  • 1. Data: 2014-09-20 20:29:14
    Temat: silnik rolety - emulacja
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Mam potrzebę zrobienia makiety rolety. W prawdziwej rolecie jest silnik
    indukcyjny z dwoma uzwojeniami i kondensatorem - trzy wyprowadzenia, na
    środkowe podajemy "N", na jedno z pozostałych 230 i kręci w jedną
    stronę, na drugie - w drugą.
    W makiecie mam oczywiście silniczek DC, zasilam go poprzez trafo i jedną
    diodę (tak jest najlepiej, bo ma wolne ale stabilne obroty). Teraz jeśli
    wezmę drugie trafo i też podepnę do silniczka tylko dioda odwrotnie -
    powinno działać, ale drugie trafo jest wtedy popędzane od strony wtórnej
    jednopołówkowo wyprostowanym napięciem - niby nic, bo jest nieobciążone,
    ale obawiam się o sterownik (nie znam jego budowy). Ktoś ma jakiś lepszy
    pomysł? Wolał bym zrobić to bez przekaźników.

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2014-09-20 21:17:25
    Temat: Re: silnik rolety - emulacja
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 20 Sep 2014 20:29:14 +0200, Mirek <i...@z...adres>
    wrote:

> [...]
    >ale obawiam się o sterownik (nie znam jego budowy). Ktoś ma jakiś lepszy
    >pomysł? Wolał bym zrobić to bez przekaźników.

    Ja mam rolete firmy Hounter-Douglas. Szerokosci jakies 2 metry,
    wysokosci tez. Silnik jest pradu stalego, wymiary - srednica 1 cm,
    dlufosc 1.5 cm. Zasilanie - 8 baterii AA. Baterie starczaja na ponad
    rok. Cale sterowanie - dwa scalaki i odbiornik podczerwieni.

    Mysle ze ta rwoja roleta za skomplikwoana.

    A.L.

  • 3. Data: 2014-09-20 21:29:21
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-20 21:17, A.L. wrote:
    > Mysle ze ta rwoja roleta za skomplikwoana.

    Rolety z silnikami indukcyjnymi 230V z podwójnym uzwojeniem są
    *POWSZECHNE* w sterowaniu roletami o dużej masie. Ta duża masa to często
    zwykła roleta okienna, pancerz jest jednak na tyle ciezki że bateriami
    nie da rady, typowe silniki mają 100-200W a masa pancerza to kilkanaście
    kg a czas otwierania bywa że sięga minuty ... Miałem w reku ze 40 modeli
    tych silników i DC to się trafił jeden w dodatku do pierdoły dachowej.
    Reszta powaznych rolet to AC 230V. Masz mało typową roletę lub po prostu
    małą. Swego czasu robiłem aparaturę pomiarową do wylaczników krańcowych
    i naprawdę widziałem od groma modeli innych producentów. 90% napędów
    jest standardowych i nawet kolory kabli do silnika sa identyczne między
    producentami (żeby niemiecki elektryk nie musiał brać dodatkowych
    szkoleń - tak, też mi się to wydawało śmieszne).

  • 4. Data: 2014-09-20 22:05:24
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 20 Sep 2014 21:29:21 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >*POWSZECHNE* w sterowaniu roletami o dużej masie. Ta duża masa to często
    >zwykła roleta okienna, pancerz jest jednak na tyle ciezki że bateriami

    Jaki "pancerz"? Ja mam rolete okienna i nijakiego pancerza nie ma

    A.L.

  • 5. Data: 2014-09-20 22:10:44
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-20 22:05, A.L. wrote:
    > Jaki "pancerz"? Ja mam rolete okienna i nijakiego pancerza nie ma

    Pancerz to część ruchoma składająca się z lameli.

    Trochę obrazków np tutaj:

    http://pro-system.waw.pl/rolety_antywlamaniowe.php?i
    d=8

    Inna sprawa że "pancerz" może być i z tworzywa. Nazwa zostaje. Tak czy
    inaczej w normalnej rolecie masa tego jest duża. Za duża na baterię. Co
    innego roletki do okien dachowych. Ale z pierwszego postu wynika że nie
    o takich roletkach mowa. Autor ma na mysli normalny duzy silnik do
    duzych rolet. I wszystko się zgadza.

  • 6. Data: 2014-09-20 22:35:18
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 20 Sep 2014 22:10:44 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >innego roletki do okien dachowych. Ale z pierwszego postu wynika że nie
    >o takich roletkach mowa. Autor ma na mysli normalny duzy silnik do

    No nie, ja nie mam antywlamaniowych. ja mam antysloneczne. Dosyc
    ciezkie, trzywarstwowe, z jakiejs mieszanki plastyku z tkanina. Ale
    bez pancerza. Mzoe i stad roznica

    A.L.

  • 7. Data: 2014-09-20 22:37:35
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 20.09.2014 22:10, Sebastian Biały wrote:

    > Autor ma na mysli normalny duzy silnik do
    > duzych rolet. I wszystko się zgadza.

    Nie tyle nawet silnik co mam sterownik do TAKIEGO silnika i do niego
    chcę zrobić makietę. Nie da się do niego podłączyć wprost silnika DC, bo
    wyprowadzone są z niego tylko dwa zaciski, na których pojawia się
    naprzemiennie 230V~.

    --
    Mirek.

  • 8. Data: 2014-09-20 22:41:54
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 20.09.2014 21:17, A.L. wrote:

    > Mysle ze ta rwoja roleta za skomplikwoana.

    Moja? Ja mam też taką na sznurek i nie robię afery, że żadnego silnika
    tam nie ma ;)

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2014-09-20 22:54:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-09-20 22:37, Mirek wrote:
> [...]
    > chcę zrobić makietę. Nie da się do niego podłączyć wprost silnika DC, bo
    > wyprowadzone są z niego tylko dwa zaciski, na których pojawia się

    Najprościej podpiąc dwa przekaźniki na 230V (albo styczniki, bo
    niektórzy to rozróżniają) i dalej już przełaczać DC. Nie wiem co badasz.
    Jeśli reakcje wyłacznika krańcowego to musisz sobie zdawać sprawę że
    prawdziwy silnik posiada bezwładnośc i jednocześnie posiada hamulec
    elektromagnetyczny - jego kondycja powoduje *OGROMNE* zmiany w precyzji
    pracy rolety. I przekaźnik wprowadzi opóźnienie które jest również
    istotnym czynnikiem. Kilka lat robiłem różne rzeczy w roletach i mam
    jako takie rozeznanie jak skomplikowany to temat mimo pozornej prostoty.
    Więc jesli zdradzisz po co - to się wymysli jak. Jeśli nie zależy Ci na
    pomiarze precyzyjnym - wstaw przekaźniki.

  • 10. Data: 2014-09-20 23:12:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 20.09.2014 22:54, Sebastian Biały wrote:

    > Więc jesli zdradzisz po co - to się wymysli jak. Jeśli nie zależy Ci na
    > pomiarze precyzyjnym - wstaw przekaźniki.

    To ma być generalnie na pokaz - makieta inteligentnego budynku i takie
    tam. Nie chciałbym przekaźników, bo będą hałasować... ale to jest do
    przejścia. Nie wiem czy ten sterownik wykrywa zadziałanie krańcówek - to
    też bym chciał przy okazji sprawdzić. Ma też funkcję otwarcia
    częściowego - nie wiem czy po prostu ustawia się czas, czy sam się
    kalibruje - to wszystko jeszcze przede mną.

    --
    Mirek.