  • 1. Data: 2008-03-14 21:23:02
    Temat: siec MESH - pytanie
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    Witam serdecznie.

    Dopadly mnie przemyslenia n.t technologii sieci MESH i mam pytanie, na ktore
    nie potrafie sobie odpowiedziec ;)
    Jak to jest z wydajnoscia takiej sieci ? Teoretycznie mozna przyjac, ze max
    jest do wykorzystania okolo 60Mbps w half duplexie na link (tryb turbo w
    802.11a).
    Oczywsicie wszystko jest uzaleznione od warunkow propagacyjnych pomiedzy
    laczonymi wezlami i wartosci rzedu 60Mbps sa mozliwe do osiagniecia tylko w
    idealnych warunkach propagacji.

    Jak zabrac sie do liczenia takiej sieci ? Wszystko wydaje sie banalem jesli
    chodzi o zwykly system dostepowy do Internetu (specyfika ruchu niejako
    ulatwia zadanie). Zabawa zaczyna sie przy aplikacjach generujacych
    strumienie danych o zadanej stalej wartosci i kierunku np. streaming video.
    Jak podejsc do tego problemu ?
    MESH pracuje w oparciu o dynamiczny routing, ale jak przewidziec
    zasieg/wydajnosc/ilosc pasma do konsumpcji w kazdym wezle ?

    Moze zna ktos jakies narzedzia/metody planowania takich sieci (czyzby powrot
    do tematow uczelnianych typu grafy i sciezki rozpinajace ?)

    Bede b. wdzieczny za wszelkie sugestie ;)

    Pozdr.
    4est

  • 2. Data: 2008-03-15 21:51:39
    Temat: Re: siec MESH - pytanie
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

    Użytkownik "4est_pl" <4...@4...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powrot
    > do tematow uczelnianych typu grafy i sciezki rozpinajace ?)
    >
    > Bede b. wdzieczny za wszelkie sugestie ;)

    Organizacja sieci MESH jest nieco rozna dla poszczegolnych producentow,
    trudno to bedzie tak ogolnie planowac, niektorzy z nich dostarczaja stosowne
    narzedzia.

    j.

  • 3. Data: 2008-03-18 13:55:39
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    > Organizacja sieci MESH jest nieco rozna dla poszczegolnych producentow,
    > trudno to bedzie tak ogolnie planowac, niektorzy z nich dostarczaja
    > stosowne narzedzia.
    >
    > j.
    Zgadzam sie, ale chyba wszyskto mozna sprowadzic do wspolnego mianownika
    jakim jest wydajnosc i dostepne pasmo 'w powietrzu' ;)
    Moze znasz jakies konkretne narzedzia ?
    Nie chce kupowac sprzetu tylko po to, zeby sprawdzic metody planowania
    takiej sieci ;)
    Pozd.
    4est

  • 4. Data: 2008-03-19 18:07:25
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

    > Zgadzam sie, ale chyba wszyskto mozna sprowadzic do wspolnego mianownika
    > jakim jest wydajnosc i dostepne pasmo 'w powietrzu' ;)

    Ja bym tak nie upraszczał, wydajnośc i dostępne pasmo to tylko skrawek
    całego zagadnienia.

    > Moze znasz jakies konkretne narzedzia ?
    > Nie chce kupowac sprzetu tylko po to, zeby sprawdzic metody planowania
    > takiej sieci ;)

    No ja akurat znam: Motorola i Cisco (dwa najlepsze liczące się rozwiązania
    MESH), ale te narzędzia nie są dostępne ogólnie, a jedynie dla części
    partnerów.

    Pozdr.

  • 5. Data: 2008-03-19 18:17:23
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

    > Ja bym tak nie upraszczał, wydajnośc i dostępne pasmo to tylko skrawek
    > całego zagadnienia.

    wykorzystywane protokoly dynamicznego trasowania moga faktycznie sie roznic
    (cisco jak zwykle ma swoje autorskie rozwiazania ;))

    > No ja akurat znam: Motorola i Cisco (dwa najlepsze liczące się rozwiązania
    > MESH), ale te narzędzia nie są dostępne ogólnie, a jedynie dla części
    > partnerów.

    z tym najlepsze to chyba troche przesadziles ;)
    Pod jakim wzgledem sa w/g Ciebie 'naj', jakie byly kryteria tej oceny ?

