  • 1. Data: 2010-03-31 01:50:28
    Temat: [protel 99se] soldermaska
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    czy soldermaskę rysuje się ręcznie? czy może w firmie produkującej płytki
    sami robią?
    jak sie rysuje ręcznie?

  • 2. Data: 2010-03-31 06:58:43
    Temat: Re: [protel 99se] soldermaska
    Od: "Maciek" <f...@i...pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:houafb$9ls$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > czy soldermaskę rysuje się ręcznie? czy może w firmie produkującej płytki
    > sami robią?
    > jak sie rysuje ręcznie?

    Soldermaska w Protelu domyślnie przykrywa wszystko, co nie jest padem lub
    przelotką (popatrz we właściwościach padu/przelotki).
    I jest jednocześnie jedną z dostępnych w warstw. Możesz na niej rysować.

    Maciek

  • 3. Data: 2010-03-31 15:41:36
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Soldermaska w Protelu domyślnie przykrywa wszystko, co nie jest padem lub
    > przelotką (popatrz we właściwościach padu/przelotki).
    > I jest jednocześnie jedną z dostępnych w warstw. Możesz na niej rysować.

    ale mi trzeba wyjaśnić, jest warstwa bottom solder, ale po jej włączeniu nie
    pojawia się żadne soldermaska na rysunku płytki... domyślam się, że trzeba
    ją stworzyć-narysować... jak?

  • 4. Data: 2010-03-31 15:46:55
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    identifikator: 20040501 pisze:

    > ale mi trzeba wyjaśnić, jest warstwa bottom solder, ale po jej włączeniu
    > nie pojawia się żadne soldermaska na rysunku płytki... domyślam się, że
    > trzeba ją stworzyć-narysować... jak?

    Soldermaske widac dopiero w Gerberach albo na wizualizacji.

    View>Board in 3D

    Z tym ze na 100% nie wiem czy jest ta opcja w tym zabytku klasy 00

  • 5. Data: 2010-03-31 15:54:29
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    > ale mi trzeba wyjaśnić, jest warstwa bottom solder, ale po jej włączeniu
    > nie pojawia się żadne soldermaska na rysunku płytki... domyślam się, że
    > trzeba ją stworzyć-narysować... jak?

    Nic nie musisz rysować. Domyślnie cała płytka jest pokryta soldermaską,
    a na tej warstwie rysuje się "dziury", w których soldermaski nie chcesz.

  • 6. Data: 2010-03-31 16:44:39
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > Nic nie musisz rysować. Domyślnie cała płytka jest pokryta soldermaską, a
    > na tej warstwie rysuje się "dziury", w których soldermaski nie chcesz.

    to znaczy jak rysuje się te dziury?
    gdzie ustawia się odstęp soldermaski od padów? chciałbym żeby poza miedzią
    padów była od razu soldermaska...

  • 7. Data: 2010-03-31 16:54:35
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    > to znaczy jak rysuje się te dziury?
    > gdzie ustawia się odstęp soldermaski od padów? chciałbym żeby poza
    > miedzią padów była od razu soldermaska...

    A ja bym chcial zebys nauczyl sie jezyka angielskiego i zaczal czytac
    Helpa ze zrozumieniem.

  • 8. Data: 2010-03-31 17:18:37
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > A ja bym chcial zebys nauczyl sie jezyka angielskiego i zaczal czytac
    > Helpa ze zrozumieniem.

    Tobie już dziękujemy...

  • 9. Data: 2010-03-31 18:01:10
    Od: Konop <k...@g...pl>

    identifikator: 20040501 pisze:
    > czy soldermaskę rysuje się ręcznie? czy może w firmie produkującej
    > płytki sami robią?
    > jak sie rysuje ręcznie?

    Nie wiem jak w Protelu 99... w Altium Designer soldermaska to warstwy
    Top Solder i Bottom Solder... Można włączyć ich wyświetlanie, z tym, że
    wyświetlany jest "negatyw" - zakolorowane są pola, które mają być
    wycięte z soldermaski.
    W regułach (Rules) ustawia się typowy odstęp od miedzi do soldermaski.

    Konop

  • 10. Data: 2010-03-31 18:45:35
    Od: "Madrzejszy od radia." <m...@m...pl>

    > Tobie już dziękujemy...

    Pomoz Chamowi to jeszcze cie zwyzywa.

    Klikasz prawym przyciskiem myszki opions>Board layers&Colors i wybierasz
    jakim kolorem ma byc zaznaczony i czy wyswietlony Solder mask.

    I juz widzisz jak wyglada Twoj Solder, Odstepy ustalasz w
    PCB Rules and Constrains Editor ktory znajduje sie w Sitius Routing
    Strategies .

    Zakladam ze te ustawienia wiesz gdzie sa.

    :):)

    Auto Route>Setup>Edit Rules