  • 1. Data: 2019-08-21 07:43:09
    Temat: remont maszyn
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=REeGn4hN1Bg

    Hm ...
    -ze stare odlewy korpusow sa lepsze, to mi sie obilo o uszy.
    -ale z uwagi na inne cechy nowe maszyny nie sa jednak lepsze ?

    -ale zeby w 21 wieku nie bylo lepszej metody niz reczne drapanie ?

    -ze doskrobia do plaskiego to wierze ... ale jak osiagnac np
    prostopadlosc miedzy elementami, albo rownoleglosc dwoch rownoleglych
    prowadnic ?

    -ta plyta wzorowa ... nie wytarla im sie troche przez lata pracy ?

    J.

  • 2. Data: 2019-08-21 09:02:06
    Temat: Re: remont maszyn
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-21 o 07:43, J.F. pisze:

> [...]
    > prowadnic ?
    >
    > -ta plyta wzorowa ... nie wytarla im sie troche przez lata pracy ?

    Teraz do pomiarów używane są układy laserowe, których wtedy nie było.
    https://www.renishaw.pl/pl/optyczny-ukad-pomiarowy--
    8427
    https://www.renishaw.pl/pl/interferometry-explained-
    -7854

    WM

  • 3. Data: 2019-08-21 12:33:39
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-08-21 o 09:02, WM pisze:

    > Teraz do pomiarów używane są układy laserowe, których wtedy nie było.
> [...]

    Nie wczytywałem się, ale tam chyba tylko pomiar. Nie wskaże gdzie jest
    krzywo.

    Robert

  • 4. Data: 2019-08-21 12:34:36
    Od: 4...@g...com

    Skrobie sie nie dla uzyskania odpowiedniej geometrii a zeby olej mial sie gdzie
    przyczepic. Bez smarowania bardzo szybko by sie zuzylo.

  • 5. Data: 2019-08-21 13:50:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    8427
    -7854

    > Nie wczytywałem się, ale tam chyba tylko pomiar. Nie wskaże gdzie jest
    > krzywo.

    Gdzieś tak 15 lat temu wysłałem internetem model CAD części do innego
    miasta, gdzie oferowali tanią usługę na obrabiarce 3d.
    Pojechałem potem na odbiór, ale nie miałem jak zmierzyć zarysu.
    Facet uśmiechnął się i zaprowadził mnie do maszyny współrzędnościowej,
    która objechała obwód części rysując pięknie gdzie są jakie odchyłki.
    Było to coś podobnego do tego wydruku.
    https://www.ita-polska.com.pl/product/6/waveline-w80
    0c-w900c#lb-s3-4

    WM

  • 6. Data: 2019-08-22 18:49:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    >Skrobie sie nie dla uzyskania odpowiedniej geometrii a zeby olej mial
    >sie gdzie przyczepic. Bez smarowania bardzo szybko by sie zuzylo.

    Hm, to by chyba poskrobali byle jak i nie zajmowalo to dwoch dni na
    jeden detal.

    Zreszta tam czlowiek mowi - i o tym oleju, i wyrownaniu wytartych
    czesci, i o przywroceniu prostopadlosci badz rownoleglosci ...

    J.

  • 7. Data: 2019-08-22 18:51:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]

    >Facet uśmiechnął się i zaprowadził mnie do maszyny
    >współrzędnościowej, która objechała obwód części rysując pięknie

    Tylko ze na pierwotnym firmie nie ma ani takiej maszyny
    wspolrzednosciowej, ani tych interfererometrow.

    Jakas tania amerykanska manufaktura ?

    J.

  • 8. Data: 2019-08-22 21:23:42
    Od: 4...@g...com

    Pierdolil jak potluczony. W starej tokarce albo innej obrabiarce prowadnice potrafia
    byc zuzyte na kilka dziesiatych milimetra jak idzie do remontu. I niby zbierajac
    punktowo po setce wyskrobie tam gdzie mniej zuzyte zeby rowno bylo. Dawno temu w
    fabryce w ktorej pracowalem szlifierka do walkow poszla do remontu kapitalnego.
    Wielkie bydle ponad metr w klach. Rozebrali, zapakowali korpus suwnica na ciezarowke
    i zawiezli do Jotesu. To taka duza firma byla co szlifierki rozne robila. Tam
    wyszlifowali wszystko co bylo do szlifowania. Tam zrobili geometrie i wyprostowali
    obrobka co zuzyte. Wrocilo wszystko. Postawili w tym samym miejscu na fundamencie i
    polozyli stol. Wszystko na olej. Stol dawalo sie przesunac z 10 centymetrtow i
    stawal. Wyciskal olej i bylo bez smarowania. Inna sprawa ze szlifierka miala
    centralne smarowanie ale na tym etapie montazu jeszcze nie dzialalo. To zaczeli
    skrobac. Po dwoch dniach skrobania stol mozna bylo od konca do konca przesunac
    uzywajac minimalnej sily. Przesuwal sie jak by byl na malusienkich kuleczkach.
    Skrobanie to obrobka na setke, poltorej setki w glab materialu. Skrobaniem mozna
    dopasowac cos co juz jest perfekcyjnie dopasowane. Jesli w kwadracie 25mm jest po
    skrobaniu 20-25 punktow z tuszu to jest to juz prawie mistrzostwo swiata. W Polsce
    jest mercedes ktorym jezdzil hitler. Glowica jest przykrecona do bloku bez uszczelki.
    Dopasowanie uzyskano skrobaniem. W kregach odnawiaczy starych samochodow mowili ze
    skrobanie jest do 20 punktow na wzorcowy kwadrat 25mm. Zeby bylo ciekawiej nie
    dopasowuje sie elementow do siebie. Kazdy skrobie sie oddzielnie i sprawdza na
    plycie. Jesli w obydwu elementach jest zalozona liczba punktow to sie sklada bez
    sprawdzania czy elementy do siebie pasuja. Bo po co sprawdzac jesli wiadomo ze
    pasuja.

  • 9. Data: 2019-08-22 23:42:14
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-22 o 18:51, J.F. pisze:
> [...]
    a.pl...

    > Tylko ze na pierwotnym firmie nie ma ani takiej maszyny
    > wspolrzednosciowej, ani tych interfererometrow.

    To były inne czasy. Kilka rewolucji technologicznych temu.

    WM

  • 10. Data: 2019-08-23 10:52:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik 4kogutek44 napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >dopasowac cos co juz jest perfekcyjnie dopasowane. Jesli w kwadracie
    >25mm jest po skrobaniu 20-25 punktow z tuszu to jest to juz prawie

    Ale ile bylo tuszu przed skrobaniem ?

    No dobra, nawet ten Amerykanin mowi cos o kieszeniach na olej.
    Ale gdyby oni tylko drobne zaglebienia na olej skrobali, to po co ta
    precyzja, po co ten tusz, po co ta plyta ?
    Moze sie nie znam, ale machnalbym tym skrobakiem w miare rownomiernie
    co centymetr czy jak gesto tam trzeba, i skonczylbym pewnie po
    godzinie czy dwoch, a nie dwoch dniach.

    No i jednak te prowadnice sie zuzywaja.
    A widzisz tam gdzies na filmie, zeby mowili ze najpierw szlifuja dla
    wyrownania ?

    No i moment ... jesli po szlifowaniu bierze sie tusz, kladzie na
    plyte, a potem skrobakiem zdziera wystajace fragmenty ... to powinno
    wyjsc gladsze niz przed skrobaniem.
    To gdzie te oni te zaglebienia na olej zrobili ?

    J.