  • 1. Data: 2019-04-24 09:22:04
    Temat: przetwornica do "zniczy"
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    Witam
    Nie mogę znaleźć, a przwijał się tu kiedyś temat przetwornic w formie
    nakładki na ogniwa AA podwyższających napięcie i drenujący je do końca.

    rodzina korzysta ze "zniczy LED" o mrugającym świetle.
    Dioda rozładowuje 2 ogniwa 1,5 V do poziomu 1,2 na ogniwo i praktycznie
    przestaje świecić.
    Zastanawiam się nad zasugerowaniem (kupieniem im) takich boosterów tylko
    jak to się nazywało ?

    Opcja druga to jakaś przetworniczka podbijająca zdychające 3V z dwóch
    baterii do stabilnych 3 V tylko jaką ma to sprawność ?
    Czy taka przetwornica będzie umiała na początku przetworzyć 3V na 3V bez
    istotnych strat ?

  • 2. Data: 2019-04-24 09:57:40
    Temat: Re: przetwornica do "zniczy"
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 24/04/2019 08:22, Roman Rogóż wrote:
> [...]
    > przestaje świecić.
    > Zastanawiam się nad zasugerowaniem (kupieniem im) takich boosterów tylko

    Bateroo

> [...]
    > baterii do stabilnych 3 V tylko jaką ma to sprawność ?
    > Czy taka przetwornica będzie umiała na początku przetworzyć 3V na 3V bez

    wyguglaj "joule thief"

  • 3. Data: 2019-04-24 10:01:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Rogóż" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >praktycznie przestaje świecić.
    >Zastanawiam się nad zasugerowaniem (kupieniem im) takich boosterów

    Ale do czego te znicze ?
    Bo jak jakas jednorazowka ... bedzie za drogo :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-04-24 12:01:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-04-24 o 09:22, Roman Rogóż pisze:
> [...]
    >
    > rodzina korzysta ze "zniczy LED" o mrugającym świetle.
    > Dioda rozładowuje 2 ogniwa 1,5 V do poziomu 1,2  na ogniwo i praktycznie

    Wydaje mi się, że jak ogniwo ma 1,2V (mówimy o niewielkich obciążeniach)
    to już coś rzędu 95% dostępnej w nim energii zostało wycyckane.
    Czy jest warto się bić o te pozostałe 5 (a może mniej) %.
    Wydaje mi się (nie mam na to teoretycznych podstaw, jedynie obserwacje),
    że rozładowywanie ogniwa do zera zwiększa ryzyko wylania. Konsekwencje
    wylania mogą być kosztowniejsze niż oszczędności z nawet wielokrotnego
    wykorzystania tych resztkowych 5%.

> [...]
    > baterii do stabilnych 3 V tylko jaką ma to sprawność ?
    > Czy taka przetwornica będzie umiała na początku przetworzyć 3V na 3V bez

    Sądzę, że uzyska się sprawność rzędu 90%. Więc stosując przetwornicę do
    zrobienia 3V z 3V straci się 10% po to, aby wykorzystując ogniwa do zera
    zyskać 5%.

    Skoro to pracuje na 3V i mruga LEDem to zapewne do ustalenia prądu LEDa
    jest tam jakiś opornik w szereg z LEDem. Jeśli to jest LED czerwony,
    który do świecenia potrzebuje około 1,8V to na rezystorze tracone jest
    około 1,2V. Czyli zasilanie LEDa ma sprawność około 1,8/3 = 60%. Jeśli
    kombinować z oszczędnościami to tu.
    Gdyby LEDa zasilić z przetwornicy dającej na wyjściu ustalony prąd to
    być może dało by się uzyskać sprawność zasilania LEDa na poziomie 90..95%.
    P.G.

  • 5. Data: 2019-04-24 13:55:26
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-04-24 o 12:01, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Gdyby LEDa zasilić z przetwornicy dającej na wyjściu ustalony prąd to
    > być może dało by się uzyskać sprawność zasilania LEDa na poziomie 90..95%.

    Przejrzałem troche artykułów o pojemności baterii
    Proponuję ku uwadze
    http://www.spychalski.info/test-pojemnosci-baterii-a
    Wychodzi na to że istotniejsze jest to co się kupi
    O dziwo całkiem korzystnie wypada tam IKEA jeżeli chodzi o użyteczną
    pojemność ogniwa przy najniższej cenie za Wh.

    Dzięki
    Zamykam temat

  • 6. Data: 2019-04-24 14:54:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Roman Rogóż" napisał w wiadomości grup
    >Przejrzałem troche artykułów o pojemności baterii
    >http://www.spychalski.info/test-pojemnosci-baterii-
    aa
    >Wychodzi na to że istotniejsze jest to co się kupi
    >O dziwo całkiem korzystnie wypada tam IKEA jeżeli chodzi o użyteczną
    >pojemność ogniwa przy najniższej cenie za Wh.

    Tylko wiesz jak to z IKEA - dzis kupuje takie, jutro siakie, bo
    przeciez baterii nie robi.

    No i ... jak komus zalezy na pojemnosci, to IMO eneloopy powinien
    sobie kupic :-)

    Ja baterie wsadzam do pilotow - i tu potrzeba, zeby nie wylewaly,
    do zegarkow - tu, zeby samorozladowanie mialy male.

    No i czasem na zapas ... tu znow wazne samorozladowanie ...

    J.

  • 7. Data: 2019-04-24 15:02:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Sądzę, że uzyska się sprawność rzędu 90%. Więc stosując przetwornicę
    >do zrobienia 3V z 3V straci się 10% po to, aby wykorzystując ogniwa
    >do zera zyskać 5%.

    Tylko wiesz - jesli to bedzie jakis step-up, to do 2.5V moze sie w
    ogole nie wlaczyc.
    Wezmie pradu ... 1uA, jak na mosfetach zrobiona ?

    Znicz to pewnie ma rezystor ... wiec spadek napiecia na diodzie moze
    nie zmniejszyc wydajnosci.
    A gdyby tak dac przetwornice w obie strony i wywalic rezystor ?
    Moze nawet byloby lepiej ...

    J.

  • 8. Data: 2019-04-24 15:27:17
    Od: tck <t...@t...Wytnij.net.pl>

    W dniu 24.04.2019 o 13:55, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    > O dziwo całkiem korzystnie wypada tam IKEA jeżeli chodzi o użyteczną
    > pojemność ogniwa przy najniższej cenie za Wh.

    oni tam rozładowują sporym prądem, zwróć uwagę, że pierwsze i ostatnie
    miejsce ma Varta- pierwsza high energy ostatnia long life- i tu może być
    pies pogrzebany, gdyby zamiast katować obciążać małym prądem tabelka
    mogłaby wyglądać odwrotnie. W przypadku tych ledów mocno bym się nie
    sugerował tymi wynikami...

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 9. Data: 2019-04-25 09:01:05
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 24 Apr 2019 09:22:04 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

    > Witam
    > Nie mogę znaleźć, a przwijał się tu kiedyś temat przetwornic w formie
    > nakładki na ogniwa AA podwyższających napięcie i drenujący je do końca.

    [...]

    "Joule thief" "doi do 0.3V".
    Jak znajdziesz lepszą dojarkę
    to daj namiary... ;)

  • 10. Data: 2019-04-25 10:21:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "dantes" napisał w wiadomości grup
    [...]
    >"Joule thief" "doi do 0.3V".
    >Jak znajdziesz lepszą dojarkę
    >to daj namiary... ;)