  • 11. Data: 2018-11-03 18:36:16
    Temat: Re: pomiar pojemnosci dla data loggera
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Nov 2018 17:29:42 +0100, J.F. napisał(a):

    > Czujnik na potencjale +5V moze nie przeszkadzac.
    > Ale jak przeszkadza ... pojemnosc to pojemnosc, mozna wlaczyc
    > dowolnie. Tylko odpornosc na zaklocenia zasilania moze byc inna.

    Ok, skleroza mnie zawiodla tym razem.
    Pojemnosc tam faktycznie wlaczona dwukoncowkowo, ubzduralo mi sie, ze
    jednum koncem do +5V.

    No coz, za mlodu sprobowalem cos takiego zrobic na 123 i nawet
    wykazywalo jakies dzialanie. Wykresy mu sie zaczynaly cos od 40pF.

    J.

  • 12. Data: 2018-11-05 11:51:41
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dzięki, ale nie wiem jak z czegoś takiego miałbym wyciągnąć dane o
    > pojemności. Zmieniając próg czułości?

    Pamiętam z lat 80-tych takie amatorskie rozwiązania klawisza dotykowego.
    Impuls z bramki podany na filtr górnoprzepustowy CR (C - elektrody
    klawisza). To wchodziło na przerzutnik, który był zatrzaskiwany zboczem
    przesuniętym o ileś ns względem tego przepuszczonego przez CR.

    Zastanawiałem się, czy da się jakoś prosto nie wykrywać zmiany, ale ją
    zmierzyć. Czasy wydają się za krótkie, ale jakby podać na wejście stałe
    f to na wyjściu dostanie się przebieg o wypełnieniu zależnym od stałej
    czasowej. Przepuścić przez filtr dolnoprzepustowy i zmierzyć napięcie.
    P.G.