  • 1. Data: 2017-07-11 00:06:35
    Temat: [retro] Aparaty telefoniczne - cała książka - 1966
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    Może kogoś to zainteresuje - ciekawa książka którą nabyłem ostatnio w antykwariacie a
    dziś zeskanowałem w całości (375 stron) i dzielę się z Wami:

    Aparaty Telefoniczne - Jadwiga Trusz - Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1966

    Kopalnia szczegółowej wiedzy o telefonach do roku 1966, w tym automaty, telefony
    specjalne, sporo teorii.

    Do pobrania tutaj: http://telesfor99.org/inne/historyczne-publikacje/

    P.

  • 2. Data: 2017-07-11 13:43:54
    Temat: Re: [retro] Aparaty telefoniczne - cała książka - 1966
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...
> [...]
    > Łączności, 1966
    >
    > Kopalnia szczegółowej wiedzy o telefonach do roku 1966, w tym automaty,

    Ciekawa pozycja, przejrzałem...
    Mam z tej serii o liniach telekomunikacyjnych, jak się kopie doły, jak się
    wymienia słupy, takie tam, też mógłbym zeskanować, jak zasilacz od skanera
    wreszcie naprawię :) i wam do zasobów podesłać... Chcecie?
    Co do meritum - pachnie mi bidą półprzewodnikową - tranzystor TG4, to
    powiedzmy, taki średni tranzystor, ale nie o to chodzi. Chodzi mi o
    zastosowanie we wzmacniaczach klasy A, która jest energetycznie bardzo
    nieekonomiczna, ale da się zrobić w mniejszej ilości tranzystorów.
    Przypuszczam, że na dobrym wzmacniaczu operacyjnym, czy nawet takim TDA2822
    (prąd spoczynkowy 6-8 mA, a mamy gotowy układ i to stereo, więc wzmocnienie
    mogło by być w obie strony), zrobiło by się wzmacniacz znacznie lepszy...
    ale nie... powstałby problem, że rozładowane akumulatorki mogły by nie dać
    rady zasilić. Najlepiej było by zrobić układ w klasie B, która jest
    energetycznie znacznie korzystniejsza, a zasilanie mogło by być takie, jakie
    jest. W aparatach głośnikowych, wzmacniacz mocy był w klasie B właśnie i o
    coś takiego mi chodzi.
    Ale OK, nie będę się pastwić nad czymś starszym ode mnie. Kusi jednak
    udoskonalić układ, tu i tam, przy zachowaniu jego pożądanych cech, bądź ich
    polepszeniu :) Najchętniej telefon na okręt i górniczy, dać układ
    uniwersalny, z uniwersalnym wzmacniaczem i układem wywołania.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 3. Data: 2017-07-11 15:44:00
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Tue, 11 Jul 2017 13:43:54 +0200
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:

    > Mam z tej serii o liniach telekomunikacyjnych, jak się kopie doły, jak się
    > wymienia słupy, takie tam, też mógłbym zeskanować, jak zasilacz od skanera
    > wreszcie naprawię :) i wam do zasobów podesłać... Chcecie?

    No jak masz coś ciekawego i chce Ci się... pewnie. Mogą być same obrazki, mam
    opanowane jak w pare minut je przyciąć, skompresować, poprawić kontrast itd i zrobić
    pdf. Ważne przy tym jedynie żeby były w miare równo zeskanowane pomiędzy stronami.

    Co do rozwiązań elektronicznych - nie wiem dokładnie o którym urządzeniu piszesz ale
    cóż, takie to były czasy. Mnie zadziwiło że w latach 60. tyle opisywali telefonów zza
    żelaznej kurtyny.

    P.

  • 4. Data: 2017-07-11 16:15:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-11 o 00:06, Piotr C. pisze:
> [...]
    >
    > Kopalnia szczegółowej wiedzy o telefonach do roku 1966, w tym automaty, telefony

    Super :)
    Trochę się narobiłeś.

    Przy okazji: piszesz, że jest też wersja HQ. Będzie udostępniona?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2017-07-11 18:49:21
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Tue, 11 Jul 2017 16:15:06 +0200
    Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Super :)
    > Trochę się narobiłeś.

    Podstawa to dobra organizacja. Przygotowanie skanera / marginesów itd: 30min,
    skanowanie 90min, składanie 30min - razem ze sprawdzeniem rezultatu jakieś trzy
    godzinki. Aż nabrałem ochoty na dalsze skanowanie ale nie mam tu więcej literatury :)

    > Przy okazji: piszesz, że jest też wersja HQ. Będzie udostępniona?

    Do czytania na ekranie LQ powinno wystarczyć, w razie czego udostępnie HQ ale to już
    osobiście - gdyby komuś doskwierała jakość.

    P.

  • 6. Data: 2017-07-11 20:21:34
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-07-11 o 18:49, Piotr C. pisze:

    > Do czytania na ekranie LQ powinno wystarczyć, w razie czego udostępnie HQ ale to
    już osobiście - gdyby komuś doskwierała jakość.

    Spokojnie da się przeczytać. Dzięki! :-)

    Piotr

  • 7. Data: 2017-07-11 20:43:21
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w wiadomości
    a.com.delete.pl...

> [...]
    > mam opanowane jak w pare minut je przyciąć, skompresować, poprawić
    > kontrast itd i zrobić pdf. Ważne przy tym jedynie żeby były w miare równo

    Sposób wymyślę, w końcu licencję do Echolinka fociłem komórczakiem, no, na
    pewno się postaram.

    > Co do rozwiązań elektronicznych - nie wiem dokładnie o którym urządzeniu
    > piszesz ale cóż, takie to były czasy. Mnie zadziwiło że w latach 60. tyle
    > opisywali telefonów zza żelaznej kurtyny.

    Chodziło mi o aparaty ze wzmacniaczami - zastosowano przeważnie wzmacniacz w
    klasie A, która, jak wiemy, jest bardzo nieekonomiczna energetycznie.
    Przykład - aparat okrętowy na stronach 339 i 341. A wzmacniacz, w klasie B,
    to między stronami 323 i 324 pierwszy schemat (rys. 7.31, jest tam błąd -
    brak mikrofonu - ale nieistotny dla moich rozważań), tranzystory T4 i T5. T3
    raczej da się ominąć, trafo od razu w miejsce słuchawki.

  • 8. Data: 2017-07-11 20:45:41
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Spokojnie da się przeczytać. Dzięki! :-)

    No, ja też chętnie obejrzałem, dało mi to garść inspiracji do dalszych
    rozważań. Jak pogoda się uspokoi, to mocniej się tym zajmę, na razie co rusz
    przysypiam.

  • 9. Data: 2017-07-12 15:51:46
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > TDA2822 (prąd spoczynkowy 6-8 mA, a mamy gotowy układ i to stereo, więc
    > wzmocnienie mogło by być w obie strony), zrobiło by się wzmacniacz

    Czy w połowie lat 60. wzmacniacze operacyjne były już produkowane?

    Piotr

  • 10. Data: 2017-07-12 16:39:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Uncle Pete" napisał w wiadomości grup

    >Czy w połowie lat 60. wzmacniacze operacyjne były już produkowane?

    Byly.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier#
    Historical_timeline

    Ale ... jak juz mowa o TG4, to podejrzewam, ze opamp scalony byl
    jakims s-f.
    Chyba ze u nas TG4, a na swiecie juz scalaki krzemowe.
    Tranzystory germanowe stosowano u nas chyba gdzies do polowy lat
    70-tych.

    J.