  • 11. Data: 2019-07-06 22:09:16
    Temat: Re: panel solarny + regulator + akumulator: ewentualna rozbudowa
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-06 o 14:30, JaNus pisze:

    > Jak napisałem (dziś o 13'56) dużo lepszym mi się wydaje obyrtanie całego
    > panela za Słońcem. Powinno się zwrócić w try-miga!
    Obyrtanie wbrew pozorom sporo kosztuje i mocno komplikuje instalkację.

    > Dodam jeszcze rozważenie użycia lustra. Wszak taki arkusz polerowanej
    > stali, wygięty parabolicznie, lub elipsoidalnie (w jednej tylko
    > płaszczyźnie), skupiający światło na panelu FW -- byłby na pewno znacznie
    > tańszy, niż ów panel! Czyli: duże lustro, i znacznie mniejsza
    > FotoWoltaika (FW), tylko...

    Zapomnij, też już na to dawno wpadłem, chciałem tak wspomóc kolektory wodne,
    i je się trochę da (x2) ale nie więcej boi płyn zamieni się w parę i
    "wyłączy" kolektor,
    w przypadku PV to już w ogóle odpada, one podczas normalnej pracy już są
    tak mocno nagrzane że spada im sprawność a dodatkowe lustro czy soczewka
    je przegrzeje i spali,
    żaden producent nie dopuszcza skupiania światła słonecznego na panelach.
    Jest to w warunkach gwarancyjnych.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2019-07-07 00:39:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 6 Jul 2019 22:09:16 +0200, Janusz napisał(a):

> [...]
    > je przegrzeje i spali,
    > żaden producent nie dopuszcza skupiania światła słonecznego na panelach.

    Moze i nie dopuszcza, ale czy im to tak szkodzi ?
    NASA nad "solar concentrator" pracuje, ale moze ma na mysli misje
    daleko od Slonca.

    Lustra niestety maja dwie wady:
    -dzialaja tylko przy bezchmurnym niebie,
    -wymagaja stalego obracania/ustawiania.

    J.

  • 13. Data: 2019-07-07 02:43:38
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 07.07.2019 o 00:39, J.F. pisze:
    > NASA nad "solar concentrator" pracuje, ale moze ma na mysli misje
    > daleko od Slonca.

    Baaardzo daleko być nie musi, siła operacji słonecznej maleje wszak z
    kwadratem odległości, więc już przy misjach marsjańskich użycie lustra
    skupiającego powinno mieć sens.

  • 14. Data: 2019-07-07 07:54:08
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 06.07.2019 o 22:09, Janusz pisze:
    > Obyrtanie wbrew pozorom sporo kosztuje i mocno komplikuje
    > instalkację.

    Jest tu kwestia optymalizacji, bilans nakładów, i zysków, nie tak łatwo
    jest pod tym kontem zoptymalizować projekt. Ale trzeba podkreślić, że w
    przypadku produkcji wielkoseryjnych, koszty jednostkowe można zbić
    baaardzo mocno. A tylko drobiazg: na wybudowanie niezbyt nawet dużej
    fabryczki, potrzeba by wiele dziesiątków milionów.

    Hm, jest ryzyko, jest zabawa!

    > Zapomnij, też już na to dawno wpadłem, chciałem tak wspomóc
    > kolektory wodne, i (...)

    W przypadku obyrtania kolektorów wodnych, wzrost stopnia komplikacji
    jest większy. Acz oczywiście nie porażająco.

    > je się trochę da (x2) ale nie więcej boi płyn zamieni się w parę i
    > ...)

    A kto powiedział, że medium (hm, mediumem?) może być tylko i wyłącznie
    woda, do tego czysta, no i jeszcze pod normalnym ciśnieniem. Te ostatnie
    można zwiększyć wydatnie, zamiast wody słodkiej użyć solanki, albo dać w
    ogóle medium całkiem inne, np. gal: ten metal topi się już przy 30?C

    > w przypadku PV to już w ogóle odpada, one podczas normalnej pracy już
    > są tak mocno nagrzane że spada im sprawność a dodatkowe lustro czy
    > soczewka je przegrzeje i spali,

    No przecież po to proponowałem chłodzenie tych /photovoltaic/ paneli,
    gubisz wątek już po drugim akapicie? :)

    > żaden producent nie dopuszcza skupiania światła słonecznego na
    > panelach. Jest to w warunkach gwarancyjnych.

    Licząc na zbyt... Na marginesie: Wolny Rynek (na znak szacunku piszę to
    z Dużych Liter) polega i na tym, że się *ryzykuje*! Im mniejsze ryzyko,
    tym dana branża gęściej zapełniona bojaźliwymi "inwestorami" z bożej
    łaski, tedy i stopy zysków mniejsze. Im większe ryzyko, tym łatwiej o
    wyśrubowany zysk, ale... Ale tylko wtedy, gdy rynek nasz towar "łyknie",
    to chyba jasne? Ad rem:
    Licząc na zbyt możemy przecież dogadać się z jakimś producentem, lub
    wręcz postawić fabrykę *własną*. Wszak i na wytwarzanie systemów
    obyrtania będziemy musieli jakąś manufakturę (co najmniej!) założyć.
    Albo po-pozlecać poszczególne elementy wytwórcom, którzy w danych
    wyrobach się specjalizują. Oczywiście bez solidnej z nimi umowy, to
    żaden produkcji nie zacznie wdrażać, nawet palcem w bucie nie kiwnie.

