  • 1. Data: 2018-03-13 07:57:35
    Temat: oświetlenie led wzdłóż drogi
    Od: Budyń <b...@g...com>

    szukam pomysłów na oświetlenie drogi
    musze postawić z 10 słupków oświetleniowych małej mocy, zapewne niskich wzdłóż drogi
    dojazdowej do posesji. Długość ze 70m i ciemno jak w d.
    Wymysliłem ze chciałbym sterowac każda lampą indywidualnie a na dodatek z płynnym
    rozjaśnianiem/gaszeniem. Na końcach dam czujniki ruchu dla informacji czy mam
    swiecic.
    Sterowanie zapewne z jakiegos raspberrypi, program odpalania lamp sobie napiszę.
    Wzdłóż drogi pociągnę przewód zasilania 230V i moge dać ze dwie skrętki - bedę miał
    zasilanie i parę przewodow do sterowania zero/jeden.

    Jaką elektronikę powinienem miec w lampach? Najlepiej jakies tanie gotowce. Lampa
    zasilana na stałe rozjaśnia sie w zadanym czasie po otrzymaniu 1 na sterowaniu
    (regulowanie czasu rozjaśnienia jakies uproszczone, jednorazowe w czasie
    uruchomienia, potencjometr+kondensator?)

    Jasne ze mogę zrobi proste włącz/wyłącz całości ale wtedy nie będzie frajdy :)
    Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    b.

  • 2. Data: 2018-03-13 09:35:00
    Temat: Re: oświetlenie led wzdłóż drogi
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-03-13 o 07:57, Budyń pisze:
> [...]
    > Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    Najtaniej:
    http://allegro.pl/zasilacz-stabilizowany-lei-12v-500
    ma-0-5a-6w-f-v-i5587343619.html
    do tego kawałek taśmy led 12V i tranzystor sterowany przez
    transoptor w każdej lampie.
    W sterowniku 10 wyjść z PWM, nawet programowym na 200-500Hz
    wystarczy żeby efektu stroboskopowego uniknąć i problemów
    z długimi kablami.
    Ewentualnie mosfet z szeregowym rezystorem na wejściu i kondensatorem do
    masy dobranym eksperymentalnie.
    Efekt w miarę płynnego rozjaśniania i gaszenia da się uzyskać,
    tranzystor w TO220 nawet dodatkowego chłodzenia nie będzie potrzebował.
    Kwestia tylko znalezienia jakiś ładnych opraw np.:
    http://allegro.pl/st072-45cm-lampa-ogrodowa-stojaca-
    slupek-ogrod-i7007844060.html
    Mają matowy klosz idealny do upchania paska led.

    --
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2018-03-13 09:35:25
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    W dniu 13.03.2018 o 07:57, Budyń pisze:
    > szukam pomysłów na oświetlenie drogi
    > musze postawić z 10 słupków oświetleniowych małej mocy, zapewne niskich wzdłóż
    drogi dojazdowej do posesji. Długość ze 70m i ciemno jak w d.

    Masz juz opatrzone takie lampy ? jak kiedys szukalem czegos podobnego to
    bylem zaskoczony brakiem inwencji konstruktorow i apetytem sprzedawcow.
    przeważnie spotykalem swiecace kostki brukowe za 999 pln ;-)

    > Wymysliłem ze chciałbym sterowac każda lampą indywidualnie a na dodatek z płynnym
    rozjaśnianiem/gaszeniem. Na końcach dam czujniki ruchu dla informacji czy mam
    swiecic.

    Masz koty? Jesli tak to licz sie z tym ze twoje swiatelka beda swiecic
    prawie nonstop.

> [...]
    (regulowanie czasu rozjaśnienia jakies uproszczone, jednorazowe w czasie
    uruchomienia, potencjometr+kondensator?)

    Nie wiem, ale skoro sterowanie z rpi to i tak kazda lampa bedzie
    sterowana z oddzielnego portu. Wiec moze zrobic cos a'la pwm - regulowac
    przez jakis czas wspolczynnik wypelnienia programowo...

  • 4. Data: 2018-03-13 10:18:03
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 marca 2018 09:35:26 UTC+1 użytkownik tomekp napisał:
> [...]
    > bylem zaskoczony brakiem inwencji konstruktorow i apetytem sprzedawcow.
    > przeważnie spotykalem swiecace kostki brukowe za 999 pln ;-)

    nie mam-myslałem o takiej mniej wiecej jak tu kolega w poscie poprzednim
    napisał.Jakaś prościzna, słupek nierdzewny i tyle.

    > Masz koty? Jesli tak to licz sie z tym ze twoje swiatelka beda swiecic
    > prawie nonstop.

    aaaaa, mam:) Dobra, zrobi się jaką opto-barierę powyżej abo co. A gdyby czujnik ruchu
    był na górze słupka skierowany nieco w górę to moze by kotów na ziemi nie wykrywał.
    Czujnik ma miec zasięg ze 2-3m, zeby smieci nie wykrywał, a tylko ruch na
    drodze-ludzki w pozycjipionowej :) i samochodowy

> [...]
    > sterowana z oddzielnego portu. Wiec moze zrobic cos a'la pwm - regulowac
    > przez jakis czas wspolczynnik wypelnienia programowo...

    moze i tak -linka do gotowca co z pwm-u robi zasilanie LEDA poprosze :)
    AVT-kity przeglądam ale zawsze cos nie pasuje.

    b.

