  • 1. Data: 2014-11-23 22:20:54
    Temat: ściemniacz, triak, zaskok ściemniacza przy skręceniu na minimum
    Od: "tolek" <t...@n...spamu>

    Wiele ściemniaczy żarówkowych 230V~ na triaku ma często problem z
    wystartowaniem gdy został zostawiony na minimum mocy (tak, że włókna żarówek
    tylko delikatnie żarzą).
    I tak skręcamy działający ściemniacz na minimalne światło i wyłączamy
    wyłącznikiem (fizycznie przerwanie ciągłości zasilania).
    I często po takim czymś zdarza się, że po ponownym włączeniu ściemniacz nie
    zaskoczy i trzeba kilka razy powtórzyć włącz-wyłącz aż zaskoczy.
    Czyżby wynikało to z tego, że już raz wyzwolony triak w kolejnych
    półokresach nie wymaga tak dużego prądu podtrzymania?
    I stąd potem problem z rozruchem przy największej rezystancji potencjometru?
    Czy jakaś rozbudowa układu zasilania bramki triaka jest w stanie
    wyeliminować tą dolegliwość?

  • 2. Data: 2014-11-23 22:41:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-11-23 22:20, tolek pisze:
> [...]
    > Czyżby wynikało to z tego, że już raz wyzwolony triak w kolejnych
    > półokresach nie wymaga tak dużego prądu podtrzymania?

    Nie. Wyzwolenie triaka rozładowuje kondensator w układzie wyzwalania.
    Jeśli triak nie wyzwoli się, kondensator pozostaje naładowany i po
    przejściu napięcia przez zero jest naładowany przeciwnie i najpierw musi
    się rozładować zanim się naładuje "we właściwą stronę".

    Tak.

    P.P.

  • 3. Data: 2014-11-24 09:42:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 23 Nov 2014 22:20:54 +0100, "tolek" <t...@n...spamu>
    wrote:
> [...]
    ściemniacz nie
    > zaskoczy i trzeba kilka razy powtórzyć włącz-wyłącz aż zaskoczy.

    Mam kilka "kupnych" ściemniaczy i nie spotkałem się z takim
    problemem. Świrują natoniast gdy zasila się nimi żarówkami o zbyt
    małej mocy. Z reguły w instrukcji ściemniacza jest podana
    dopuszczalna moc minimalna żarówek.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2014-11-24 13:42:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    tolek wrote:

    > Czyżby wynikało to z tego, że już raz wyzwolony triak w kolejnych
    > półokresach nie wymaga tak dużego prądu podtrzymania?

    Nie, triak wyzwalany jest od nowa co każdy półokres.

    > I stąd potem problem z rozruchem przy największej rezystancji
    > potencjometru?

    Gdyby to była sprawa prądu podtrzymania, to problemu by nie było:
    zimna żarówka ma ~10x mniejszą rezystancję, niż gorąca, stąd prąd
    rozruchowy (a więc i podtrzymania) jest znacznie większy.

    > Czy jakaś rozbudowa układu zasilania bramki triaka jest w stanie
    > wyeliminować tą dolegliwość?

    Tak, to układ wyzwalania ma problem, nie triak. Swoją drogą ciekawe,
    co tam można spieprzyć: potencjometr, kondensator, diak...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2014-11-24 18:56:29
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-11-24 13:42, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    >
    > Tak, to układ wyzwalania ma problem, nie triak. Swoją drogą ciekawe,
    > co tam można spieprzyć: potencjometr, kondensator, diak...

    Nic nie jest tu spieprzone. To po prostu właściwość takiego układu.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2014-11-25 15:24:13
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-11-24 09:42, Marek pisze:
> [...]
    > Świrują natoniast gdy zasila się nimi żarówkami o zbyt małej mocy. Z
    > reguły w instrukcji ściemniacza jest podana dopuszczalna moc minimalna

    Powoli zmniejszaj jasność, aż do momentu wyłączenia żarówki (możesz
    podłączyć woltomierz albo amperomierz), przestań kręcić gałką
    natychmiast po wyłączeniu. Potem powoli zwiększaj moc. Żarówka nie
    zaświeci natychmiast, a dopiero po niewielkim przekręceniu gałki. Jeśli
    wyłączyłeś zasilanie w zakresie pomiędzy tymi dwoma wartościami to
    regulator nie włączy żarówki po włączeniu zasilania.
    Zrób to z "zakazaną setką", aby uniknąć problemu z prądem podtrzymania.

    P.P.

  • 7. Data: 2014-11-25 16:37:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 25 Nov 2014 15:24:13 +0100, Paweł Pawłowicz
> [...]
    > regulator nie włączy żarówki po włączeniu zasilania.
    > Zrób to z "zakazaną setką", aby uniknąć problemu z prądem

    Ale u mnie na żar. mniejszej mocy ściemniacz "migał" nimi.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-12-09 15:26:10
    Od: "tolek" <t...@n...spamu>

    Skoro to wina prostego układu sterowania triaka w ściemniaczu to poproszę
    schemat, który nie posiada wady "gubienia" startu.
    Typowym układem jest mniej więcej taki:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/files-rtvforum/scie
    mniecz_ok_931.jpg
    Na chłopski rozum, skoro kondensator przed diakiem naładowany jest przeciwną
    połówką niż ta na którą trafił przy próbie rozruchu i nie wystartował to czy
    nie wystarczy do niego dodać równoległą rezystancję np. 22 MOhm? Tak aby
    przed kolejnym odpaleniem ściemniacza kondensator był "pusty" i nie
    zabierało czasu pierw jego rozładowanie do zera i dopiero ładowanie energią
    z przeciwnej połówki w której włączyliśmy ściemniacz.