coś takiego ? Znaczy w sensie - oprogramowania na PC.

    Nie widziałem, ale podejrzewam, że można coś podobnego wydłubać samemu
    w krótkim czasie, choćby jako skrypt do Gimpa. Kiedyś takie pisałem, ale
    tak dawno, że już nic z tego nie pamiętam, więc techniczne pytania nie
    do mnie. A jak nie w Gimpie, to w czymkolwiekbądź -- co kto tam umi.

    Idea jest taka. Najpierw odjąć dwa obrazy -- to powinno być proste
    i oczywiste. Jak będą takie same (obie płytki poprawnie zmontowane),
    to obraz różnicowy będzie miał wygląd rysunku konturowego. Na granicach
    ścieżek pojawią się linie wynikające z samej niedokładności umieszczenia
    tych zdjęć. Na granicach elementów linie będą grubsze, bo dojdzie do tego
    niedokładność montażu. Teraz zakładamy, że grubość linii "d" musi spełnić
    warunek "d < cholera" i już prawie jesteśmy w domu. Są mechanizmy
    (nie tylko w Gimpie) usuwające elementy miejsze niż zadany parametr.
    Podstawiamy tam wartość "cholera" i szlus. Na wierzch wylezą tylko
    różnice plackowate, czyli właśnie braki w montażu.

    To co opisałem, może być przefajnowane. Wydaje mi się, że najbardziej
    pomocne będzie samo odjęcie obrazów i własnooczna inspekcja. Placki
    wśród linii dobrze rzucają się w oczy.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-10-26 02:14:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > To co opisałem, może być przefajnowane. Wydaje mi się, że najbardziej
    > pomocne będzie samo odjęcie obrazów i własnooczna inspekcja. Placki
    > wśród linii dobrze rzucają się w oczy.

    No oczywiście, samemu to można by się pewnie i postarać lepiej.
    Ale niestety - nie mam czasu żeby się dobrze wyspać :) więc pisanie tego
    na cito odpada. Może kiedyś kiedyś, jak się będę nudził (czyli nigdy)...

    Dlatego cokolwiek gotowego bym chciał, no ale już poszukałem i widzę, że
    generalnie to raczej piękne marzenie jest...

  • 5. Data: 2013-10-26 02:30:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    >
    > Dlatego cokolwiek gotowego bym chciał, no ale już poszukałem i widzę, że
    > generalnie to raczej piękne marzenie jest...

    Gotowy Program Do Porównywania Zmontowanych Płytek (pomińmy jego cenę i to,
    skąd się wziął) ma pewnie opcji od czorta i dokumentację grubości cegły.
    Wgryźć się w to, to też robota -- zwykle mniej przyjemna od pisania.

    Ale teraz mnie coś olśniło. Mam na dysku program compare (z pakietu
    ImageMagic), który działa tak, jak się nazywa. Spróbowałem -- i daje radę.
    Do tej nieprzefajnowanej techniki nadaje się z marszu. Opcji też ma
    trochę, więc trzeba mana przeczytać (albo-li też guglnąć za przykładami).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-10-26 11:23:02
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Oct 2013 00:40:06 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak sobie pomyślałem, sprawdzając pod mikroskopem 40-tą PCB, czy
    nie ma

    A jakiego rodzaju błędów się spodziewasz, że testowanie elektryczne
    nie jest wystarczające i wymagana jest taka optyczna inspekcja?
    Bo być może próbujesz "rozwiązywać problemy niestniejące w innych
    systemach", np. jeśli płytki mają częste wady technologiczne zmień
    dystawcę wykonującego Ci PCB. Po ilościach jakie zadeklarowałeś
    domyślam się, że to jest seryjna produkcja.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2013-10-26 11:56:47
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 25/10/2013 23:40, sundayman wrote:
> [...]
    > były wskazane.
    >
    > Widział ktoś coś takiego ? Znaczy w sensie - oprogramowania na PC.

    wrzucam tylko link do youtube, który znalazlem przypadkowo znalazlem
    kilka dni temu z procesu produkcji beaglebone black.

    http://www.youtube.com/watch?v=FcqQvH41OR4

    Optical inspection - od ok 2:40

    Widac tam zwykły soft potrafiący się uczyć i porównujący zdjęcia

    c.

  • 8. Data: 2013-10-26 14:58:29
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > o robota fotografującego i odrzucającego nieprawidłowe płytki.
    >
    > Ale to technologia raczej niedostępna dla amatorów.

    Czy ja wiem, gdybym miał taką potrzebę poeksperymentowałbym z pakietem
    motion z linuxa.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 9. Data: 2013-10-26 18:19:18
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A jakiego rodzaju błędów się spodziewasz, że testowanie elektryczne nie
    > jest wystarczające i wymagana jest taka optyczna inspekcja?

    Nie nie, chodzi o sprawdzenie tuż po montażu SMD, jeszcze przed montażem
    THT. Jakie błędy ? Chociażby brak jakiegoś rezystorka SMD,
    albo krzywo leżący itp.

    Robię to ręcznie , ale jak jest kilkadziesiąt płytek, to po prostu ze
    znudzenia człowiek czasem przeoczy coś oczywistego. A tak to by było
    ułatwienie jakieś. Bo na wyłapanie wszystkiego to nie liczę, bo się
    pewnie tak łatwo nie da tą metodą (jak chociażby jest niedolutowany
    rezystor z jednej strony). No zdarzają mi się takie rzeczy przy ręcznym
    ułożeniu elementów i polutowaniu w piecyku...

    Więc każda wskazówka byłaby ok.
    Sprawdzę ten program co kolega wyżej wskazał.

  • 10. Data: 2013-10-26 20:07:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sundayman napisał:

> [...]
    > ułożeniu elementów i polutowaniu w piecyku...
    >
    > Więc każda wskazówka byłaby ok.
    > Sprawdzę ten program co kolega wyżej wskazał.

    Kilkadziesiąt sztuk, to znowu nie tak dużo. Chyba, że się ogląda każdą
    *z osobna*. Co by dalej nie robić, to i tak trzeba zacząć od porządnego
    sfotografowania płytek. To należy sobie dobrze zaplanować logistycznie.
    Bardzo dużo można zauważyć przy przeglądaniu podobnych do siebie zdjęć
    odpowiednim programem. Ja tak za pomocą kuickshow oglądam poklatkowe
    zdjęcia z nieruchomej kamery. Szybko obracając mysim kółkiem uzyskuje
    się płynny ruch, a jeśli w kardrze zaszła skokowa zmiana, to od razu
    rzuca się to w oczy. W tym przypadku również, pokręcając kółkiem kilka
    razy wte i nazad, wolniej albo szybciej, łatwo zauważy się wszystkie
    odchyłki od normy w kolejnych plikach.

    Pomysł z pakietem "motion" tez może się do czegoś nadać, choć ja bym nie
    liczył zbytnio na automaty i bardziej ufał własnemu wzrokowi. Można nawet
    zacząć od programu VLC, który też ma już po wyjściu z fabryki wbudowany
    układ wykrywania ruchu. Pokazuje prostokąciki tam, gdzie w filmie coś się
    rusza.

    --
    Jarek