  • 5. Data: 2018-03-13 11:32:21
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.03.2018 um 07:57 schrieb Budyń:
> [...]
    > Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    Osobiście wziąłbym RPi do sterowania wszystkiego (możesz nawet przez
    sieć sterować), a w słupkach dałbym po jednym Arduino nano, który by
    robił za serwer. Chińskie podróby są po 10zł za sztukę. Jak kupisz te na
    RS232 to możesz zrobić daisy chain, RX pierwszego do Raspi, TX to
    następnego RX. Wystarczą dwa druty, a na 9600 czy nawet na 2400 bps
    powinno na ten odcinek pójść bez problemu, szybciej nie musi. Robiłem
    coś takiego testowo z 5 arduino i działało bez problemu na stole z
    115200. Możesz w ten sposób sterować każdym LEDem oddzielnie i zrobić
    jakieś fajne rozjaśnianie po kolei. W sumie potrzebujesz na słupek po
    jednym Arduino Nano RS232, driver do LEDa i samego LEDa. Jak dasz
    zasilanie 12V, to nie potrzebujesz 230V i zasilaczy i załatwisz wsio
    jednym kablem CAT5, dwie linie RS, reszta to 12V i masa. 2A w sumie to
    nie dużo. Albo położyć jeszcze kabel 2x4mm2 dla świętego spokoju i do
    tego linkę telefoniczną dla RSa.

    Waldek

  • 6. Data: 2018-03-13 11:48:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Budyń <b...@g...com> wrote:

    > Jasne ze mogę zrobi proste włącz/wyłącz całości ale wtedy nie będzie
    > frajdy :) Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt
    > wystarczy.

    Najprościej to zasilanie 12V i tranzystor NPN.

    Jak chcesz płynnie rozświetlać, to albo analogowo (układ RC), albo cyfrowo
    (PWM). Przy tej mocy lamp nie ma to większego znaczenia. Cyfrowo prościej,
    skoro i tak będziesz to sterował z raspberry (choć IMO raspberry tutaj to
    overkill, wystarczyłby zwykły AVR).

    Osobna kwestia to odporność na zakłócenia i spadki napięć. 70m kabla to
    jednak kawałek. Spadków przy tej mocy lamp nie będzie na tyle dużych, żeby
    ciągnąć osobną masę sygnałową, ale coś się może w tym kablu wyindukować.
    Jakbym ja to robił, to nie dopinałbym się do GPIO z raspi bezpośrednio,
    tylko dałbym jakiś bufor + dodatkowe diody zabezpieczające, a kto wie czy
    nie transoptory dla pewności.

    Obowiązkowo daj dwa rezystory po stronie każdej lampy, jeden zwierający
    bazę tranzystora z emiterem a drugi między bazą a przewodem.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 7. Data: 2018-03-13 12:20:55
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Waldemar <w...@z...fu-berlin.de> wrote:

    > a w słupkach dałbym po jednym Arduino nano, który by robił za serwer.

    Czy to nie jest zbytnia komplikacja?

    Jak się chce puścić kilka drutów i zrobić daisy chain, a nie po jednym do
    każdego słupka, to rejestr przesuwny IMO tańszy i bardziej niezawodny.
    Fakt, że wtedy nie ma się RS-a, tylko komunikację po 3 przewodach (zegar,
    dane i latch; reset można odpuścić) i trzeba zrobić PWM po stronie
    kontrolera, ale skoro i tak się pisze soft na kontroler...

    Pytanie czy dodatkowa elektronika w słupku uzasadni mniejszą liczbę
    przewodów do sterowania.

    Ja widzę tutaj takie opcje:

    1. Najprostsza

    - w słupku tylko tranzystor wykonawczy i dwa rezystory
    - 14 przewodów (dwie skrętki Ethernet)
    - 10 sterujących, po jednym na słupek
    - 2 zasilające (można puścić 4, wykorzystując 16 przewodów)
    - 2 na czujniki (na początku i na końcu drogi, osobno, żeby móc
    rozświetlać w zależności od kierunku nadejścia osoby)
    - najmniej elektroniki
    - awaria jednego słupka nie wyłączy pozostałych

    2. Z rejestrem przesuwnym

    - w słupku tranzystor wykonawczy i rejestr + jego zasilanie
    - 7 przewodów
    - 3 do rejestrów (zegar, dane, latch)
    - 2 zasilające
    - 2 do czujników
    - jeden przewód (dane) jako daisy-chain, reszta równolegle
    - awaria słupka wyłączy dalsze w łańcuchu
    - trzeba rozwiązać problem puszczenia TTL (czułe wejścia rejestru) na
    dalszą odległość i przepięć na drucie (rezystory, diody)

