  • 1. Data: 2018-11-01 05:52:27
    Temat: pomiar pojemnosci dla data loggera
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Rzecz wygląda tak, mam strukturę typu dwie elektrody na grzebień:
    http://imagebank.osa.org/getImage.xqy?img=QC5sYXJnZS
    xvbWUtNC01LTkzNC1nMDAy

    Te elektrody będą pokryte pewnym materiałem, który będzie sprawdzany
    jako bariera dla wody/wilgoci. Wymyslilem sobie, że bardziej niż zmiany
    oporności pomiedzy elektrodami powinno być toto czułe na zmiany
    pojemności, jako że materiał będzie miał stała dielektryczną na poziomie
    2.5-3.5 a woda ma koło 90.

    Chciałbym to próbkować w sposób ciągły, a data logger który mam ma na
    wejściu analogowym jedynie +/- V (Picolog ADC-24). Jak to najlepiej
    zrealizować?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2018-11-01 08:16:52
    Temat: Re: pomiar pojemnosci dla data loggera
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    >
    > Chciałbym to próbkować w sposób ciągły, a data logger który mam ma na
    > wejściu analogowym jedynie +/- V (Picolog ADC-24). Jak to najlepiej

    Jeżeli masz wejście cyfrowe to popatrz jak się realizuje przyciski dotykowe.
    W aplikacji np.: AT42QT1011 masz zasadę działania.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2018-11-02 02:31:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-11-01, Desoft <N...@i...pl> wrote:

    > Jeżeli masz wejście cyfrowe to popatrz jak się realizuje przyciski dotykowe.
    > W aplikacji np.: AT42QT1011 masz zasadę działania.

    Dzięki, ale nie wiem jak z czegoś takiego miałbym wyciągnąć dane o
    pojemności. Zmieniając próg czułości?

    Myslałem o czymś w stylu generatora impulsów napięcia i dalej
    przyłozeniu pewnego obciażenia. Zmiany pojemności mógłbym wtedy odczytac
    z czasu rozładowania.

    Tyle, że jak się w tej chwili zastanawiam to będę miał przynajmniej dwie
    zmienne. Nie tylko pojemność ale i opór, bo ten tez będzie się z woda
    zmieniał, więc może to do kupy nie jest taki dobry pomysł.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2018-11-02 11:47:14
    Od: b...@g...com

    użytkownik Marcin Debowski napisał:
    > Jak to najlepiej
    > zrealizować?

    Taniocha działa na zasadzie pomiaru oporności, np. czujniki do mierzenia
    wilgotności drewna z2 czy 4 igłami, do materiałów sypkich jest metoda pomiaru
    częstotliwości z obwodu LC.
    http://www.rfwireless-world.com/Terminology/humidity
    -sensor.html

    Dokładnej częstotliwości nie znam jednak nie są to dziesiątki MHz.

  • 5. Data: 2018-11-02 12:41:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Myslałem o czymś w stylu generatora impulsów napięcia i dalej
    > przyłozeniu pewnego obciażenia. Zmiany pojemności mógłbym wtedy odczytac
    Nieśmiertelny 555 Ci wystarczy.

    > Tyle, że jak się w tej chwili zastanawiam to będę miał przynajmniej dwie
    > zmienne. Nie tylko pojemność ale i opór, bo ten tez będzie się z woda
    > zmieniał, więc może to do kupy nie jest taki dobry pomysł.
    No to d@pa bo opór będzie Ci zmieniał prąd ładowania kondesatora,
    pozostaje Ci generator LC ale zbyt mały opór będzie zrywał drgania.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 6. Data: 2018-11-02 13:45:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janusz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-11-02 o 02:31, Marcin Debowski pisze:
> [...]
    >>> 2.5-3.5 a woda ma koło 90.

    >Nieśmiertelny 555 Ci wystarczy.

    Przy pewnych pojemnosciach owszem. Albo 74123.

    Nie gwarantuje, na ile to dokladne i liniowe.
    Stosuja dosc duze napiecia, wiec rezystancja i elektroliza moze
    zaszkodzic.

    >No to d@pa bo opór będzie Ci zmieniał prąd ładowania kondesatora,
    >pozostaje Ci generator LC ale zbyt mały opór będzie zrywał drgania.

    Za to dalszy pomiar bedzie prosty ... o ile cewka bedzie stabilna
    termicznie, no i nieliniowosc pokonasz.

    Google znajduje jeszcze AD7745/6

    J.

