  • 1. Data: 2014-08-26 02:43:45
    Temat: programator i TQFP
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    No więc - mam już dość. Mam dość programowania układów w urządzeniu, via
    ISP. Szlag mnie trafia, jak muszę paredziesiąt urządzeń tak
    oprogramować...A jeszcze są np. 2 różne procesory w urządzeniu...
    No ile można ???

    Zatem poszukuję programatora, którym można programować układy np. w
    TQFP64 (atmega128), czy inne podobne. Znaczy - oczywiście zapewne
    niezbędny będzie adapter. I potem już zaprogramowane do lutowania...

    Jak muszę zainwestować, to fajnie by było, żeby programator był w miarę
    wszechstronny (no ale nie musi mieć bibliotek do wszystkiego na
    świecie...), i żeby jednocześnie ceny adapterów nie zagotowały mi mózgu...

    Jakieś propozycje możecie podrzucić ?

  • 2. Data: 2014-08-26 08:31:03
    Temat: Re: programator i TQFP
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-26 02:43, sundayman pisze:
> [...]
    > wszechstronny (no ale nie musi mieć bibliotek do wszystkiego na
    > świecie...), i żeby jednocześnie ceny adapterów nie zagotowały mi mózgu...

    No, ZTCP to po lutowaniu takie zaprogramowane kości potrafią się zrobić
    niezaprogramowane. Poza tym zawsze pozostaje kwestia wgrania poprawionej
    wersji. No i w czym ma być lepsze programowanie w programatorze od
    programowania w urządzeniu? Myślisz, że poprawne włożenie kości do
    gniazda TQFP jest łatwiejsze niż użycie IDC?

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2014-08-26 09:18:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości

    > No, ZTCP to po lutowaniu takie zaprogramowane kości potrafią się zrobić
    > niezaprogramowane. Poza tym zawsze pozostaje kwestia wgrania poprawionej
    > wersji.

    To można załatwić przez upgrade.

    > No i w czym ma być lepsze programowanie w programatorze od programowania w
    > urządzeniu?

    Kilka argumentów (nie w każdej sytuacji prawdziwych) da się znaleźć:
    - nie trzeba kombinować aby programowanie ISP nie kolidowało z innym
    wykorzystaniem pinów,
    - oszczędność miejsca na płytce (jak by nie zrobić podłączenia ISP zawsze
    coś zajmie),
    - oszczędność na gniazdku do ISP (przy niektórych produktach każda złotówka
    się liczy).
    P.G.

  • 4. Data: 2014-08-26 11:47:13
    Od: MiSter <U...@w...pl>

> [...]
    > ISP. Szlag mnie trafia, jak muszę paredziesiąt urządzeń tak
    > oprogramować...A jeszcze są np. 2 różne procesory w urządzeniu...

    W DIgiKey możesz kupić procki już zaprogramowane, przy większej ilości
    bardzo się opłaca.

    MiSter

  • 5. Data: 2014-08-26 14:28:25
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-08-26 09:18, Piotr Gałka pisze:

    > Kilka argumentów (nie w każdej sytuacji prawdziwych) da się znaleźć:
    > - nie trzeba kombinować aby programowanie ISP nie kolidowało z innym
    > wykorzystaniem pinów,

    to jak zrobisz "upgrade" ?

    > - oszczędność miejsca na płytce (jak by nie zrobić podłączenia ISP
    > zawsze coś zajmie),
    > - oszczędność na gniazdku do ISP (przy niektórych produktach każda
    > złotówka się liczy).

    pady + igły.

    @

  • 6. Data: 2014-08-26 15:27:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Artur Miller" <n...@n...com> napisał w wiadomości

    > to jak zrobisz "upgrade" ?

    Tak jak robię w urządzeniach hermetycznie zalewanych po pierwszym
    programowaniu.
    P.G.

  • 7. Data: 2014-08-26 16:30:36
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Tue, 26 Aug 2014, Artur Miller wrote:

    > to jak zrobisz "upgrade" ?

