  • 1. Data: 2012-03-12 20:31:24
    Temat: problem z rozruchem wentylatora
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    w zasilaczu komputera wymieniłem wentyle na 12cm
    od czasu do czasu przy przełączeniu na 5V nie startują

    zatem przydałoby jedno z dwojga:
    1. kontrola, może prądu, bo chyba jak nie kręci bierze mniej lub więcej niż
    przy normalnej pracy
    2. po włączeniu komputera startują na 12v, potem przełączają się na 5v

    na procku to widzę kontrolkami (aida)
    a na zasilaczu... palcem ;p bo zbyt cicho chodzą

    erator/

  • 2. Data: 2012-03-12 20:36:53
    Temat: Re: problem z rozruchem wentylatora
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-12 21:31, zlotowinfo pisze:
> [...]
    >
    > na procku to widzę kontrolkami (aida)
    > a na zasilaczu... palcem ;p bo zbyt cicho chodzą

    Jakieś pytanie będzie, czy tylko chcesz pocieszenia pt. "urzekła mnie
    twoja historia"?

  • 3. Data: 2012-03-12 20:39:12
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

  • 4. Data: 2012-03-12 20:47:57
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-12 21:39, zlotowinfo pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <t...@s...com> napisał w wiadomości
    >
    > "zatem przydałoby jedno z dwojga:..."

    Dobrze, ale gdzie ta kontrola, gdzie to przełączenie? Masz te wentyle
    podłączone do płyty, czy idą prosto z zasilacza? Nic nie napisałeś w
    szczegółach, a grupowa szklana kula do Euro 2012 jest nieczynna bo Tusk
    zabrał, żeby diagnozować usterki na stadionach i autostradach.

  • 5. Data: 2012-03-12 20:55:24
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

> [...]
    > szczegółach, a grupowa szklana kula do Euro 2012 jest nieczynna bo Tusk
    > zabrał, żeby diagnozować usterki na stadionach i autostradach.

    nie jestem elektronikiem, tylko amatorskim dłubaczem
    napięcie 12/5/masa z molexa do przełączników 12/5
    no i potem do wentylatorów procek/zasilacz
    na grafie jeszcze nie wymieniłem

    erator/

  • 6. Data: 2012-03-12 21:06:42
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-12 21:55, zlotowinfo pisze:
> [...]
    >

    > nie jestem elektronikiem, tylko amatorskim dłubaczem
    > napięcie 12/5/masa z molexa do przełączników 12/5
    > no i potem do wentylatorów procek/zasilacz

    To nie masz płyty głównej z kontrolą obrotów? Bo współcześnie to chyba
    wszystkie płyty mają. Tak jest zdecydowanie praktyczniej niż się bawić w
    jakieś chałupnicze metody. Zwłaszcza, że 5V jest przeznaczone do
    zasilania logiki i terkoczący[1] wentylator może szkodzić.

    [1] nie potrzeba oscyloskopu - wystarczy włączyć w szereg z wentylatorem
    głośnik o małej rezystancji, żeby posłuchać w jaki sposób prąd jest
    pobierany przez wentylator

  • 7. Data: 2012-03-12 21:15:33
    Od: Wojciech Waga <n...@d...pl>

    On 03/12/2012 09:31 PM, zlotowinfo wrote:
> [...]
    >
    > na procku to widzę kontrolkami (aida)
    > a na zasilaczu... palcem ;p bo zbyt cicho chodzą

    Nie napisałeś co chcesz uzyskać. Chcesz podłączyć wentylatory na 12V do
    5V żeby były cichsze i wolniejsze? Chcesz sam wybierać im prędkość?
    Może lepiej to zrzucić jednak na czujniki, które są na płytach i
    regulują obroty w zależności od temperatury a nie nastroju.

    pozdr.
    w.

  • 8. Data: 2012-03-12 23:14:02
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "Wojciech Waga" <n...@d...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Może lepiej to zrzucić jednak na czujniki, które są na płytach i regulują
    > obroty w zależności od temperatury a nie nastroju.

    na 5V wszystko jest naprawdę cichutko

    wentylatory 3 pin na płycie mam 4pin, to może dałoby się jakoś dostosować, a
    jak będzie za ciepło to chyba poda więcej niż 5v i wentylator zastartuje

    wentyl na zasilaczu kontroli nie ma
    bo wpiąłem się do molexa nie przewodów jego wentylatora
    możliwe że nie ma kontroli prędkości bo tania 350W

    chcę by cały czas chodziły na 5v, ale coś nie zawsze mają siłę na 5v
    wystartować w zasilaczu w letnie upały, to sobie przełączę na 12v

    w sumie pisałem...

  • 9. Data: 2012-03-12 23:41:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    zlotowinfo napisało:

    > wentyl na zasilaczu kontroli nie ma
    > bo wpiąłem się do molexa nie przewodów jego wentylatora
    > możliwe że nie ma kontroli prędkości bo tania 350W

    W drugiej dekadzie XXI wieku tanie zasilacze mają od spodu zamontowany
    duży wolnoobrotowy wentylator, którego wcale nie słychać, więc nie
    potrzeba regulacji.

    > chcę by cały czas chodziły na 5v, ale coś nie zawsze mają siłę na 5v
    > wystartować w zasilaczu w letnie upały, to sobie przełączę na 12v

    Teraz to chyba każda płyta ma regulowane napięcie zasilania wiatraków.
    Ale za starych czasów w każdym kiosku z komputerami sprzedawano
    (1) wtyczkę i gniazdko wentylatorowe połączone kabelkiem i opornikiem
    obniżającym prędkość wentylatora, (2) to samo w wersji Deluxe, czyli
    z potencjometrem, (3) wykonaniu Full Wypas z Wyczesem potencjometr ten
    był przeznacony do zamontowania w szparze dla dyskietek. Nie wykluczam,
    że bywały potencjometry z wtórnikiem emiterowym. Ja bym wrócił do Starych
    Sprawdzonych Sposobów. Może być tak, że 5V, to mało, a 5,2V będzie w sam
    raz.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2012-03-12 23:41:45
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    1. masa
    2. 12v
    3. sensor
    4. control (tylko 4pin)

    ciekawe co by bylo gdybym przepiął z 12v do control
    nie testowałem bo czasem coś uwalę ;p

    gdy podpiąłem wtyczkę wentyla w te 3 pierwsze (tak pasuje)
    to niestety nie jest zbyt cichodzi
    a 25stopni na procesorze nie musi być

    erator/