  • 11. Data: 2020-05-19 09:45:06
    Temat: Re: przetwornica DC-DC
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Tuesday, May 19, 2020, 8:20:21 AM, you wrote:

    [...]

    > No właśnie o czymś w tym rodzaju pomyślałem. Może niekoniecznie na tym
    > kontrolerze (jakoś niespecjalnie przypadł mi do gustu, chociaż wiem że
    > go lubisz,

    Lubię, bo to rozwiązanie proste i skuteczne. I bardzo tanie.

    > a w realizacji jak na razie tylko jeden padł - od bardzo
    > bliskiego pioruna).
    > SEPIC - w układzie step-up ma to jakieś zalety?

    Możliwość wyłączenia. Przy zwykłym step-up po wyłączeniu masz na
    wyjściu napięcie wejściowe minus spadek na diodzie. Na SEPIC masz
    zero.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2020-05-19 09:48:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, May 19, 2020, 8:26:10 AM, you wrote:

    > Tylko po co tak rozbudowana konstrukcja, skoro np. LM5001 ma wszystko w
    > środku?

    Gdyby chodziło o 1000 czy 1000000 sztuk - postawiłbym na LM5001 czy
    inny specjalizowany kontroler z wbudowanym kluczem. Przy 1 sztuce
    LM5001 staje się kłopotliwy - niedostępny w sklepie za rogiem, drogi.

  • 13. Data: 2020-05-19 10:54:05
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Hello Dariusz,
    >
    > Tuesday, May 19, 2020, 8:20:21 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Lubię, bo to rozwiązanie proste i skuteczne. I bardzo tanie.

    A to tak, niewątpliwie, niemniej trochę się trzeba napracować żeby w
    miarę mało miejsca to zajmowało, połączenia są dość rozbudowane.

    > Możliwość wyłączenia. Przy zwykłym step-up po wyłączeniu masz na
    > wyjściu napięcie wejściowe minus spadek na diodzie. Na SEPIC masz
    > zero.

    To jest dobry powód. Bardzo dobry. Ale czy w takiej sytuacji flyback nie
    ma jednak więcej sensu?

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2020-05-19 11:30:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Tuesday, May 19, 2020, 10:54:05 AM, you wrote:

    > A to tak, niewątpliwie, niemniej trochę się trzeba napracować żeby w
    > miarę mało miejsca to zajmowało, połączenia są dość rozbudowane.

    Aby nie przesadzasz?

    > To jest dobry powód. Bardzo dobry. Ale czy w takiej sytuacji flyback nie
    > ma jednak więcej sensu?

    SEPIC na sprzężonym dławiku to JEST flyback o przekładni 1:1. Przy
    okazji nie marnuje energii na rozproszeniu.

    Nikogo do niczego nie zmuszam - podałem możliwości.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 15. Data: 2020-05-19 13:43:01
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Aby nie przesadzasz?

    Trochę na pewno. Ale lubię jak ścieżki na płytce się układają i nie
    trzeba kombinować jak i co poprowadzić.

    > SEPIC na sprzężonym dławiku to JEST flyback o przekładni 1:1. Przy
    > okazji nie marnuje energii na rozproszeniu.

    Aaaaa... No chyba że tak.

    > Nikogo do niczego nie zmuszam - podałem możliwości.

    Ja się tylko pytam, nie zarzucam przecież:)

    Pozdrawiam

    DD

  • 16. Data: 2020-05-19 14:42:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Gdyby chodziło o 1000 czy 1000000 sztuk - postawiłbym na LM5001 czy
    > inny specjalizowany kontroler z wbudowanym kluczem. Przy 1 sztuce
    > LM5001 staje się kłopotliwy - niedostępny w sklepie za rogiem, drogi.

    No to mamy dokładnie odwrotne podejście. Przy jednej sztuce wszystko
    jest drogie i szkoda marnować czas na optymalizacje kosztu części, a w
    sklepie za rogiem nie byłem od 15 lat -- po dwóch-trzech dniach się
    zamówienie materializuje na biurku. Trzeba szybko zrobić swoje i zająć
    się kolejnym zadaniem. Gotowy kontroler z MacDonalda bardzo w tym
    pomaga. Podłącza się wg datasheetu i zazwyczaj rusza od razu. Ciekawe,
    ile osobie bez większego doświadczenia zajmie opanowanie właściwego
    użycia 3843, w szczególności kompensacji rampy. I jak sobie potem
    przeliczy kilka złotych "oszczędności" na lepszym kontrolerze na godziny
    filozofowania, czemu to nie chce działać, to będzie sobie pluł w brodę.

    Co innego właśnie w masówce -- dolar zaoszczędzony na sztuce to 1000
    dolarów zysku nawet w małej skali. Jest się po co schylać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2020-05-19 14:58:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dariusz Dorochowicz wrote:

    > Z jednej strony tak, a z drugiej jeżeli będzie to pracowało na małym
    > ułamku mocy to chyba efekt będzie taki sobie.

