  • 1. Data: 2011-04-15 13:49:09
    Temat: prosty schemacik klucza tranzystorowego do analizy..
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam

    Mam taki pewnie prosty dla większości z Was problem..
    Ja tam z analogowej elektroniki cienki jestem, proszę o pomoc.
    Jest sobie schemat klucza tranzystorowego:
    http://img20.otofotki.pl/obrazki/mf583_schemat.JPG

    Z poziomu mikroprocesora potrzebuje sterować(włącz/wyłącz) urządzeniem
    zasilanym napięciem 3V, opór urządzenia to 0,9oma(R4). Sterowane to ma
    być tranzystorem PNP. Czyli jak widać na obrazku, dość powszechnie
    występujący w przyrodzie przykład.

    Ale..
    Zastanawia mnie spadek napięcia na tranzystorze(właściwie darlington)
    Q2? wychodzi na to że ponad 1/3 napięcia spada na tranzystorze.
    Kombinowałem różne konfiguracje oporników w rozsądnych zakresach i nie
    zaobserwowałem jakiś większych zmian.

    Jedna uwaga, na schemacie jako Q2 jest darlington ZTX705, bo w
    bibliotece programu nie ma wielkiego wyboru. Ja zamierzam zastosować
    TIP105, bo takie mi w szufladzie zalegają.

    Gdzie tu jest błąd że ten darlington się nie otwiera w całości?

    Dzięki za pomoc.

    P.S. Tak się jeszcze zastanawiam, że jako napięcie odbiornika jest
    mniejsze od stanu wysokiego podawanego z procesora, to czy można by
    pominąć tranzystor Q1? Stan wysoki z procka powinien skutecznie zatkać
    tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność prądowa powinna wystarczyć
    do jego otwarcia. Stosuje się takie rozwiązania?

  • 2. Data: 2011-04-15 13:54:51
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 15.04.2011 15:49, Albercik pisze:
    > Z poziomu mikroprocesora potrzebuje sterować(włącz/wyłącz) urządzeniem
    > zasilanym napięciem 3V, opór urządzenia to 0,9oma(R4). Sterowane to ma
    > być tranzystorem PNP.
    Dlaczego PNP?

    > Zastanawia mnie spadek napięcia na tranzystorze(właściwie darlington)
    > Q2? wychodzi na to że ponad 1/3 napięcia spada na tranzystorze.
    I tak mało.

    > Gdzie tu jest błąd że ten darlington się nie otwiera w całości?
    Otwiera się. Sprawdź w dokumentacji jaki ma spadek kolektor-emiter w
    nasyceniu.

    > Dzięki za pomoc.
    Użyj MOSa.

    Michoo

  • 3. Data: 2011-04-15 14:05:23
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 15.04.2011 15:54, Michoo pisze:
    > Dlaczego PNP?
    Ma to być "górne" sterowanie silnikiem krokowym.

    > I tak mało.

    > Otwiera się. Sprawdź w dokumentacji jaki ma spadek kolektor-emiter w
    > nasyceniu.

    No to lipa.

    > Użyj MOSa.

    No właśnie chciałem jakoś od nich uciec, ale widać że mnie to nie ominie.

    Czy 5V z procka wystarczy do zatkania MOSa kluczującego 3V?
    Mógłbyś zaproponować jakiś konkretny egzemplarz (prąd przy tych 3V to
    jakieś niecałe 3A)?

  • 4. Data: 2011-04-15 14:52:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" <n...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:io9icl$ndf$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > tranzystorze. Kombinowałem różne konfiguracje oporników w
    > rozsądnych zakresach i nie zaobserwowałem jakiś większych zmian.

    Uwaga: bede opisywal tylko tranzystor Q2 i podawal napiecia
    wzgledem jego emitera, i to bez minusow.

    To jest Darlington. Jak wyjsciowy tranzystor bedzie nasycony i
    potencjal kolektora mu spadnie ponizej 0.7V, to wejsciowy
    tranzystor nie bedzie z czego mial mu podac napiecia do otwarcia
    bazy.

    Innymi slowy - napiecie na kolektorze musi byc na tyle wysokie,
    zeby po otwarciu wejsciowego tranzystora starczylo jeszcze na
    wysterowanie bazy tr wyjsciowego.
    1.2V jak najbardziej - 0.5V na tr wejsciowy w nasyceniu i 0.7 V
    Ube.

    Jak ma byc mniej, to zapomnij o darlingtonie w tym miejscu - wstaw
    tam zwykly, zmniejsz R3 i R2, wzmocnienie Q1*Q2 powinno
    wystarczyc.

> [...]
    > skutecznie zatkać tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność
    > prądowa powinna wystarczyć do jego otwarcia. Stosuje się takie

    Stosuje, ale musisz uwazac:
    - zmieni sie dzialanie ukladu, trzeba zmienic program zeby
    odwrotnie pinem sterowal.
    - napiecie w obwodzie musi byc dobrze okreslone i najlepiej zgodne
    z napieciem procka - bo np 5V wysteruje tranzystor odwrotnie
    (te -2V powinien wytrzymac).
    - zwroc uwage na napiecia przy resecie - czesto procki wystawiaja
    "1" zanim program na dobre ruszy, i tu akurat byloby lepiej - w
    twoim pierwotnym schemacie wtedy sie urzadzenie zasili przez moment
    .. moze za dlugi.

    - jesli procek bedzie zasilany z innego napiecia - co bedzie jesli
    jego zasilacz padnie.

    J.

  • 5. Data: 2011-04-17 18:29:21
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > pominąć tranzystor Q1? Stan wysoki z procka powinien skutecznie zatkać
    > tranzystor Q2, a w stanie niskim obciążalność prądowa powinna wystarczyć

    Dioda anodą do r3, pomijasz r1 i q1. Dla dowolnie dużej wartości stanu
    wysokiego odcięcie, dla stanu niskiego wysterowanie tranzystora Q2.