  • 1. Data: 2016-07-21 12:43:39
    Temat: przedluzyc zycie LED COB
    Od: tomekp <t...@a...ma.kota.pl>

    Mam naswietlacz LED z dioda COB 50W. Niestety diody palą się średnio co
    pół roku. Chyba teraz już piątą z kolei diodę muszę wstawic... Czy jest
    jakiś sposób żeby przedlużyć żywot takiej diody?
    Rozważam wstawienie opornika równolegle z diodą aby zabrać jej trochę
    prądu. Zasilana jest zasilaczem stałoprądowym 1.5A, napięcie jest w
    zakresie 30-35V. Czyli gdybym wstawił opornik zabierający powiedzmy
    150mA to czy to cos da? Na pewno bedzie mniej swiatła ale to przeżyje.
    Tylko ten opornik to mi wychodzi ze będzie 35/0.15 = 233 ohm przy mocy
    min 6 watow... Raczej chyba żarnik halogenowy 200 W będzie bardziej
    odpowiedni.
    Jest sens kombinowac czy to nic nie da?

  • 2. Data: 2016-07-21 12:54:05
    Temat: Re: przedluzyc zycie LED COB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "tomekp" napisał w wiadomości grup
    >Mam naswietlacz LED z dioda COB 50W. Niestety diody palą się średnio
    >co pół roku. Chyba teraz już piątą z kolei diodę muszę wstawic...

    Kup 100W, albo zmien naswietlacz na taki z gwarancja :-)

    >Rozważam wstawienie opornika równolegle z diodą aby zabrać jej trochę
    >prądu. Zasilana jest zasilaczem stałoprądowym 1.5A, napięcie jest w
    >zakresie 30-35V.

    A zasilacza nie da rady przerobic na na nieco mniej pradu ?

    J.

  • 3. Data: 2016-07-21 13:05:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-21 o 12:43, tomekp pisze:
> [...]
    > Tylko ten opornik to mi wychodzi ze będzie 35/0.15 = 233 ohm przy mocy
    > min 6 watow... Raczej chyba żarnik halogenowy 200 W będzie bardziej

    IMO szeregowanie oporem trochę bez sensu - dalej to samo napięcie i prąd
    pobierane z zasilacza, tyle, że część odkłada się na oporze.
    Lepiej zmienić parametry zasilacza.

    A sprawdzałeś, czy dioda ma odpowiednie chłodzenie?

    Zajrzyj na forum swiatelka.pl - tam masz masę rozwiązań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2016-07-21 14:08:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 21.07.2016 um 13:05 schrieb Adam:

    > IMO szeregowanie oporem trochę bez sensu - dalej to samo napięcie i prąd
    > pobierane z zasilacza, tyle, że część odkłada się na oporze.
    > Lepiej zmienić parametry zasilacza.
    Równolegle to nie szeregowo!

    Waldek

  • 5. Data: 2016-07-21 15:23:59
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello tomekp,

> [...]
    > Tylko ten opornik to mi wychodzi ze będzie 35/0.15 = 233 ohm przy mocy
    > min 6 watow... Raczej chyba żarnik halogenowy 200 W będzie bardziej

    Zacznij od poprawienia chłodzenia.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-07-21 15:52:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    valid...
    Hello tomekp,

    >Zacznij od poprawienia chłodzenia.

    Wentylator podlaczyc rownolegle do diod ? :-)

    Ale takiego na 36V nie znajdzie, 48V moze byc za duzo, 24V za malo ...
    trzy po 12V ?

    Ciekawe czy tak mozna ... trzy elektroniczne wiatraki szeregowo ...
    dalbym rownolegle do nich po elektrolicie co najmniej ... a moze i
    zenerka 15V by nie zaszkodzila ... z radiatorem oczywiscie :-)

    J.

  • 7. Data: 2016-07-21 16:02:39
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 21/07/2016 14:52, J.F. wrote:
    > Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości grup
    valid...
> [...]
    > dalbym rownolegle do nich po elektrolicie co najmniej ... a moze i
    > zenerka 15V by nie zaszkodzila ... z radiatorem oczywiscie :-)

    w układach z dyskretnymi diodami połączonymi szeregowe, czesto odczepia
    sie napiecie z 1,2,3 diod -wiedzac jaki jest na nich spadek.

    c.

  • 8. Data: 2016-07-21 16:17:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Wentylator podlaczyc rownolegle do diod ? :-)
    > Ale takiego na 36V nie znajdzie, 48V moze byc za duzo, 24V za malo ...
    > trzy po 12V ?

    Step-down na 12V załatwia sprawę.

    > Ciekawe czy tak mozna ... trzy elektroniczne wiatraki szeregowo ...
    > dalbym rownolegle do nich po elektrolicie co najmniej ... a moze i
    > zenerka 15V by nie zaszkodzila ... z radiatorem oczywiscie :-)

    Cudaczysz. Jak zwykle :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2016-07-21 16:33:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    Hello J.F.,

    >Step-down na 12V załatwia sprawę.

    >Cudaczysz. Jak zwykle :P

    Mowisz, ze lepiej jedna przetwornice niz 3 zenerki ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2016-07-21 17:35:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Mowisz, ze lepiej jedna przetwornice niz 3 zenerki ? :-)

    Jedna przetwornica i jeden wiatrak a nie 3 wiatraki i 3 zenerki.

    --
    Best regards,
    RoMan