  • 1. Data: 2019-10-14 11:12:17
    Temat: "roaming" wifi
    Od: Marek <f...@f...com>

    Wyobraźmy sobie, że mamy rozległy obszar do pokrycia wifi z
    wykorzystaniem kilku AP. Załóżmy na razie dwie proste możliwie
    konfiguracje:
    1. Każdy AP ma swój unikalny ssid
    2. Każdy AP ma taki sam ssid

    Testowany klient (np. komórka) ma zapisane hasła do wszystkich ssid
    bez względu na konfigurację 1 czy 2. W ktorej konfiguracji klient
    będzie najbardziej optymalnie wybierał dostępny AP? Przez optymalnie
    rozumiem automatyczny wybór silniejszego AP.
    Czy w ogóle w klientach wifi jest algorytm wyboru silniejszego AP
    jeśli ten co aktualnie używa jest nadal "używalny"? Jeśli tak, to w
    której konfiguracji takie wybór działa lepiej w pierwszej czy
    drugiej?
    Czy nadawanie różnym AP ten sam ssid ma w ogóle jakiś sens, skoro
    klient i tak ma zapisane hasła do wszystkich ssid?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-10-14 11:19:00
    Temat: Re: "roaming" wifi
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Odpowiem nieco nie na temat, bo chyba widzę do czego dążysz:
    Poszukaj informacji o wifi mesh
    Ze sprawdzonych rozwiązań to zainteresuj się unifi dostępnego dla
    urządzeń ubiquiti.

  • 3. Data: 2019-10-14 11:54:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Oct 2019 11:19:00 +0200, sirapacz <n...@s...pl> wrote:
    > Poszukaj informacji o wifi mesh

    O ile wiem mesh dot. sytuacji w których AP nie mają dostępu do sieci
    i ramki przekazują między sobą. To inna sytuacja, tutaj AP mają
    dostęp do tego samego segmentu sieci. Adresy IP przydziela jeden
    serwer dhcpd a nie AP.
    Mi chodzi o uzyskanie efektu wyboru silniejszego AP i żeby
    przelaczenie nie wpływało na aktywne sesje tcpip (stąd centralny
    dhcpd). To działa z tym że zauważyłem, że klient często męczy się
    przyłączony do słabego AP gdy w przeglądaniu sieci widać inny
    silniejszy. Mam wrażenie że to przełączanie jest po utracie zasięgu a
    nie przed.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-10-14 12:13:40
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    To, że masz silniejszy AP do którego masz lejce nie oznacza od razu
    zmiany na silniejszy natychmiast. Zrobi to po pewnym czasie dopiero lub
    gdy różnica pomiędzy sygnałami jest znacząca.
    Zmiana zależy od karty sieciowej i jej oprogramowania a nie punktów
    dostępowych.
    Nikt nie broni ci podłączyć AP do sieci fizycznej. Ubiquiti latające pod
    kontrolerem unifi mogą być podłączone jak bądź i będą działać tak, jak
    ustawisz na kontrolerze a nie poszczególnych urządzeniach. To, gdzie
    będzie dhcp to drugorzędna sprawa (dopóki w segmencie jest jeden ;))

  • 5. Data: 2019-10-14 12:27:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Oct 2019 12:13:40 +0200, sirapacz <n...@s...pl> wrote:
    > To, że masz silniejszy AP do którego masz lejce nie oznacza od razu
    > zmiany na silniejszy natychmiast. Zrobi to po pewnym czasie dopiero
    > lub
    > gdy różnica pomiędzy sygnałami jest znacząca.

    W takim razie jaka jest różnica między konfiguracją gdy wszystkie
    ssid takie same od różnych? Ma to jakieś znaczenie w szybkości wyboru
    AP?
    Jeśli nie ma znaczenia, to po co w niektórych tutorialach dot.
    roamingu wifi zaleca się stosowanie takich samych AP?

    > Zmiana zależy od karty sieciowej i jej oprogramowania a nie punktów
    > dostępowych.

