  • 81. Data: 2018-08-28 08:53:30
    Temat: Re: siec nr 1, analogowy telefon POTS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 Aug 2018 18:52:13 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Kryształ kryształowi nierówny. Próbkowanie 8k i kwantyzacja 8b -- też
    > piękny kryształ, zanim się go potłucze. GSM spuszcza go po betonie.

    Chcieli upchac jak najwiecej. Ale technologia pozwalala na lepiej.

    Moze "8x wiecej" brzmi lepiej niz "5x wiecej" a moze ... dopiero to
    powodowalo, ze bylo rownie duzo rozmow jak w NMT :-)

    > Oldskulowe podejście do transmisji cyfrowej mówiło: nie przejmujemy
    > się zakłóceniami, byle były niezbyt duże, byle dało się odróżnić zero
    > od jedynki. Dzisiaj mówimy tak: póki w większości przypadków da się
    > odróżnić stany, to sobie jakoś poradzimy. Najwyżej mniej bitów na
    > sekundę przejdzie. Ale i tak mamy zapas.

    Nie badalem, ale ktos pisal o transmisji z korekcja - do poziomu
    szumow XX wszystko dobrze. 1dB wiecej i nie przechodzi nic.

    J.

  • 82. Data: 2018-08-29 10:24:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 25 Aug 2018 11:22:21 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Nie wiem jak zachowuje się UMTS na granicy zasięgu, ale jest jeszcze
    > GSM i LTE. Nowy telefon potrafi coś z tego wybrać.

    No to sprawdź. Efekt jest taki że ciągle szarpie RFem próbując
    usilnie wybierac UMTS. Radia FM w telefonie się słuchać nie da bo
    telefon sam sobie zagłusza ciągłym "pyrkaniem". Po wybraniu okazuje
    się jednak za słaby zasięg i wraca do GSM, po chwili zauważa UMTS i
    tak w kółko i baterie szybko rozładowuje. Na domiar złego w trakcie
    przełączania nie da się dodzwonić (abonent poza zasięgiem). Pomaga na
    sztywno wybranie GSM w preferencjach sieci ale to jest upierdliwe
    2xdziennie przestawiać przy okazji wyjazdu "do miasta".

    --
    Marek

  • 83. Data: 2018-08-29 10:40:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 27 Aug 2018 09:39:36 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Dlatego też słychać lepiej.

    Nie zgodzę się. Słychać gorzej. Pamiętam w 1999 miałem jakiegoś
    Alcatela w Erze i jakość była rewelacyjna. Kojarzyło mi się wtedy z
    jakością psy modulacji FM w radio. Później było już coraz gorzej i
    współcześnie nadal nie ma porównania z tym co było wtedy.

    --
    Marek

  • 84. Data: 2018-08-29 10:59:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:

> [...]
    >jakością psy modulacji FM w radio. Później było już coraz gorzej i
    >współcześnie nadal nie ma porównania z tym co było wtedy.

    W stosunku do standardowego kodeka uzywanego na poczatku w GSM,
    powstalo pare pozniejszych

    https://en.wikipedia.org/wiki/Half_Rate
    ale tez
    https://en.wikipedia.org/wiki/Enhanced_full_rate

    Co dzis uzywaja operatorzy - nie mam pojecia.
    Wraz z rozwojem technologii powinni uzywac lepszych w LTE czy UMTS.

    A swoja droga - jak oni to HR zrobili w GSM - jakos rozne opoznienia
    wysylali telefonom, zeby jeden zajal pierwsza polowe szczeliny, a
    drugi drugą ?

    J.

  • 85. Data: 2018-08-29 17:40:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > No to sprawdź. Efekt jest taki że ciągle szarpie RFem próbując
    > usilnie wybierac UMTS.

    Trudno mi sprawdzić. Przeważnie widzę informację o połączeniu
    do sieci LTE.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2018-08-29 18:13:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

> [...]
    > z jakością psy modulacji FM w radio. Później było już coraz gorzej
    > i współcześnie nadal nie ma porównania z tym co było wtedy.

    No to mamy rozbieżność w poglądach i oglądach. Telefonu GSM używam
    od roku 1995. Pierwsze wrażenie było takie, że słychać dobrze, ale
    nie wszystko. To znaczy rozmówca wycięty z tła, inaczej niż było
    w połączeniu analogowym. Teraz jest jakby powrót do przeszłości
    (analogowej).

    --
    Jarek

  • 87. Data: 2018-08-31 21:54:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > GSM zajmuje chyba podobne pasmo jak NMT (na rozmowe), a nowsze
    > technologie chyba juz tylko niewielkie oszczednosci wprowadzaja ...
    > ale mozesz miec racje - rezygnacja z analogowki mogla byc konieczna
    > przy zageszczaniu stacji.

    Jako i DVB-T, mieszczący się w standardowym kanale 8 MHz ZTCP. A jest więcej
    niż jeden, w znacznie lepszej (ale po przekroczeniu stopy błędów cuduje
    jeszcze gorzej niż analog) jakości i rozdziałce.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

    ---
    Avast.

  • 88. Data: 2019-01-27 13:12:12
    Temat: Re: siec nr 1
    Od: ń <k...@t...sie>

    Ciekawi mnie, jak Oranżada dostarcza sygnał TV po światłowodzie: to jest push, czy
    pull, czy coś mieszanego?

    -----
    > I jakim cudem robi się w internecie transmisję wideo do tysięcy odbiorców naraz bez
    jakiegoś broadcastingu czy multicastingu.

  • 89. Data: 2019-01-27 13:24:57
    Od: ń <k...@t...sie>

    Gdy dzwonią do mnie (na stacjonarny z tej samej strefy) z pewnej państwowej
    instytucji, identyfikują się zawsze jakimś numerem
    komórkowym, na moje oko z puli losowej (próbowałem zapisywać i nigdy się nie
    powtórzył).
    Próby oddzwonienia (bo np. coś mi się przypomniało do rozmowy) spełzały na niczym,
    nigdy się nie udało - ale może nie odbierają bo
    zakaz, lub bramki.
    Bramki były powszechne przed VOIP, i jak informatykowi się źle wklepało przy
    programowaniu centrali to identyfikowały się właśnie
    komórkowymi.
    W jednym i w drugim przypadku do nich (czyli do instytucji i do korpo) dzwoniło się
    na najzwyklejszy prefiks stacjonarny.

    -----
    > Oprocz voipow i komorek linie stacjonarne to w pewnej (procentowo niemalej) czesci
    ISDN w biurach i urzedach.

  • 90. Data: 2019-01-27 13:27:59
    Od: ń <k...@t...sie>

    W autobusach obecnie jest WiFi, więc Twoi współpasażerowie oszczędzają na limicie.

    -----