  • 15. Data: 2019-07-08 02:03:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 7 Jul 2019 07:54:08 +0200, JaNus napisał(a):
> [...]
    > baaardzo mocno. A tylko drobiazg: na wybudowanie niezbyt nawet dużej
    > fabryczki, potrzeba by wiele dziesiątków milionów.

    Moze nie az tak, bo to tylko srednio skomplikowana konstrukcja.
    Tym niemniej jesli ma dzialac dlugo bezawaryjnie, to trzeba
    dopracowac.

    No i na koniec sie okaze co tansze - ogniwa, czy obrotnica.
    A ceny ogniw spadaja :-)

    Jest tez jeszcze alternatywny sposob - nie ogniwa PV, tylko piec
    sloneczny. Potencjalnie ma wieksza sprawnosc niz obecne ogniwa
    krzemowe.
    Ale wymaga czystego nieba i precyzyjnie sterowanych luster.

    > W przypadku obyrtania kolektorów wodnych, wzrost stopnia komplikacji
    > jest większy. Acz oczywiście nie porażająco.

    ale to mozna inaczej - paraboliczna rynna i rura w ognisku.
    Nadal wymaga obracania, ale mniej.

> [...]
    > wyrobach się specjalizują. Oczywiście bez solidnej z nimi umowy, to
    > żaden produkcji nie zacznie wdrażać, nawet palcem w bucie nie kiwnie.

    Rynek polega na tym, ze sie ryzykuje.
    Moze wystarczy podpowiedziec temat, i wlasciciel fabryki sam
    zaryzykuje. Wszak potencjalny rynek zbytu w miliardy idzie :-)

    J.

  • 16. Data: 2019-07-08 23:17:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-07-07 o 07:54, JaNus pisze:

> [...]
    > baaardzo mocno. A tylko drobiazg: na wybudowanie niezbyt nawet dużej
    > fabryczki, potrzeba by wiele dziesiątków milionów.

    Raczej zbędne koszty które stawiają całą zabawę na straconej
    ekonomicznie pozycji.

    > W przypadku obyrtania kolektorów wodnych, wzrost stopnia komplikacji
    > jest większy. Acz oczywiście nie porażająco.
    Ale kolektorów nie trzeba obracać, wystarczy lustro.

> [...]
    > można zwiększyć wydatnie, zamiast wody słodkiej użyć solanki, albo dać w
    > ogóle medium całkiem inne, np. gal: ten metal topi się już przy 30?C
    Bo nie miałem zamiaru robić kolektorów tylko użyć fabryczne a one mają
    takie a nie inne parametry. Medium też jest ściśle określone i np: oleju
    tam nie wtłoczysz.

    > No przecież po to proponowałem chłodzenie tych /photovoltaic/ paneli,
    > gubisz wątek już po drugim akapicie?   :)
    Nic nie gubię, z litości go pominąłem ale jak nalegasz to policz ile
    radiator kosztuje i ile go potrzebujesz bo chyba sobie nie zdajesz
    sprawy z kosztów.

> [...]
    > wyrobach się specjalizują. Oczywiście bez solidnej z nimi umowy, to
    > żaden produkcji nie zacznie wdrażać, nawet palcem w bucie nie kiwnie.

    Tego już nie będę komentował :)

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2019-07-09 22:54:07
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    > stanowiły układ nadążny, wciąż skierowany prosto w Słońce (i w pionie, i

    Zmiana kąta w pionie z 39stopni na kąt 30stopni dla panela 5kW to
    różnica około 10kWh w stosunku rocznym, czyli około 6PLN/rok, natomiast
    skierowanie na wschód/zachód paneli to jest strata około 30% stosunku
    do kierunku południowego, co daje około 800PLN straty na rok , więc
    trochę mało opłacalnie aby robić obrotnicę.

    MiSter

  • 18. Data: 2019-07-09 23:11:48
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2019-07-09 o 22:54, MiSter pisze:
> [...]
    > 30% stosunku do kierunku południowego, co daje około 800PLN straty
    > na rok , więc trochę mało opłacalnie aby robić obrotnicę.

    Hm, hm, zapewne wiesz co mówisz. Jednak napisałeś o panelach 5kW, które,
    nie przeczę, leżeć będą w kręgu zainteresowań "inwestorów domowych", bo
    to dość typowe zużycie dla niezbyt rozrośniętego domu. I tu jest miejsce
    na zmianę podejścia: zamiast stawiać po jednym systemie na każde
    gospodarstwo, lepiej się skrzyknąć w kilka domostw, i postawić panel
    zbiorczy, na kilkadziesiąt kW. Koszty użytych "gołych" paneli się nie
    zmienią, to jasne, ale wsad w system nadążny zmaleje w przeliczeniu na
    kW, jakoś-tak z kwadratem wzrostu mocy (na rybkę).
    Natomiast mniej korzystnie będzie wyglądać przesyłanie energii cieplnej
    (zakładam, że i ona będzie wykorzystywana). No cóż, coś za coś.

  • 19. Data: 2019-07-09 23:29:12
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2019-07-09 o 23:11, JaNus pisze:

> [...]
    > zbiorczy, na kilkadziesiąt kW. Koszty użytych "gołych" paneli się nie
    > zmienią, to jasne, ale wsad w system nadążny zmaleje w przeliczeniu na

    Pomijając inne kwestie np. sposób rozliczania, czy przyłącze do sieci
    energetycznej, zdajesz sobie sprawę, że dla 5kW powierzchnia ogniw to
    około 32m2?

    MiSter