    To mnie nie satysfakcjonuje bo to oznacza "działa jak chce". W tym
    przypadku klientami są zawsze telefony, nie interesują mnie "karty
    sieciowe" w PC.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2019-10-14 12:31:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 14 Oct 2019 12:27:28 +0200, Marek <f...@f...com> wrote:
    > roamingu wifi zaleca się stosowanie takich samych AP?

    Miało być takich samych ssid

    --
    Marek

  • 7. Data: 2019-10-14 12:54:50
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-10-14 o 11:54, Marek pisze:

> [...]
    > ramki przekazują między sobą. To inna sytuacja, tutaj AP mają dostęp do
    > tego samego segmentu sieci. Adresy IP przydziela jeden serwer dhcpd a

    Mesh może być w topologii bezprzewodowej, jak i kablowej. To nie powinno
    mieć znaczenia.

> [...]
    > gdy w przeglądaniu sieci widać inny silniejszy. Mam wrażenie że to
    > przełączanie jest po utracie zasięgu a nie przed.

    To również ma robić mesh. To już nie twoja sieciówka w telefonie
    decyduje o przełączeniu miedzy APkami, tylko cały mesh monitoruje siec i
    nakazuje twojej sieciówce przełączenie "póki nie jest za późno".
    Dzięki temu poziom sygnału ma być optymalny, a samo przełączenie ma się
    tak zrobić, żebyś nie stracił za dużo pakietów. Skype, Youtube czy inne
    streamy mają się nie zaciąć, nie stracić klatki.

    Sęk w tym, że mesh pomimo, ze jest zdefiniowany w IEEE 802.11s, to jest
    implementowany przez producentów zawsze troche "po swojemu". Teraz jest
    tak, jak w poczatkach 802.11g. Jak trzymasz się jednego producenta to
    jakoś tam chodzi, ale osiwiejesz zanim uda ci się zgrać w meshu
    urządzenia różnych producentów.

    --
    viktorius

  • 8. Data: 2019-10-14 13:00:26
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    On 14.10.2019 12:31, Marek wrote:

    > Miało być takich samych ssid

    Nie znam się, ale się wypowiem. Pewnie chodzi o wygodę użytkowników. Jak
    masz duże hale targowe, albo stadiony, to łatwiej powiedzieć gościom,
    żeby podłączyli się do sieci "Stadion_Free" niż domyślali się, którą z
    10 sieci w zasięgu mają wybrać.

  • 9. Data: 2019-10-14 13:26:07
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-14 o 12:54, viktorius pisze:

> [...]
    > tak, jak w poczatkach 802.11g. Jak trzymasz się jednego producenta to
    > jakoś tam chodzi, ale osiwiejesz zanim uda ci się zgrać w meshu

    Ciekawe z tym mesh.

    Jakoś tak od 802.11b instalowałem sieci w dużych halach (Auchan, Ikea,
    itp) oraz w zakładach na dużym terenie (kilkanaście budynków, parkingi i
    ścieżki dla widlaków).
    Wszędzie było to samo SSID. Ramki nie mogły się gubić, bo aplikacje na
    terminalach (wtedy) dość szybko zgłaszały błąd. Podobnie, kilka
    zgubionych ramek mogło powodować brak wydruku na drukarce mobilnej
    etykiet. Terminale były na WinCE Core lub WinCE Mobile.

    Co się popsuło, aktualnie jest problem z urządzeniami różnych producentów?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2019-10-14 14:32:31
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .10.2019 o 11:12 Marek <f...@f...com> pisze:

> [...]
    > automatyczny wybór silniejszego AP. Czy w ogóle w klientach wifi jest
    > algorytm wyboru silniejszego AP jeśli ten co aktualnie używa jest nadal

    To jest realizowane po stronie AP - ustawiasz próg sygnału przy kórym AP
    "mówi" klientowi "idź stad".
    Ja mam kilkanaście AP zyxel'a z kontrolerem i działa to bdb, kwestia
    skalibrowania.
    SSID jest to samo wszędzie.

    TG