  • 1. Data: 2020-03-26 05:09:14
    Temat: pora na migrację...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Na razie z lutowania ołowiowego na bez :)

    W związku z tym pytanie do praktyków, co byście polecili w miarę
    "idiotoodpornego".

    Do tej pory używam pasty KOKI SS48-M955. Lutowanie w skośnookim piecyku
    T962 (z poprawionym firmware, bo oryginalny był kompletne do dupy).

    Jakie użyć bezołowiowej, żeby mieć szansę powodzenia ? Piec ma
    dokładność chińską więc pożądana byłaby pasta możliwie mało wymagająca.
    PCB są potem myte ultradźwiękowo w środku KYZEN'a.

    Druga sprawa to lutowanie elementów przewlekanych w wannie ( bez fali ).
    Problem podobny - jakie spoiwo, topnik ?

    Zależy mi na możliwie dobrej jakości lutów i odporności na "przemysłowe"
    temperatury pracy (-20/60 st.). Bez większych wibracji. PCB są powlekane
    konformalnie po myciu.

    Daję gwarancję na 3 lata i wolałbym, żeby się nie rozleciało za prędko.
    A najlepiej w ogóle - bo nie zależy mi tutaj na "postarzaniu" :)

    Jakieś doświadczenia mają koledzy ?

  • 2. Data: 2020-03-26 05:35:35
    Temat: Re: pora na migrację...
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Przeglądam spoiwa oferowane przez pbtechnik.pl (STANNOL) i Lenz.com.pl
    (Alpha Vaculoy) - ale nie wiem, które byłyby dobre na początek zabawy...

    Pomóżcie, bo można cholery dostać...

  • 3. Data: 2020-03-26 14:05:17
    Od: 2m <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 26 marca 2020 05:35:40 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:
    > Przeglądam spoiwa oferowane przez pbtechnik.pl (STANNOL) i Lenz.com.pl
    > (Alpha Vaculoy) - ale nie wiem, które byłyby dobre na początek zabawy...
    >
    > Pomóżcie, bo można cholery dostać...

    Ta jest dobra:
    https://pbtechnik.com.pl/pl/o/koki-s3x48-m500c-5-pas
    ta-bezolowiowa-o-bardzo-dobrej-zwilzalnosci-minimali
    zujaca-zjawisko-pustek

  • 4. Data: 2020-03-26 16:07:16
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-03-26 05:09, sundayman wrote:
    > Na razie z lutowania ołowiowego na bez :)
    >
    > W związku z tym pytanie do praktyków, co byście polecili w miarę
    > "idiotoodpornego".

    Loctite GC-10.
    Używmay do montażu małych serii w małym piecyku i sobie chwalimy.
    Kolega w jednej z firm produkujących elektronikę robił jakiś czas temu
    testy różnych past i ta była jedną z najlepszych. Dodatkowo masz rok
    ważności w temperaturze pokojowej, czyli nie ma potrzeby trzymania w
    lodówce. A i po terminie nie mieliśmy problemów.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 5. Data: 2020-03-27 01:35:17
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ta jest dobra:
    > https://pbtechnik.com.pl/pl/o/koki-s3x48-m500c-5-pas
    ta-bezolowiowa-o-bardzo-dobrej-zwilzalnosci-minimali
    zujaca-zjawisko-pustek

    Jak wygląda po lutowaniu ? Możesz coś więcej napisać o tym, jak się w
    praktyce zachowuje ?

  • 6. Data: 2020-03-27 01:35:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Loctite GC-10.

    No więc chyba jednak też porobię testy.
    Loctite bym nie brał pod uwagę pewnie, ale skoro mówisz to sprawdzę.

  • 7. Data: 2020-03-30 01:11:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Na razie z lutowania ołowiowego na bez :)

    I co ja Ci mam powiedzieć...

    "Komisja do walki z ołowiem wzywa obywatela Józefa hmm... do stawienia
    się na przymusowe leczenie odwykowe? Rany Boskie, Ziutek. To już po
    tobie. Twoje zdrowie Ziutek."

    https://www.youtube.com/watch?v=AHbHSXajgZA

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2020-03-30 05:25:57