  • 1. Data: 2016-12-12 10:15:37
    Temat: silownik pneumatyczny
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dosc typowe urzadzenie, ale wczesniej nie rozbieralem - silownik z
    bocznym "wyprowadzeniem"

    https://www.youtube.com/watch?v=r9-bFfDiflg

    Jak oni to zrobili ?
    Tlok wymaga szczeliny w cylindrze, a pneumatyka lubi szczelnosc.

    Widac tam taka listwe, moze troche uszczelniac ... ale jak na moj
    gust, to troche malo ...

    J.

  • 2. Data: 2016-12-12 13:50:37
    Temat: Re: silownik pneumatyczny
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 grudnia 2016 18:15:38 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Tlok wymaga szczeliny w cylindrze, a pneumatyka lubi szczelnosc.
    >
    > Widac tam taka listwe, moze troche uszczelniac ... ale jak na moj

    No przecież beztłoczyskowy. Suwak z tłokiem połączony magnetycznie.

  • 3. Data: 2016-12-12 13:56:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >No przecież beztłoczyskowy. Suwak z tłokiem połączony magnetycznie.

    Magnetycznie, to bym sie nie pytal - zobacz jak wyglada tlok w tym
    silowniku.

    J.

  • 4. Data: 2016-12-12 15:16:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 12 grudnia 2016 21:56:22 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Magnetycznie, to bym sie nie pytal - zobacz jak wyglada tlok w tym
    > silowniku.

    No tak. Nudny ten filmik, nie chciało się oglądać. Tu jest rysunek
    https://goo.gl/images/Rzq4EV
    Taśma stalowa, ciśnienie dopycha ją od środka, tłok ma uszczelnienia na dwóch
    końcach, a na środku gdzie nie ma ciśnienia- odchyla tę taśmę w dół, poniżej łącznika
    który przesuwa się w szczelinie.
    Gdzieś w youtubie są filmiki z konserwacji katapulty z lotniskowca. To samo, tylko
    duże. Lepiej widać.

  • 5. Data: 2016-12-12 18:35:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >na dwóch końcach, a na środku gdzie nie ma ciśnienia- odchyla tę
    >taśmę w dół, poniżej łącznika który przesuwa się w szczelinie.

    Dziekuje, tak sie zaczalem domyslac, bo innego wyjscia nie ma ... ale
    lepiej zobaczyc czarno na bialym.

    Szczelne to chyba nie bedzie ?
    Ale przy pneumatyce drobny przeciek moze nie przeszkadza.

    P.S. Kiedys mi pokazywali cylinder z tlokiem i tloczyskiem, ale
    ciekawe bylo to, ze niemal tarcia na tym tloku nie bylo.
    Zero oporow, czy prawie zero. A szczelnosc dosc dobra.

    A to jak zrobili ? Tu juz nie mam pomyslow.

    J.

  • 6. Data: 2016-12-13 02:01:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 grudnia 2016 02:35:24 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > lepiej zobaczyc czarno na bialym.
    >
    > Szczelne to chyba nie bedzie ?
    > Ale przy pneumatyce drobny przeciek moze nie przeszkadza.

    Szczelne to będzie dopóki styk między wewnętrzną taśmą i powierzchnią cylindra do
    której ta taśma przylega jest czysty. Jak wpadną tam paprochy, to się nie uszczelni.
    Dla ochrony przed paprochami jest ta zewnętrzna taśma. Nie ma problemu jak tłok się
    nie rusza. Jak się rusza to lecą paprochy, plus dochodzi niedokładość uszczelnienia w
    miejscu gdzie wewnętrzna taśma prześlizguje się przez szparę w zespole tłoka. Ale
    nawet jak trochę powietrza gdzieś syknie, to nie ma tego złego. Zdmuchnie ewentualne
    paprochy zanim dostaną się do powierzchni uszczelniających.
    Następny problem to co dzieje się po tej stronie tłoka gdzie nie ma ciśnienia. Nic
    nie dociska taśmy od wewnątrz, syf się sypie bez opamiętania. Na szczęście zrobili to
    tak że łatwo jest wszystko rozebrać i wyczyścić. Tylko komu się chce latać teraz po
    całej fabryce, zatrzymywać maszyny i czyść to wszystko w kółko. W czasach kiedy od
    urządzeń przemysłowych oczekuje się dziesiątek lat bezawaryjnej pracy...

    > P.S. Kiedys mi pokazywali cylinder z tlokiem i tloczyskiem, ale
    > ciekawe bylo to, ze niemal tarcia na tym tloku nie bylo.
    > Zero oporow, czy prawie zero. A szczelnosc dosc dobra.
    >
    > A to jak zrobili ? Tu juz nie mam pomyslow.

    Zawsze jest kompromis pomiędzy siłą docisku uszczelek a ich trwałością. Dociśniesz
    fest, to będzie szczelne nawet jak się zetrze do połowy. Dociśniesz słabiutko- chodzi
    lekko, ale szybko się rozszczelni od zużycia małej warstwy gumy. Pójdziesz w
    zaawansowaną trybologię, zaczniesz nanosić powłoki poślizgowe, zmniejszające zużycie-
    idziesz w koszty. Dasz radę coś sprzedać drożej od konkurencji?

  • 7. Data: 2016-12-13 14:30:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    >Zawsze jest kompromis pomiędzy siłą docisku uszczelek a ich
    >trwałością.

    Ale tu mialem wrazenie, jakby docisku wcale nie bylo.

    >Pójdziesz w zaawansowaną trybologię, zaczniesz nanosić powłoki
    >poślizgowe, zmniejszające zużycie- idziesz w koszty.

    i sprawialo wrazenie, jakby tloczysko bylo ulozyskowane tocznie.

    >Dasz radę coś sprzedać drożej od konkurencji?

    Dam rade, tylko ze to nie bedzie silownik do typowych zastosowan,
    gdzie kazdy sie nada, ale silownik na bardzo male cisnienia lub
    cylinder na bardzo male sily ...

    J.

  • 8. Data: 2016-12-13 14:42:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 13 grudnia 2016 22:30:49 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > Ale tu mialem wrazenie, jakby docisku wcale nie bylo.

    > i sprawialo wrazenie, jakby tloczysko bylo ulozyskowane tocznie.

    Znaczy tandeta. Kulkowe łożyska są tańsze od ślizgowych:
    https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=linear+
    ball+bearing

    > Dam rade, tylko ze to nie bedzie silownik do typowych zastosowan,
    > gdzie kazdy sie nada, ale silownik na bardzo male cisnienia lub
    > cylinder na bardzo male sily ...

    Sferyczna krowa w próżni :-)