  • 7. Data: 2018-11-02 21:10:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-11-02 o 13:45, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Janusz"  napisał w wiadomości grup

    > Przy pewnych pojemnosciach owszem. Albo 74123.
    Ale on ma kondesator nieumasiony co może przeszkadzać w pomiarze,
    w 555 kondesator masz na masie, poza tym można większe oporności stosować
    niż w 123 czy 121. Więc wg mnie 555 lepszy.

    > Nie gwarantuje, na ile to dokladne i liniowe.
    > Stosuja dosc duze napiecia, wiec rezystancja i elektroliza moze zaszkodzic.

    > Za to dalszy pomiar bedzie prosty ... o ile cewka bedzie stabilna
    Pomiar częstotliwości to żadne wyzwanie a procka i tak musi użyć.

    > termicznie, no i nieliniowosc pokonasz.
    Może sobie na stole na sucho wyskalować grzejąc cewkę,
    ale obawiam się że błąd pomiarowy tej metody i tak będzie o rząd wielkości
    większy niż wynikły z temp cewki.

    > Google znajduje jeszcze AD7745/6
    Noo ale zakres to 4pF :) deko mało, poza tym oporność będzie miała wpływ
    bo kostka mierzy ładunki energii, więc wg mnie się nie nadaje.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-11-02 21:42:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 2 Nov 2018 21:10:32 +0100, Janusz napisał(a):

    > Ale on ma kondesator nieumasiony co może przeszkadzać w pomiarze,
    > w 555 kondesator masz na masie, poza tym można większe oporności stosować
    > niż w 123 czy 121. Więc wg mnie 555 lepszy.

    W obu przypadkach dalbym szeregowy kondensator, zeby odciac DC.

> [...]
    > Może sobie na stole na sucho wyskalować grzejąc cewkę,
    > ale obawiam się że błąd pomiarowy tej metody i tak będzie o rząd wielkości

    Mysle, ze dokladniejszy niz na 555

    > Noo ale zakres to 4pF :) deko mało, poza tym oporność będzie miała wpływ
    > bo kostka mierzy ładunki energii, więc wg mnie się nie nadaje.

    Ale moze szybko mierzy i sie nie zdazy rozladowac.

    Nie da sie powiekszyc zakresu ?

    J.

  • 9. Data: 2018-11-03 15:35:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-11-02 o 21:42, J.F. pisze:

    > W obu przypadkach dalbym szeregowy kondensator, zeby odciac DC.
    A popatrzyłeś jak ten kondesator jest łączony w 121 czy 123? bo chyba nie.

    > Mysle, ze dokladniejszy niz na 555
    Znowu się mylisz 555 ma 0,005% / stopien celsjusza, na moje oko 3-4
    rzędy jest dokładniejszy niż autor jest w stanie uzyskać w urządzeniu.
    I żeby skończyć temat dokładności to 555 ma 0,1%/V, więc przy zwykły
    stabilizatorze
    np 7812 też ma o kilka długości lepszą stabilność niż reszta.

    > Ale moze szybko mierzy i sie nie zdazy rozladowac.
    Chyba 30khz mi przemkneło w pdf-ie jako częstotliwość pomiarów.

    > Nie da sie powiekszyc zakresu ?
    A jak?

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 10. Data: 2018-11-03 17:29:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Nov 2018 15:35:05 +0100, Janusz napisał(a):

    > A popatrzyłeś jak ten kondesator jest łączony w 121 czy 123? bo chyba nie.

    Czujnik na potencjale +5V moze nie przeszkadzac.

    Ale jak przeszkadza ... pojemnosc to pojemnosc, mozna wlaczyc
    dowolnie. Tylko odpornosc na zaklocenia zasilania moze byc inna.

> [...]
    > stabilizatorze
    > np 7812 też ma o kilka długości lepszą stabilność niż reszta.

    Ale jednoczesnie jest wrazliwy na zaklocenia w kablach, na zmiany
    zasilania, tudziez na uplyw pradu przez dodatkowe rezystancje.

    No coz, moze OP zrobi dwa generatory i napisze :-)

    > Chyba 30khz mi przemkneło w pdf-ie jako częstotliwość pomiarów.

    > A jak?

    Tak sobie pomyslalem, ze tych roznych czujnikow pojemnosciowych
    przybylo. To powinny byc i kostki do pomiaru.
    Szczegolnie, ze duzo DAC jest teraz na przelaczanych pojemnosciach.

    No i google wyrzucilo to.

    4pF .. po co to komu ?
    Czy teraz wlasnie takie potrzebne, wszystko takie male ? :-)

    J.