    Tzn. jaki? Kontroler się wyłączy i tylko będzie doładowywał paczkami
    ubytki napięcia na kondensatorze wyjściowym. Opampy mają duże PSRR
    i nawet nie zauważą zwiększonych tętnień.

> [...]
    > kontrolerze (jakoś niespecjalnie przypadł mi do gustu, chociaż wiem że
    > go lubisz, a w realizacji jak na razie tylko jeden padł - od bardzo

    384x to przede wszystkim cała masa dziwnych elementów dyskretnych
    dookoła. Jak nie oszczędzasz każdego centa, to po co się w to w ogóle
    pchać? Dla porównania zobacz sobie np. TPS54302 -- ideał, potrzebuje
    tylko kondensatora 100n i dzielnika do ustalenia VOUT.

    > SEPIC - w układzie step-up ma to jakieś zalety?

    Tak jak pisał Roman, możliwośc wyłączenia. Zastosowałem to rozwiązanie w
    zasilaniu wzmacniacza klasy D, który miał "jedynie" 36mA prądu jałowego.
    SEPIC na TPS61175 rozwiązał sprawę od ręki.

    Poza tym na płytce SEPIC od flybacka różni się dokładnie jednym
    kondensatorem. Są fajne gotowe dławiki sprzężone, ja używam takich:

    https://www.digikey.com/product-detail/en/bourns-inc
    /SRF1260-330M/SRF1260-330MCT-ND/2458592

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2020-05-19 15:06:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >w sklepie za rogiem nie byłem od 15 lat -- po dwóch-trzech dniach się
    >zamówienie materializuje na biurku. Trzeba szybko zrobić swoje i

    O ile te 2-3 dni wystarcza.
    I o ile sie nie okaze ze gotowy zasilacz nie bedzie juz duzo drozszy.

    Akurat LM5001 w Farnelu jest, i to po ~20zl.

    A RoMan powinien miec w szufladzie :-)

> [...]
    >przeliczy kilka złotych "oszczędności" na lepszym kontrolerze na
    >godziny filozofowania, czemu to nie chce działać, to będzie sobie

    A z tym LM5001 aby na pewno wszystko tak prosto, ladnie i przyjemnie ?

    J.

  • 19. Data: 2020-05-19 15:19:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > O ile te 2-3 dni wystarcza.

    Wystarcza na co?

    > I o ile sie nie okaze ze gotowy zasilacz nie bedzie juz duzo drozszy.

    W małych seriach gotowy zasilacz jest zazwyczaj dużo tańszy i ma
    wszystkie potrzebne certyfikaty. Rozmawiamy o sytuacji, gdzie gotowy
    zasilacz nie jest opcją, bo np. nie istnieje.

    Poza tym samodzielne budowanie przetwornic coraz bardziej traci sens,
    TI i inni sprzedają gotowe moduły ze zintegrowanymi elementami
    magnetycznymi, np. takie:

    https://pl.mouser.com/new/linear-technology/adi-sile
    nt-switcher-2-regulators/

    Kupujesz, wlutowujesz kostkę w BGA jak każdą inną i 7A "samo" płynie ze
    sprawnością 95%. Nie trzeba myśleć, nawijać cewek, dobierać kontrolerów
    -- w McDonalds spotkajmy się...

    Potrzebujesz 14A, to dajesz 2, są dostosowane do zrównoleglania. Są i
    znacznie tańsze maluchy.

    > A z tym LM5001 aby na pewno wszystko tak prosto, ladnie i przyjemnie ?

    Z LM5001 doświadczenie nie mam, ale zbudowanie prototypu 20W
    przetwornicy SEPIC na TPS61175 zajęło mi może 30 minut, wliczając testy
    obciążeniowe. Zasilacz zadziałał i mogłem się zająć ciekawszymi zadaniami.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2020-05-19 16:19:19
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 19.05.2020 o 14:58, Piotr Wyderski pisze:

    > Tzn. jaki? Kontroler się wyłączy i tylko będzie doładowywał paczkami

    No tak, jak to potrafi to OK.

    > ubytki napięcia na kondensatorze wyjściowym. Opampy mają duże PSRR
    > i nawet nie zauważą zwiększonych tętnień.

    > 384x to przede wszystkim cała masa dziwnych elementów dyskretnych

    I to mi właśnie w nim przeszkadza.

    > dookoła. Jak nie oszczędzasz każdego centa, to po co się w to w ogóle
    > pchać? Dla porównania zobacz sobie np. TPS54302 -- ideał, potrzebuje
    > tylko kondensatora 100n i dzielnika do ustalenia VOUT.

    O tak, nowe układy TI bardzo mi podchodzą. Bardziej to chyba tylko
    gotowe moduły.

> [...]

    > Poza tym na płytce SEPIC od flybacka różni się dokładnie jednym
    > kondensatorem. Są fajne gotowe dławiki sprzężone, ja używam takich:

    Dzięki, pomyślę jak mi będzie potrzeba. Na razie dopóki mieszczę się w
    zakresie pracy mostkowych step-up/step-down to wolę z nich korzystać.
    Ale może...

    Pozdrawiam

    DD