  • 41. Data: 2009-02-03 10:29:37
    Temat: Re: pamietacie (macie) Sinclair QL
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    Sylwester Łazar wrote:
    > Fajne. No jak się tak już "obnażamy" to ja się podzielę:
    > http://www.alpro.pl/picasm/pic_mac3.txt

    No to się świetnie składa bo właśnie potrzebuję porównań
    16 bitowych i miałem zabrać się za pisanie. Pozwolę sobie
    zatem wykorzystać :)

    Pozdrawiam,
    AJ

    --
    Adam Jurkiewicz
    www: http://www.protronik.pl/

  • 42. Data: 2009-02-03 11:09:58
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Śmiało. Kilka z nich to żona mi poprawiła, a kilka dopisała :-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 43. Data: 2009-02-03 12:42:46
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Sylwester pisze:
    > Śmiało. Kilka z nich to żona mi poprawiła, a kilka dopisała :-)

    Panowie wyjasnijcie proszę, czy wy zastępujecie Z80 Pic'em ?. Nie moge
    załapać odłamu tego wątku ?.
    AK

  • 44. Data: 2009-02-03 13:07:23
    Temat: Re: [OT] pamietacie (macie) Sinclair QL
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    Sylwester Łazar wrote:
    > Śmiało. Kilka z nich to żona mi poprawiła, a kilka dopisała :-)

    Gdzie można znaleźć taką żonę? :O ;)

    --
    Adam Jurkiewicz
    www: http://www.protronik.pl/

  • 45. Data: 2009-02-03 13:10:23
    Od: Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p.......k.pl>

    Andrzej Kmicic wrote:
    > Panowie wyjasnijcie proszę, czy wy zastępujecie Z80 Pic'em ?. Nie moge
    > załapać odłamu tego wątku ?.

    Jak by nie patrzeć na przestrzeni historii tak się stało :)

    Pozdrawiam,
    AJ

    --
    Adam Jurkiewicz
    www: http://www.protronik.pl/

  • 46. Data: 2009-02-03 17:28:57
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Gdzie można znaleźć taką żonę? :O ;)
    >
    > --
    No jak? .. po prostu ze świecą trzeba szukać:-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 47. Data: 2009-02-03 18:54:43
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Jak by nie patrzeć na przestrzeni historii tak się stało :)
    >
    > Pozdrawiam,
    > AJ
    Widzę, że kolega Adam to też tak jak ja na kilku płaszczyznach na raz
    odpowiada, a potem ludzie się pytają :-)

    Ja to patrzę na te sprawy tak:
    Mamy za zadanie napisać program. W zasadzie prosty np. "Zmierz temperaturę i
    wyślij mi na komórkę. Tylko tak z głową."
    Niestety w roku 2009 nadal nie mamy takiego ARMa który rozumie te dwa proste
    zdania.
    Tak więc wybieramy sobie mikrokontroler no i język programowania.
    Niektórzy robią to mądrze:
    C, bo jest najbardziej popularny, uniwersalny, darmowy i jak się zapytają
    nawet na pl.comp.programming - to zawsze ktoś podpowie jak coś tam naprawić
    w tym programie.
    Inni idą na łatwiznę:
    BASIC, bo ma ładną nazwę, jest prosty, nawet tata coś tam by na nim napisał
    i w zasadzie też da radę wykonać to zadanie.
    Niestety zawsze się znajdą amatorzy formuły 1- tych zawsze pełno:
    assembler - niejasny, możliwość zrobienia błędu rośnie wykładniczo z ilością
    użytych instrukcji, napisanie szybko sprawnego programu w tym języku jest
    niewykonalne, a o problem można spytać tylko już na pl.misc.elektronika lub
    po angielsku gdzieś indziej.

