  • 1. Data: 2019-07-04 13:16:17
    Temat: panel solarny + regulator + akumulator: ewentualna rozbudowa
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Na popularnym portalu aukcyjnym jest sporo ofert zestawów: Panel solarny +
    regulator + akumulator AGM. Czy Takie zestawy pozwalają na rozbudowę
    przykładowo o następny akumulator (niech będzie, że identycznej pojemności),
    poprzez jego dołączenie równolegle do istniejącego, czy może takie
    druciarstwo będzie skutkowało nierównomiernym ich ładowaniem i wynikną z
    tego jakieś problemy?

    Podobnie ciekawi mnie kwestia rozbudowania o dodatkowy panel, położony w
    innym miejscu tak, by jeden oświetlany był od wschodu słońca do południa a
    drugi popołudniami - to jednak rozsądek podpowiada, że takie coś nie może
    się udać. Kontrolery mają jedną parę konektorów do podłączenia panela - czy
    podłączenie dwóch paneli może coś uszkodzić?

  • 2. Data: 2019-07-05 16:59:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zhbick" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >istniejącego, czy może takie druciarstwo będzie skutkowało
    >nierównomiernym ich ładowaniem i wynikną z tego jakieś problemy?

    IMO - kazdy taki regulator moze byc inny, ale jakbym mial strzelac ...
    to dolozenie akumulatora nie powinno mu przeszkadzac.
    I wcale nie musi byc identycznej pojemnosci.

> [...]
    >słońca do południa a drugi popołudniami - to jednak rozsądek
    >podpowiada, że takie coś nie może się udać.

    Czemu ? IMO powinno dzialac.

    Moze byc ryzyko przeciazenia regulatora ... ale przeciez nie w takim
    ukladzie jak piszesz, gdy pracuje jedno ogniwo.

    Tak tak - bylo myslec przy projekcie domu a nawet przy kupowaniu
    dzialki, zeby miec kawalek dachu na poludnie.

    No i w sumie Sejm/minister moglby dac wytyczne dla samorzadow, zeby
    tak planowac plany przestrzenne.

    J.

  • 3. Data: 2019-07-05 21:50:53
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 05.07.2019 o 16:59, J.F. pisze:
    > IMO - kazdy taki regulator moze byc inny, ale jakbym mial strzelac ...
    > to dolozenie akumulatora nie powinno mu przeszkadzac.
    > I wcale nie musi byc identycznej pojemnosci.
    co jest w takim regulatorze? dc-dc step down? W zależności od mocy może
    kosztować na ali dolara lub kilka. Ale bez wyświetlacza.

    ToMasz

  • 4. Data: 2019-07-06 10:45:14
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-07-04 o 13:16, zhbick pisze:

> [...]
    > może się udać. Kontrolery mają jedną parę konektorów do podłączenia
    > panela - czy podłączenie dwóch paneli może coś uszkodzić?
    Okazuje się że dwa zestawy paneli skierowane na wschód i zachód to nie
    takie głupie podobno.
    Z tego co pamiętam z filmu na YT to np. taki zestaw paneli na wschód
    szybciej startuje (wcześniej i ma bardziej strome narastanie napięcia
    więc inwerter wcześniej zadziała w porównaniu do paneli południowych),
    więc jak rano domownicy np. robią kawę to mają prąd ze słońca a nie z
    sieci. Analogicznie jest z panelami zachodnimi który dłużej pracują i
    dają prąd na działania po pracy.
    Panel południowy jest bardziej wydajny ale potrzebujemy połączenia do
    sieci rano i po południu, a i różnica sprawności nie jest jakaś powalająca.

    Co do łączenia to na 99% można podpiąć te dwa panele równolegle przez
    diody, wtedy "silniejszy" będzie dostarczał prąd.
    Nie wiem czy połączenie w szereg ma sens, niby napięcia się dodają ale
    czy prąd z mocniejszego ogniwa nie pójdzie na dogrzanie tego słabszego?

    Piotrek

  • 5. Data: 2019-07-06 11:19:49
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Co do łączenia to na 99% można podpiąć te dwa panele równolegle przez
    > diody, wtedy "silniejszy" będzie dostarczał prąd.

    Właśnie takie zasilanie panela mniej oświetlonego przez bardziej oświetlony
    budziło moje obawy o jego zniszczenie. Ale jeśli faktycznie można to
    wyeliminować diodami, to zaczyna być ciekawie.

    A co z akumulatorami? Czy w przypadku podłączenia równoległego dwóch akku
    (np jednego naładowanego do pełna a drugiego rozładowanego) regulator nie
    przerwie ładowania, stwierdzając osiągnięcie wartości napięcia, które
    oznacza 100% naładowania? Chyba, że akumulatory same siebie nawzajem
    naładują/rozładują do jednakowego poziomu?

  • 6. Data: 2019-07-06 11:30:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Dmochowski napisał:

> [...]
    > Nie wiem czy połączenie w szereg ma sens, niby napięcia się dodają ale
    > czy prąd z mocniejszego ogniwa nie pójdzie na dogrzanie tego słabszego?