    3. Z Arduino Nano

    - w słupku tranzystor wykonawczy i Arduino + jego zasilanie
    - 5 przewodów
    - 2 zasilające
    - 2 do czujników (można zejść do 1 lub nawet 0, puszczając transmisję
    sterującym, ale wtedy sterujący musi być dwukierunkowy)
    - 1 sterujący (puszczony jako daisy-chain)
    - awaria słupka wyłączy dalsze w łańcuchu
    - konieczność napisania softu na Arduino
    - możliwość zawieszenia się Arduino (przepięcia, burza), konieczność
    zabezpieczenia się przed tym
    - jeśli użyty zostanie RS, a nie coś z clock recovery (np. Manchester),
    to rozjazd zegarów z powodu temperatury, mogący rodzić problemy w bardzo
    zimne lub bardzo ciepłe dni; IMO tutaj narzut Manchestera nie będzie
    problemem
    - konieczność zabezpieczenia przewodu sterującego przed przepięciami
    - z zalet: Arduino zajmie się PWM-em

    4. Najmniejsza liczba przewodów

    - komunikacja puszczona na przewodzie zasilającym
    - w słupku tranzystor wykonawczy i układ (pewnie też na Arduino), który
    wyciągnie z linii zasilającej sygnał dla siebie
    - w czujnikach podobny układ, który będzie modulował sygnał zasilający
    - konieczność nadania indywidualnego numeru każdemu słupkowi
    - niekoniecznie trzeba to zasilać DC -- można AC lub impulsowo, temat do
    przemyślenia (czy modulujemy DC wysoką częstotliwością? Czy używamy
    timeslotów?)
    - największa komplikacja układu
    - jedyna zaleta: tylko dwa przewody

    Mimo wszystko optowałbym za rozwiązaniem pierwszym. Myślę, że koszt dwóch
    skrętek i tak będzie dużo mniejszy, niż koszt dodatkowej elektroniki
    (pomnożony przez 10) w każdym słupku.

    Do sterowania użyłbym AVR / Arduino, a nie Raspberry. Zalety:

    - mniejsza cena i overkill, jakoś nie przemawia do mnie stosowanie pełnego
    komputera do sterowania diodami (choć to oczywiście nie mój projekt,
    więc nie ja podejmuję ostateczną decyzję)
    - AVR pracuje w realtime, co jest ważne przy generacji PWM, podczas
    gdy userland Linuksa nie (choć myślę, że użycie jednego ze schedulerów
    realtime -- SCHED_FIFO lub SCHED_RR -- wystarczy)
    - mniejszy koszt, gdy coś się jednak spali (pamiętajmy, że mamy 70m
    przewodu podłączonego do czułej elektroniki; oczywiście trzeba to
    dodatkowo zabezpieczyć, ale to znów pewien kompromis)

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2018-03-13 12:29:29
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    > Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    A te lampy mają się rozjaśniać niezależnie tam gdzie delikwent sie
    pojawia czy rozjaśniać całą trasę bez względu na to gdzie osoba się pojawi ?

  • 9. Data: 2018-03-13 12:42:10
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

> [...]
    wykrywał. Czujnik ma miec zasięg ze 2-3m, zeby smieci nie wykrywał, a tylko ruch na
    drodze-ludzki w pozycjipionowej :) i samochodowy

    Taki zwykly czujnik kota wykryje bez problemu. Szukaj czujnika odpornego
    na szersciuchy, mam taki ale wewnetrzny - mimo to, jak kot sie uprze, to
    czujnik i tak wyzwoli.

    > moze i tak -linka do gotowca co z pwm-u robi zasilanie LEDA poprosze :)
    > AVT-kity przeglądam ale zawsze cos nie pasuje.

    Nie trzeba zadnych kitow. Z portu pi wysterujesz tranzystor mocy i z
    niego nakarmisz lampe. No ale lepiej tranzystor sterowac przez
    transoptor bo dlugie kable to antena i efekty specjalne zapewnione.

  • 10. Data: 2018-03-13 13:33:31
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 13/03/18 06:57, Budyń wrote:
> [...]
    > Lampy LED, małej stosunkowo mocy jakies, pewnie ze 2W/szt wystarczy.

    Zainteresuj sie DMX - to takie RS485 dla oświetleniowców.
    Masz do tego gotowe moduły więc nie będziesz musiał dłubać...
    Moduły są adresowalne i współdzielą linię sterującą.

    np takie coś:

    https://www.aliexpress.com/item/dmx/1525943233.html (ten akurat zaczyna
    zmieniac kolory w razie zaniku DMX wiec moze sie nie nadawac)

    tutaj masz sama plytke:

    https://www.ebay.co.uk/itm/112315046099

    sa tez takie na 240V z triakiem ale moze byc drozej...

    https://www.ebay.co.uk/itm/291707064734

    Na allegro są tez podobne rzeczy

    c.