    No i ci co go wybrali są z tego dumni, bo takim wozem to nie każdy miał
    okazję się przejechać (po swoich błędach).
    No i tak wstajemy rano i myślimy:
    1) w jakiej kolejności i które przełączniki w kabinie poustawiać, aby w
    ogóle silnik odpalił,
    2) jak już jakimś cudem uda się go odpalić -to zamiast się cieszyć pod
    wieczór, to jesteśmy źli, że żona woła na kolację,
    3) o północy udało się poprawnie zresetować DS1821,
    4) za dwa dni mamy już temperaturę odczytaną,
    5)niestety z komendami AT już nie jest tak różowo - mija tydzień jak
    dostajemy SMS "Hello asm world",
    6)przez kolejne 2 dni cieszymy się jak dzieci pokazując wszystkim jaki to
    SMS dostaliśmy,
    7) latem, będąc w delegacji, dostaniemy SMS, że za oknem we własnym domu
    jest -5 st. C,
    8) żona jest już zła, gdy czwarty raz dzwonimy i molestujemy ją, aby jeszcze
    raz sprawdziła czy nie ma śniegu za oknem,
    9) w połowie sierpnia zainicjowaliśmy w końcu to zmienną TEMP - i już jest
    dobrze.
    I to wszystko w 0,6 kB!

    Po kilku takich doświadczeniach dochodzimy do wniosku, że asm jest super,
    tylko dobrze by było wpisać jedną instrukcję, a kompilator zamieni go od
    razu na kilka instrukcji assemblera.
    Zupełnie tak jak w C.
    I tak tysiące fanatyków na całym świecie tworzy sobie plik tzw. MAKR. i
    dodają go poprzez #include do swojego kodu.
    Czasem jednak zauważamy, że niektóre instrukcje w różnych ukontrolerach już
    same w sobie są makrami.
    Jeśli chodzi o Z80 to właśnie (pewnie obaj z kolegą) zauważyliśmy, że w 1985
    już Zilog zrobił pierwsze nasze makro sprzętowe DJNZ.
    Gdy wybraliśmy PICi, to niestety okazało się, że chłopaki z MACROCHIPA nie
    powtórzyli tego świetnego pomysłu w swojej rodzinie PIC16C5x, PIC18FXXX itp.
    Więc takie cuda sobie wymyślamy i cieszymy się jak dzieci, że w asm mamy
    takie rarytasy :-)

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 48. Data: 2009-02-03 19:32:29
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Tue, 03 Feb 2009 14:10:23 +0100,
    Adam Jurkiewicz <imie.nazwisko@p> screamed:

    > Jak by nie patrzeć na przestrzeni historii tak się stało :)

    A mnie się wydawało, że z czasem dodawali kolejne zera... :>

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:228B ]
    [ 20:32:05 user up 11972 days, 8:27, 1 user, load average: 0.43, 0.28, 0.01 ]

    ... REALITY.SYS Corrupted -- Unable to recover Universe

  • 49. Data: 2009-02-03 20:27:22
    Od: Andrzej Kmicic <d...@p...onet.pl>

    Sylwester Łazar pisze:

> [...]
    > Więc takie cuda sobie wymyślamy i cieszymy się jak dzieci, że w asm mamy

    Super sprytnie , i wszystko jasne :-). dzieki za wyczerpujace info
    Wspólny temat to porozumieliscie sie bez słów :-), a ja ciemny wiec
    zapytałem :-).
    pozdr
    AK

  • 50. Data: 2009-02-03 20:31:59
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Cała instrukcja nawet 4 bajty. 1- i 2-bajtowe są oficjalne instrukcje.
    > Oprócz tego jest jeszcze dłuższa lista instrukcji nieoficjalnych.
    > Najczęściej używanych do zaciemniania kodu ale bywało, że i użyteczne
    > rzeczy dało się nimi wykonać.

    No wlasnie nigdy nie potrafilem zrozumiec roznicy miedzy instrukcjami
    rozszerzonymi (prefixy) i nieoficjalnymi. Mialem tabelke z mnemonikami,
    tam nie bylo prefixow, i chodzily jakies mity co do instrukcji
    'nieoficjalnych'. Ktos to pamieta? Fajnie by bylo (nawet po 20 latach)
    to wiedziec ;-)

    --
    Jerry1111