    Ja wrzucam bootloader i dalej już po serialu.
    Jak robiłem proste urządzenie w serii, to też myślałem o wstępnym
    zaprogramowaniu, ale seria była za krótka na sfinansowanie podstawki :-)
    Czasem nie ma sensu komplikować płytki, żeby zrobić złącze do
    programowania (niezależnie od wymiarów i kosztów złącza).

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg

  • 8. Data: 2014-08-26 17:55:21
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > programowania w urządzeniu? Myślisz, że poprawne włożenie kości do
    > gniazda TQFP jest łatwiejsze niż użycie IDC?

    Obecnie mam tak, że po ISP wrzucam bootloader, a potem przez RS232 (w
    które jest urządź wyposażony) wgrywam "firmware". I oczywiście taka
    możliwość musi pozostać.

    Głównie chodzi o to, że programowanie w gotowym urządzeniu jest dość
    kłopotliwe. Po pierwsze, tam są dwa procesory komunikujące się ze sobą,
    i żeby je zaprogramować trzeba to robić zgodnie z odpowiednią procedurą
    i korzystając z zworek (inaczej jeden z nich wykrywa brak drugiego,
    wchodzi w procedury błędów itp itp - trzeba to potem kasować.)

    Gdyby urządzenie przy pierwszym uruchomieniu miał już komplet softu
    byłoby znacznie wygodniej. Poza tym, wgranie softu do kilkudziesięciu
    procesorów jeden po drugim jest szybsze niż podłączanie się najpierw z
    ISP, potem z RS232. To jest poważna strata czasu.

    Ale ciekawe jest to co napisałeś - możesz coś więcej o tym "kasowaniu" w
    lutowaniu ?

  • 9. Data: 2014-08-26 19:11:58
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2014-08-26 17:55, sundayman pisze:

    > Obecnie mam tak, że po ISP wrzucam bootloader, a potem przez RS232 (w
    > które jest urządź wyposażony) wgrywam "firmware". I oczywiście taka
    > możliwość musi pozostać.

    Nie możesz tego zrobić w całości przez ISP?

> [...]
    > i korzystając z zworek (inaczej jeden z nich wykrywa brak drugiego,
    > wchodzi w procedury błędów itp itp - trzeba to potem kasować.)

    ???
    To akurat nie powinien być problem, przynajmniej przy AVR. Dopóki
    procesor nie zobaczy drugiego (jest EEPROM, więc można to sobie
    spokojnie zapamiętać) to się nie wygłupia tylko na niego czeka.

> [...]
    > procesorów jeden po drugim jest szybsze niż podłączanie się najpierw z
    > ISP, potem z RS232. To jest poważna strata czasu.

    Ja taki pewien nie byłbym, raczej skłaniałbym się ku podobnej praco- i
    czasochłonności, oczywiście przy założeniu że nie trzeba nic kombinować
    w układzie. Musisz pilnować żeby nóżek nie pogiąć itd...

    > Ale ciekawe jest to co napisałeś - możesz coś więcej o tym "kasowaniu" w
    > lutowaniu ?

    Kiedyś ktoś narzekał właśnie na utratę zawartości pamięci programu po
    lutowaniu. Niestety dzisiaj już nie pamiętam o jaki procesor chodziło
    itd, ale mocno mi się wydaje, że weryfikował po wylutowaniu w
    programatorze i sam układ był sprawny. Na pewno jest to temat do
    weryfikacji, bo wiele czasu upłynęło i wiele mogło się zmienić.
    Myślałem, że może ktoś czytający to robił i potwierdzi lub zaprzeczy, bo
    temat mnie tak naprawdę też interesuje.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2014-08-26 19:28:08
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > wszechstronny (no ale nie musi mieć bibliotek do wszystkiego na
    > świecie...), i żeby jednocześnie ceny adapterów nie zagotowały mi mózgu...

    Mam coś dla Ciebie :)
    http://elektronikab2b.pl/technika/21724-programowani
    e-ukladow-w-warunkach-produkcyjnych---wydajnie-i-eko
    nomicznie#.U_zDQnjfhDs

    --
    Pozdr

    Janusz_K