  • 1. Data: 2014-09-23 14:02:17
    Temat: sadza z kominka
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Ave!

    W ramach przygotowań do sezonu grzewczego przeczyściłem sobie komin...
    OK, czyszczenie komina to bardziej przejechanie szczotką pro-forma, bo i
    tak cała sadza spada mi do wyczystki - przepuszczenie szczotki przez
    przewód kominowy ujawnia może garść sadzy...

    W każdym razie z wyczystki wybrałem około 30l tej substancji i tak się
    zastanawiam, czy można to do czegoś wykorzystać? Kominek zamknięty,
    opalany drewnem liściastym...

    Do kompostu? Do śmieci? Do utwardzenia drogi gruntowej?

    Próbowałem palić - w sumie to głównie węgiel - ale (przynajmniej na
    wolnym powietrzu) słabo uktrzymuje płomień. Za to się jakby nieco
    rozpuściło i posklejało.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 2. Data: 2014-09-23 14:19:44
    Temat: Re: sadza z kominka
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-23 o 14:02, Andrzej Lawa pisze:
    > Ave!
    > Do kompostu? Do śmieci? Do utwardzenia drogi gruntowej?
    Andrzeju, pytasz dla jaj, żeby grupę ożywić, czy naprawdę szukasz
    zastosowania dla 30 l sadzy?
    Jacek

  • 3. Data: 2014-09-23 14:54:16
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 23.09.2014 14:19, Jacek pisze:
    > Andrzeju, pytasz dla jaj, żeby grupę ożywić, czy naprawdę szukasz
    > zastosowania dla 30 l sadzy?

    Pół żartem, pół serio - przypomniał mi się przepis Tytusa, Romka i
    A'Tomka ("jak zrobić czernidło radzę...") i tak się zaciekawiłem, czy
    coś się z tym robi.

    Hej, dawniej myślałem że skorupki jajek to się wyrzuca lub ewentualnie
    dodaje do kompostu, a tu się okazuje że to bardzo pożądany dodatek do
    paszy dla drobiu ;)

    Popiół z kolei bardzo zalecają jako składnik kompostu.

  • 4. Data: 2014-09-23 16:23:28
    Od: Marek <m...@g...pl>

    On 23.09.2014 14:02, Andrzej Lawa wrote:
> [...]
    > opalany drewnem liściastym...
    >
    > Do kompostu? Do śmieci? Do utwardzenia drogi gruntowej?

    Wrzucam do kompostu podobnie jak popiol.

    --
    Marek
    echo q...@k...csq | tr a-di-rs-ze-h a-z

  • 5. Data: 2014-09-23 18:05:48
    Od: Frez <f...@g...com>

    W dniu 2014-09-23 14:02, Andrzej Lawa pisze:
> [...]
    >
    > W każdym razie z wyczystki wybrałem około 30l tej substancji i tak się
    > zastanawiam, czy można to do czegoś wykorzystać? Kominek zamknięty,

    To ja po 3 sezonach grzewczych, bez szczególnej uwagi co do gatunku i
    rodzaju drewna(płyty meblowe i gałęzie iglaste) "wybrałem" może z litr
    sadzy...
    Acha komin stalowy.

  • 6. Data: 2014-09-23 23:54:05
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 23.09.2014 18:05, Frez pisze:

    > To ja po 3 sezonach grzewczych, bez szczególnej uwagi co do gatunku i
    > rodzaju drewna(płyty meblowe i gałęzie iglaste) "wybrałem" może z litr
    > sadzy...

    Płytami meblowymi palisz w kominku? Pozwalając im się delikatnie tlić?

    > Acha komin stalowy.

    To może lepiej przylega niż do ceramicznego ;)

  • 7. Data: 2014-09-24 05:44:39
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-23 o 23:54, Andrzej Lawa pisze:
    > Płytami meblowymi palisz w kominku? Pozwalając im się delikatnie tlić?

    Wiesz, jak się coś pali i ma odpowiednio wysoką temperaturę i dużo
    tlenu, to się spala czysto i bez smrodu.
    W Polsce cementownie i niektóre ciepłownie chętnie spalają tzw. paliwo
    alternatywne, bo nie kosztuje 400 zł za tonę a 1/4 z tego. Jakbyś chciał
    takim "paliwem" palić w kominku i zapewnił odpowiednią temperaturę i
    tlen, to też by się pięknie spaliło. Gorzej, jakby sąsiedzi zobaczyli,
    czym palisz. Tu masz do poczytania prosto ze strony Min. Ochrony Środowiska:
    https://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_01/ed7152f8a82788
    82cddc9a5f2db61513.pdf
    Jest to najgorszy syf, ale jak ma się odpowiedni "papier" to jak
    najbardziej legalnie można tym palić. Co ciekawe przy produkcji cementu:
    właściciel cementowni jest przeważnie na zachód od Odry a palenie odbywa
    się u nas (patrz str.18).
    Jacek

  • 8. Data: 2014-09-24 09:31:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 24.09.2014 05:44, Jacek pisze:

    > Wiesz, jak się coś pali i ma odpowiednio wysoką temperaturę i dużo
    > tlenu, to się spala czysto i bez smrodu.

    Może ty mieszkasz w cementowni lub masz jakiś dziwny kominek
    permanentnie rozgrzany do 1000C ;) ale czy to z tego powodu nie
    rozumiesz co znaczy "kominek" oraz "delikatnie się tli"?

  • 9. Data: 2014-09-24 14:09:43
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2014-09-24 o 09:31, Andrzej Lawa pisze:

    > rozumiesz co znaczy "kominek" oraz "delikatnie się tli"?

    Sam napisałeś, że się tli a teraz pyskujesz.
    Usiłuję tylko wytłumaczyć, że nie każdy syf z atestem jest od razu
    eko-bio, tak samo jak nie każdy paląc płytę w kominku musi szkodzić
    środowisku. Identycznie nie każdy dyplom czyni fachowca i nie każdy test
    IQ ponad 140 czyni mędrca. Osobiście wyżej cenię robotę kogoś myślącego
    i fachowego bez uprawnień, niż dzieło tępaka z kompletem uprawnień.
    Jacek

  • 10. Data: 2014-09-24 15:23:45
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 24 września 2014 05:44:39 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

> [...]
    >
    > takim "paliwem" paliďż˝ w kominku i zapewniďż˝ odpowiedniďż˝ temperaturďż˝ i
    >
    > tlen, to te� by si� pi�knie spali�o. Gorzej, jakby s�siedzi zobaczyli,
    >
    > czym palisz. Tu masz do poczytania prosto ze strony Min. Ochrony �rodowiska:
    >
    > https://www.mos.gov.pl/g2/big/2012_01/ed7152f8a82788
    82cddc9a5f2db61513.pdf

    > Jest to najgorszy syf, ale jak ma siďż˝ odpowiedni "papier" to jak
    >
    > najbardziej legalnie mo�na tym pali�. Co ciekawe przy produkcji cementu:
    >
    > w�a�ciciel cementowni jest przewa�nie na zach�d od Odry a palenie odbywa

    To nie paliwa są nieekologiczne a sposoby ich spalania. Piec kaflowy znany z kamienic
    to typowy truciciel na dodatek o bardzo niskiej efektywności. Taka sama ilość węgla
    spalona w piecu z podajnikiem da mniej zanieczyszczeń przy dużo wyższej efektywności.