  • 1. Data: 2019-09-18 11:53:01
    Temat: rozszerzalnosc cieplna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    A jak juz tak mowimy o rozszerzalnosci cieplnej,
    to jak to jak ją znoszą:
    -skały/gory ? Sloneczko przygrzeje, powierzchnia sie nagrzewa, a
    wnetrze bardzo powoli.
    a w nocy odwrotnie powierzchnia stygnie szybko, a wnetrze cieple

    -betonowe budowle - budynki, tamy, drogi ...

    -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co
    kilkanascie metrow ...

    J.

  • 2. Data: 2019-09-18 13:03:26
    Od: 4...@g...com

    Jak to jak znosza? Dobrze. Przerabiaja sie na piac. Nie trzeba tluc kamieni zeby male
    dzieci piach w piaskownicach mialy.

  • 3. Data: 2019-09-18 14:16:58
    Temat: Re: rozszerzalnosc cieplna
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > wnetrze bardzo powoli.
    > a w nocy odwrotnie powierzchnia stygnie szybko, a wnetrze cieple
    >
    > -betonowe budowle - budynki, tamy, drogi ...

    Niskie przewodnictwo cieplne, mały wsp. rozszerzalności cieplnej...
    Ale jakbyś mocno nagrzał i polał wodą to pewnie obojętne nie będzie.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2019-09-18 14:22:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-09-18, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Niskie przewodnictwo cieplne, mały wsp. rozszerzalności cieplnej...
    >Ale jakbyś mocno nagrzał i polał wodą to pewnie obojętne nie będzie.

    ale wlasnie o to przewodnictwo chodzi - nasloneczniona powierzchnia ma
    powiedzmy 40 st,
    a pare cm nizej 10 stopni.
    I rozmiary obu warstw nie pasuja ...

    J.

  • 5. Data: 2019-09-18 16:35:46
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 września 2019 18:55:42 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >
    > -betonowe budowle - budynki, tamy, drogi ...
    >
    > -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co

    Generuje się naprężenie wtórne (cieplne). Jeśli jest poniżej kryterium zniszczenia to
    nic nie będzie, poza widocznym albo mikroskopijnym odkształceniem. Jeśli to
    naprężenie przekroczy wytrzymałość materiału, to dojdzie do jakiegoś zniszczenia,
    albo kruchego, albo plastycznego. Jeśli naprężenie pojawia się i znika cyklicznie, to
    akumuluje się zmęczenie, które po iluś tam cyklach spowoduje zmiany właściwości
    materiału, mogą pojawić się zmiany w strukturze krystalicznej, w końcu pęknięcia,
    najpierw gdzieś na powierzchni, potem pójdą wgłąb, coś się w końcu połamie.

  • 6. Data: 2019-09-18 16:49:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-18 o 14:22, J.F. pisze:

    > ale wlasnie o to przewodnictwo chodzi - nasloneczniona powierzchnia ma
    > powiedzmy 40 st,
    > a pare cm nizej 10 stopni.
    > I rozmiary obu warstw nie pasuja ...

    Jest jeszcze zjawisko pełzania, które jest istotne również w geologii.
    W wysokich temperaturach przebiega szybciej, ale w niskich też
    występuje, tylko bardzo wolno.
    Zastanawiam się, czy rzekome dopasowanie "na żyletkę" bloków w
    starożytnych piramidach i budowlach nie jest spowodowane tym zjawiskiem?

    WM

  • 7. Data: 2019-09-18 16:59:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 września 2019 23:49:20 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    > Zastanawiam się, czy rzekome dopasowanie "na żyletkę" bloków w
    > starożytnych piramidach i budowlach nie jest spowodowane tym zjawiskiem?

    Ciekawa myśl. Nie sądzę, bo wtedy te budowle nie trzymałyby pionów, inaczej
    zamykałyby się szpary pionowe niż pionowe, stropy by się pozapadały, itd. Ale nie
    wykluczone. Pełzanie w naturalnych materiałach nie jest dobrze zbadane (poza lodem
    wodnym), więc nie ma modeli które mogłyby to potwierdzić.

  • 8. Data: 2019-09-18 17:48:57
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-18 o 11:53, J.F. pisze:

    > A jak juz tak mowimy o rozszerzalnosci cieplnej,
    > to jak to jak ją znoszą:
    > -tory kolejowe i tramwajowe, gdzie obecnie juz nie ma przerw co
    > kilkanascie metrow ...

    Spróbuję oszacować naprężenia powstałe w szynie od rozszerzania cieplnego.

    Moduł Younga dla stali wynosi: E=200000 MPa
    Wytrzymałość powiedzmy: sigma=800MPa

    Względne odkształcenie dopuszczalne dla tej wytrzymałości to:
    e=sigma/E=0,004

    Aby uzyskać taką rozszerzalność trzeba by szynę ogrzać o 400 stopni.
    t1-t2=e/alfa=0,004/(10/1000000)= 400 stopni

    WM

  • 9. Data: 2019-09-18 18:07:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >Aby uzyskać taką rozszerzalność trzeba by szynę ogrzać o 400 stopni.
    >t1-t2=e/alfa=0,004/(10/1000000)= 400 stopni

    sluszna uwaga

    Czyli problemu nie ma - szyny nie pekaja :-)
    https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/bydgoszcz-
    szyna-tramwajowa-wygiela-sie-od-upalu-nagranie,94413
    0.html

    Hm, jak sobie z tym radza na kolei ?
    Przy roznicy 60C wydluzenie wychodzi mi 1e-3, czyli na 100m mamy
    100mm.

    A teraz IMO nawet dluzsze odcinki sa zespawane.
    Podklady trzymaja mocno i szyna dlugosci nie zmienia ?

    J.

  • 10. Data: 2019-09-18 18:12:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 18 września 2019 17:48:59 UTC+2 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >
    > Aby uzyskać taką rozszerzalność trzeba by szynę ogrzać o 400 stopni.
    > t1-t2=e/alfa=0,004/(10/1000000)= 400 stopni

    To jest typowy studencki błąd: niezrozumienie pojęcia 'mechanizm zniszczenia'.
    Porachowałeś o ile trzeba podgrzać Ziemię (a szyny jakoś zaizolować) żeby...
    właściwie nie wiadomo co miało się wydarzyć. Naprężenia wtórne z definicji nie mogą
    doprowadzić do zerwania. podpowiedź: najpierw nastąpi wyboczenie, więc trzeba coś tam
    o smukłości powiedzieć.