  • 1. Data: 2016-05-11 10:01:10
    Temat: problem z algorytmiki
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Mamy dwa równoliczne zbiory punktów 2D. Każdemu punktowi z
    jednego zbioru trzeba przyporządkować jeden punkt z drugiego
    zbioru. Innymi słowy, trzeba punkty połączyć w pary, w każdej
    parze jeden punkt musi być z pierwszego zbioru, drugi z drugiego.
    Suma odległości pomiędzy punktami z pary musi być najmniejsza.

    Można to szybko policzyć, czy nie?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2016-05-11 10:38:43
    Temat: Re: problem z algorytmiki
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 11.05.2016 10:01, M.M. wrote:
> [...]
    > parze jeden punkt musi być z pierwszego zbioru, drugi z drugiego.
    > Suma odległości pomiędzy punktami z pary musi być najmniejsza.

    To jest maksymalny przepływ o minimalnym koscie w grafie
    dwudzielnym ("Assignment problem"). Algorytm węgeirski
    i masz rozwiązanie w O(n^3),
    Czy to "szybko", trudno powiedzieć ;-)

    Wykorzystując to, że sa one na płaszczyźnie są różne heurystyki,
    googlaj pod Euclidean Bipartite Matching
    np to:
    http://homepage.cs.uiowa.edu/~kvaradar/paps/p079-aga
    rwal.pdf

    Problem ten można rozwiązywać algorytmem simplex... niby wykłądniczy,
    ale dla rzeczywistych danych możę zadziaąłć w miarę szybko;-)

    Uwaga. Rozwiązania są dla problemu ciut bardziej skomplikowanego,
    więc być mozę da się prościej. Na szybko nie widzę.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2016-05-11 10:46:51
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, May 11, 2016 at 10:38:44 AM UTC+2, bartekltg wrote:

> [...]
    >

    > Uwaga. Rozwiązania są dla problemu ciut bardziej skomplikowanego,
    > więc być mozę da się prościej. Na szybko nie widzę.

    Dzięki :)

  • 4. Data: 2016-05-15 08:02:52
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Wed, 11 May 2016 10:38:43 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > więc być mozę da się prościej. Na szybko nie widzę.

    Na szybko: posortuj po x, posortuj po y; dla danego punktu znajdź mu
    najbliższy (dzięki sortowaniu masz czterech kandydatów lub mniej);
    usuń parę. Powtarzaj aż do skutku. Rób to kolejno od najbliższej
    pary. Odległości par możesz obliczyć i posortować, a potem usuwać już
    nieobecne. Całość celuje w O(N log N).

  • 5. Data: 2016-05-15 08:33:23
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Sunday, May 15, 2016 at 8:03:02 AM UTC+2, slawek wrote:
    > Na szybko: posortuj po x, posortuj po y; dla danego punktu znajdź mu
    > najbliższy (dzięki sortowaniu masz czterech kandydatów lub mniej);

    To raczej nie zadziała, jak myślisz.

    w.

  • 6. Data: 2016-05-15 14:07:03
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, May 15, 2016 at 8:33:24 AM UTC+2, Wojciech Muła wrote:

    > To raczej nie zadziała, jak myślisz.
    >
    > w.

    Propozycja Sławka mnie się skojarzyła z problemem stabilnych małżeństw.
    Problem 'sparowania po najmniejszej odległości' wydaje się nawet
    łatwiejszy, bo jeśli facet y najbardziej preferuję kobietę x, to także
    kobieta x najbardziej preferuje faceta y. Jednak w tym wątku chodzi o
    najmniejszą sumę, a nie o stabilność par - stabilność chyba nie
    gwarantuje najmniejszej sumy?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2016-05-15 19:35:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 15.05.2016 14:07, M.M. wrote:

> [...]
    > kobieta x najbardziej preferuje faceta y. Jednak w tym wątku chodzi o
    > najmniejszą sumę, a nie o stabilność par - stabilność chyba nie

    https://en.wikipedia.org/wiki/Stable_marriage_proble
    m#Similar_problems

    The assignment problem seeks to find a matching in a weighted bipartite
    graph that has maximum weight. Maximum weighted matchings do not have to
    be stable, but in some applications a maximum weighted matching is
    better than a stable one.

    A o assigment problem rozmawialiśmy parę dni temu;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2016-05-15 19:44:13
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 15.05.2016 08:02, slawek wrote:

> [...]
    > parę. Powtarzaj aż do skutku. Rób to kolejno od najbliższej pary.
    > Odległości par możesz obliczyć i posortować, a potem usuwać już

    Kontrprzykład:

    A1 <-2m-> B1 <-1m-> A2 <-2m-> B2

    Optymalne rozwiązanie wiąże A1-B1 B2-A2 na kwotę 4m.

    Rozwianie zachłanne daje A1-B2 B1-A2 na kwotę 6m.

    pzdr
    bartekltg

  • 9. Data: 2016-05-15 20:24:05
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]
    > parę. Powtarzaj aż do skutku. Rób to kolejno od najbliższej pary.
    > Odległości par możesz obliczyć i posortować, a potem usuwać już

    Był bardzo podobny, słabszy*) problem:
    Też dwa zbiory A,B punktów na płaszczyźnie,
    chcemy je sparować tak, aby linie łączące je nie przecinały się.

    Kołacze mi się po głowie, że rozwiązaniem było znajdowanie
    przecięcia i likwidowaniem go, poprzez zamianę sparowania.

    Nie pamiętam jednak szczegółowy, a jest tam taki problem,
    więc nie potrafię odtworzyć złożoności.
    Problem w tym, że relaksacja może spowodować zwiększenie się
    liczby przecięć (to nie przeszkadza w poprawności, rozwiązanie znajdzie**).

    *) sparowanie o minimalnej sumie długości nie ma przecięć,
    ale rozwiązanie bez przecięć nie musi być minimalne:
    A B
    | |
    | |
    | |
    | |
    B A

    **) Zbiór możliwych wartości sumy jest skończony,
    każda operacja prostowania kolizji zmniejsza tę odległość.
    Jeśli nie mamy rozwiąznia=> jest kolizja=> mozemy poprawić.
    Ale nie zrobimy więcej niż ileśtam kroków.

    pzdr
    bartekltg