  • 1. Data: 2010-10-24 12:12:11
    Temat: rozpoznawanie formatów fdd
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    mam jeszcze jedno pytanko do specjalistów z tej grupy,
    jak odbywa się rozpoznawanie formatów dyskietek przez kontrolery?

    Ktoś mi kiedyś napisał, że czytasz jakiś format i sprawdzasz czy się
    przeczyta...

    ale...

    to nie jest takie proste, weźmy na przykład 720kB i 360kB...

    pierwszy ma 80 drugi 40 ścieżek, jeśli sformatujemy czystą dyskietkę to może
    i w.w. sposobem uda się rozpoznać, ale jeśli sformatujemy dyskietkę która
    miała format 720kb na 360 kb, to na parzystych ścieżkach zostaną sektory,
    więc w.w. sposób zawiedzie...

    jak poprawnie zrobić takie rozpoznanie gęstości?

  • 2. Data: 2010-10-24 12:24:16
    Temat: Re: rozpoznawanie formatów fdd
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "identifikator: 20040501" <N...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:ia183n$qen$1@mx1.internetia.pl...
    > mam jeszcze jedno pytanko do specjalistów z tej grupy,
    > jak odbywa się rozpoznawanie formatów dyskietek przez kontrolery?

    W dyskietkach są jeszcze wycięcia które decydują o tym czy dyskietka jest
    np. 720KB czy 1,44MB.

    Marek

  • 3. Data: 2010-10-24 14:03:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > W dyskietkach są jeszcze wycięcia które decydują o tym czy dyskietka
    > jest np. 720KB czy 1,44MB.

    Te wycięcia, to sprawa odrębna -- mówią o tym, jaką maksymalną pojemność
    *może* mieć dyskietka. Związane są z własnościami materiału magnetycznego
    użytego do produkcji dyskietki. Ale dyskietka oznaczona jako 1,44MB może
    być sformatowana na 720MB.

    Żeby dowiedzieć się wszystkiego o formacie dyskietki, wystarczy przeczytać
    pierwszy sektor. W nim są zawarte informacje na temat organizacji
    pozostałej części. Z tym że rozpoznawaniem zajmuje się nie kontroler,
    a komputer. Kontroler musi natomast rozpoznać długość sektora (bo wcale
    nie musi mieć on 512 bajtów). Ale z tym nie ma problemu.

    Swoją drogą ciekawe jest, jaki ma sens zadawanie takich pytań. Jeśli
    ktoś nie ma pojęcia o formacie danych na dyskietce (a są to rzeczy
    powszechnie dostępne), to po co mu rozpoznawanie, z którym to nieznanym
    mu formatem akurat ma do czynienia?

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2010-10-24 14:04:30
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > jak odbywa się rozpoznawanie formatów dyskietek przez kontrolery?
    >
    > Ktoś mi kiedyś napisał, że czytasz jakiś format i sprawdzasz czy się

    W czasach DOSu używałem programu FDRead. Umożliwiał on uzyskanie pojemności
    1,72MB na dyskietkach 1,44. Aby system zobaczył dyskietkę 1,72MB należało
    najpierw wczytać ten program i można było korzystać z dyskietek 1,72
    Kiedyś przez przypadek odkryłem że wystarczy wgrać program FDRead w
    odpowiednie miejsce na dyskietce, aby można go było odczytać pomimo że w
    systemie nie był wczytany FDRead. Wczytanie FDRead powodowało że reszta
    dyskietki stawała się dostępna.
    Morał z tego że kontroler nie do końca kontroluje pojemność dyskietki.
    Funkcja Biosu 13h/08h podaje parametry stacji dysków, nie dyskietki.
    Chyba, że użyć funkcji 13h/17h (13h/18h) - ustaw typ dyskietki do
    formatowania.
    Funkcja zwraca rodzaj dyskietki.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2010-10-24 14:08:40
    Od: "tarnus" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > a komputer. Kontroler musi natomast rozpoznać długość sektora (bo wcale
    > nie musi mieć on 512 bajtów). Ale z tym nie ma problemu.

    Chyba w BIOSie kazdego PCta są podstawowe funkcje i obsługa przerwań do tych
    celów.

    Marek

  • 6. Data: 2010-10-24 14:26:35
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

> [...]
    > ktoś nie ma pojęcia o formacie danych na dyskietce (a są to rzeczy
    > powszechnie dostępne), to po co mu rozpoznawanie, z którym to nieznanym

    aż zaglądnąłem do pdfa... nie ma żadnego bajtu mówiącego o formacie
    dyskietki,
    fotosik: http://henku.ayz.pl/struktura_dyskietki.PNG

    no więc jak to jest, poza tym problem o którym pisałem, 720 czy 360 kb albo
    360 czy 180 kb?

  • 7. Data: 2010-10-24 14:28:22
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > no więc jak to jest, poza tym problem o którym pisałem, 720 czy 360 kb
    > albo 360 czy 180 kb?

    poza tym fizyczna struktura dyskietki formalnie jest nieosiągalna z poziomu
    procesora, tym zajmuje się fdc... teraz to już zupełny kosmos...

  • 8. Data: 2010-10-24 15:07:35
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 16:28:22 +0200, identifikator: 20040501 wrote:
    >poza tym fizyczna struktura dyskietki formalnie jest nieosiągalna z poziomu
    >procesora, tym zajmuje się fdc... teraz to już zupełny kosmos...

    Ale w pecetach masz boot sektor z podanym formatem.

    A twoej pierwsze watpliwosci .. pamietam jeszcze "czemu nie nalezy
    zapisywac dyskietek 360k w napedzie 1.2M"

    J.

  • 9. Data: 2010-10-24 15:10:29
    Od: "identifikator: 20040501" <N...@g...pl>

    > A twoej pierwsze watpliwosci .. pamietam jeszcze "czemu nie nalezy
    > zapisywac dyskietek 360k w napedzie 1.2M"

    a to czemu? chyba można, jedynie nie da się zapisać 360 na dyskietce HD, też
    nie wiem czemu?

  • 10. Data: 2010-10-24 15:15:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Oct 2010 17:10:29 +0200, identifikator: 20040501 wrote:

    >a to czemu?

    No przeciez sam pisales - glowica tam waska, nie wiadomo czy
    skutecznie skasuje stary, szeroki zapis.
    Zeby bylo smieszniej to naped 1.2 odczyta co zapisal, problemy moga
    byc z napedami 360kB.

    >chyba można, jedynie nie da się zapisać 360 na dyskietce HD, też
    >nie wiem czemu?

    Wyzsza koercja materialu wymagajaca wyzszych pradow ?

    P.S. Macie jakis pomysl jak namagnesowac dyskietki ?
    Wlasnie sobie pomyslalem ze mozna by uzyc jako tarcze enkoderow, tylko
    najpierw trzeba namagnesowac, a potem sprawdzic czy jakis czujnik to
    odczyta :-)

    J.