    Z innej beczki - idac dalej tym tropem zaraz stwierdzimy, ze Canopy motki
    tez jest 'super' co nie koniecznie musi byc prawda ;)
    Jakis czas temu mialem okazje ogladac kleske Canopy w KPSI :P

    Mozesz podac jakies konkretne narzedzia ?

    PS: strasznie ostroznie dozujesz ilosc udzielanych informacji ;)

  • 6. Data: 2008-03-19 21:07:04
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

    > z tym najlepsze to chyba troche przesadziles ;)
    > Pod jakim wzgledem sa w/g Ciebie 'naj', jakie byly kryteria tej oceny ?

    Kryteriów było bardzo wiele, nie sposób ich tu wymieniac - generalnie
    najwazniejszy był aspekt mozliwości budowy bardzo dużego systemu, jego
    późniejsze zarządzanie i jego niezawodnośc (jak również koszt późniejszej
    eksploatacji). Filadelfia (całe miasto - a małe to ono nie jest) ostatecznie
    zrealizowana została na Motoroli.

    > Z innej beczki - idac dalej tym tropem zaraz stwierdzimy, ze Canopy motki
    > tez jest 'super' co nie koniecznie musi byc prawda ;)
    > Jakis czas temu mialem okazje ogladac kleske Canopy w KPSI :P

    A co w nich kiepskiego??? Na czym polegało to odlądanie? No i co ma do
    rzeczy PtP (właściwie jeszcze Orthogon Systems - bo taki był instalowany w
    KPSI przez Logon) do MESH'a Motoroli (do niedawna jeszcze Thropos)?

    > Mozesz podac jakies konkretne narzedzia ?
    >
    > PS: strasznie ostroznie dozujesz ilosc udzielanych informacji ;)

    Bo niestety, podaję tyle ile mogę podac.

    Pozdr.
    J.

  • 7. Data: 2008-03-19 22:26:35
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

> [...]
    > eksploatacji). Filadelfia (całe miasto - a małe to ono nie jest)
    > ostatecznie zrealizowana została na Motoroli.

    m.in to, ze w warunkach niskiego poziomu sygnalu zachowuja sie dokladnie tak
    samo jak produkty konkurencji - skaczaca modulacja i w efekcie czkawka ;)

    > Na czym polegało to odlądanie?
    tym razem ja nie moge zbyt duzo napisac ;)

    > No i co ma do rzeczy PtP (właściwie jeszcze Orthogon Systems - bo taki był
    > instalowany w KPSI przez Logon) do MESH'a Motoroli (do niedawna jeszcze
    > Thropos)?

    hmmm z tego co pomietam w KPSI wisi na bank 'konopka' i byla wieszana przez
    Solidex jesli dobrze pamietam (moge to sprawdzic) - panowie mieli powazne
    problemy z interpretacja przepisow obowiazujacego prawa telekomunikacyjnego
    oraz solidnym wykonaniem masztu pod antene 0,9m :P

    W kazdym badz razie dziekuje za poswiecony czas ;)

    Pozd.
    4est

  • 8. Data: 2008-03-20 17:41:38
    Od: "Jarek Marciniak" <j...@s...pl>

  • 9. Data: 2008-03-21 09:31:54
    Od: "4est_pl" <4...@4...pl>

> [...]
    > są zbyt poważne projekty żeby je realizować z naruszeniem prawa. Wiesz ile
    > razy były tam kontrole? Aż trudno policzyć, każdy link średnio cztery

    Nie to ze sie czepiam, ale jak chcesz wytlumaczyc wykorzystanie anteny 3.0 m
    i sprzetu pracujacego w pasmie wolnym np 2.4GHz gdzie dopuszczalna moc
    E.I.R.P. wynosi 100mW ?
    Uwzgledniajac moc wyjsciowa nadajnika oraz zysk anteny nie ma takiej opcji
    zeby link pracowal zgodnie z prawem (chyba, ze moc nadajnika mozna ustawic
    na tak niskim poziomie, aby bilans energetyczny linku zamknal sie w 100mW
    E.I.R.P. ) ;)

    Pozdr.
    4esT

  • 10. Data: 2008-03-21 10:29:17
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > na tak niskim poziomie, aby bilans energetyczny linku zamknal sie w 100mW

    Powiedz mi dlaczego uważasz, że duża antena oznacza dużą moc?
    Ja mam taki sprzęt, że mogę mieć 10 metrową czaszę i zmieszczę się w 100mW.
    Po prostu nie wiesz jak to zrobić.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/