    Wewnątrz typowego panela (165x95cm) mieści się 60 ogniw o rozmiarach
    15x15cm, ustawionych w układzie 6x10. Wszystko połączone w szerg.
    Ale każdą z sześciu kolumn dziesięciu płytek bocznikuje się diodą.
    Jeśli krawędź panela wchodzi w cień, prąd płynie przez diodę, a nie
    przez ogniwa. To samo w przypadku lokalnego uszkodzenia. W praktyce
    to się sprawdza całkiem znośnie.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2019-07-06 11:56:23
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    l...

    > Jeśli krawędź panela wchodzi w cień, prąd płynie przez diodę, a nie
    > przez ogniwa. To samo w przypadku lokalnego uszkodzenia. W praktyce
    > to się sprawdza całkiem znośnie.

    To ma sens.
    Czy oznacza to również, że po przyłożeniu do panela napięcia z jakiegoś
    zewnętrznego źródła, prąd nie popłynie?

  • 8. Data: 2019-07-06 13:39:57
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-07-06 o 11:19, zhbick pisze:
    > A co z akumulatorami? Czy w przypadku podłączenia równoległego dwóch
    > akku (np jednego naładowanego do pełna a drugiego rozładowanego)
    Na pewno lepiej nie robić takich eksperymentów.
    Najpierw pomału wyrównać napięcia np. połączyć aku przez jakiś duży
    (odporny na dużo ciepła) rezystor, a potem taką parkę pod inwerter i
    powinno być dobrze. Albo najpierw podładować i potem wyrównać napięcia,
    powinno pójść szybciej.
    Potem w trakcie pracy trzymać spięte razem żeby znowu nie rozjechały się
    napięcia.

    > regulator nie przerwie ładowania, stwierdzając osiągnięcie wartości
    > napięcia, które oznacza 100% naładowania?
    Zagotują się przewody łączące aku ze sobą, ładowanie będzie trwać dalej.

    Chyba, że akumulatory same
    > siebie nawzajem naładują/rozładują do jednakowego poziomu?
    Tak będzie ale trzeba zadbać żeby zrobić to łagodnie.

    Piotrek

  • 9. Data: 2019-07-06 13:56:28
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 05.07.2019 o 16:59, J.F. pisze:
    > Tak tak - bylo myslec przy projekcie domu a nawet przy kupowaniu
    > dzialki, zeby miec kawalek dachu na poludnie.

    No przecież żadna ustawa nie zakazuje, aby panele ustawić, dajmy na to,
    w ogródku. A coby miejsca zbyt wiele nie zjadły, to ustawić je na jakimś
    cokole.
    A po drugie: jakoś tak mi się wydaje, że robienie ich nieruchomymi, nie
    jest optymalnym rozwiązaniem. Przecież wykosztowanie się na to, aby
    stanowiły układ nadążny, wciąż skierowany prosto w Słońce (i w pionie, i
    w poziomie), zwrócić się musi baaardzo szybko!
    Oczywiście nie muszą obracać się za Słońcem... *w nocy*! Czyli zapitalać
    360 stopni, coby wymagało dodania skomplikowanego odbioru energii, za
    pomocą okrągłej szyny. W nocy one by się obyrtały wstecz.

  • 10. Data: 2019-07-06 14:30:21
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 06.07.2019 o 10:45, Piotr Dmochowski pisze:
    > Panel południowy jest bardziej wydajny ale potrzebujemy połączenia
    > do sieci rano i po południu, a i różnica sprawności nie jest jakaś
    > powalająca.

    Jak napisałem (dziś o 13'56) dużo lepszym mi się wydaje obyrtanie całego
    panela za Słońcem. Powinno się zwrócić w try-miga!

    Dodam jeszcze rozważenie użycia lustra. Wszak taki arkusz polerowanej
    stali, wygięty parabolicznie, lub elipsoidalnie (w jednej tylko
    płaszczyźnie), skupiający światło na panelu FW -- byłby na pewno znacznie
    tańszy, niż ów panel! Czyli: duże lustro, i znacznie mniejsza
    FotoWoltaika (FW), tylko...
    Tylko czy wtedy na FW nie będzie oddziaływać zbyt dużo ciepła? Zapewne
    tak (/but I'm not expert/), ale... Ale przecież można je z dużym
    pożytkiem *wykorzystać*! Dodać po prostu chłodzenie wodne (koniecznie w
    "przeciwprądzie*!), i wtedy uzyskamy sporo ciepłej wody do kąpieli, i
    nie tylko, ale... Ale by je wykorzystać *wydajnie*, tak, aby nawet zimą
    woda była wystarczająco ciepła, zaś latem by zapewniła zadowalające
    chłodzenie paneli FW, potrzebna byłaby (zapewne) pompa cieplna. Ona
    byłaby już deczko skomplikowanym dodatkiem, ale on też zwróci się
    (raczej szybciej, niż później).

    Powyższe rozwiązanie wydaje mi się wręcz *oczywiste* (razem z tym
    lustrem parabolicznym), a jakoś nigdzie takiego opisu nie widziałem (acz
    przyznam bez bicia, że nie serfowałem za nim).
    No to jakby co, to domagać się będę jakiegoś, choćby i symbolicznego,
    udziału w zyskach, gdy ktoś produkcję takiego zestawu uruchomi!