  • 1. Data: 2016-01-27 12:25:00
    Temat: (spory OT) Słucham właśnie Hejnału na Jedynce PR...
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Hmm... Ja to lepiej chyba robię, jak coś nagrywam...
    Czy w ogóle wypada, jak by nie było, poważnej instytucji, jaką jest Polskie
    Radio, dziecinna wręcz zabawa z ARW (Automatyczna Regulacja Wzmocnienia)
    alias ARP (Automatyczna Regulacja Poziomu)?
    Trębacz gra, to jeszcze jest jako-tako, ale jak przestaje, to szum tła
    rośnie do poziomu niewiele chyba mniejszego, niż sygnał użyteczny po
    przyduszeniu, po to, by tuptanie (często ostro fałszującego) trębacza było
    słychać? Mnie się przypomina, jak nagrywałem na "polskim Grundigu" MK235, to
    tam tak samo to "owocowało", że w momentach ciszy szum ze wzmocnieniem
    rosły, ale chyba nawet tam tak nie szumiało... a jak sygnał się pojawił, to
    krótki przester, zanim automatyka przydusiła sygnał do poziomu wymaganego
    przez nagrywanie. O ten przester mam narzekanie do PR, tak wo Wujo Heniek
    może na weselu nagrywać, jak już wszyscy "dźwiękną" lufę. Czy nie ma tam
    nikogo w PR, kto zrobiłby taki przekaz bardziej profesjonalnie? Nie ma
    czegoś, co przy zwiększeniu wzmocnienia, przycięło by chociaż górę pasma,
    aby szum nie był tak dokuczliwy? Trębacz nadal by tuptał w głośniku, a
    słuchaczom nie świdrowało by juz uszu.
    Jeszcze rozumiem Wuja Henia - jak wszyscy podcięci, to nie w głowie im
    zajmować się poziomem dźwięku, to i tanie urządzenie załatwia sprawę. Ale PR
    robi te transmisje nie od dzisiaj...

    Dobra, spadam, pardon, że tak marudzę, ale dopiero się obudziłem i jeszcze
    mnie głowa zdeka natentegowuje (z odwodnienia chyba, choć alkoholu nie
    piję). Ze swej strony daję 5 złotych na porządne zorganizowanie przekazu
    (tyle mam na koncie)...

    --
    Mister Puzon-Trombone

  • 2. Data: 2016-01-27 12:32:20
    Temat: Re: (spory OT) Słucham właśnie Hejnału na Jedynce PR...
    Od: Grzegorz Tomczyk <g...@N...wp.pl>

    W dniu 27.01.2016 o 12:25, ACMM-033 pisze:
    > Czy w ogóle wypada, jak by nie było, poważnej instytucji, jaką jest
    > Polskie Radio, dziecinna wręcz zabawa z ARW (Automatyczna Regulacja
    > Wzmocnienia) alias ARP (Automatyczna Regulacja Poziomu)?

    Wydaje mi się, że taki jest już sygnał przychodzący z wieży mariackiej.
    BTW, wreszcie przywrócono oryginalne brzmienie wybijającego dzwonu.

    --
    Pozdrawiam,
    Grzegorz Tomczyk

  • 3. Data: 2016-01-27 14:17:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >po przyduszeniu, po to, by tuptanie (często ostro fałszującego)
    >trębacza było słychać? Mnie się przypomina, jak nagrywałem na

    A to w ogole z Krakowa leci, czy juz od dawna z tasmy, nagranej kto
    wie czy nie na MK235 ?

    Tasma to i tak zreszta symbolicznie - podejrzewam ze juz od dawna
    audycja leci z komputera.

    A poza tym ... tak ma byc :-)
    Ma byc i tuptanie, i szum wiatru i trabka ...

    P.S. ten Hejnal to ma objety jakimis prawami autorskimi ? Ja rozumiem,
    ze nagranie i odwrorzenie oczywiscie objete, ale jakby jak muzyk ze
    specem od efektow nagral w studio w Warszawie, to by cos musieli
    Krakowowi placic ?

    J.

  • 4. Data: 2016-01-27 15:19:38
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-27 o 14:17, J.F. pisze:
    > A to w ogole z Krakowa leci, czy juz od dawna z tasmy, nagranej kto
    > wie czy nie na MK235 ?
    Na żywo a mikrofon taki antyczny.
    http://www.gry-miejskie.pl/pl/ciekawostki_krakowa

    Robert

  • 5. Data: 2016-01-27 19:17:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Jan 2016 12:25:00 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl>
    wrote:
> [...]
    po
    > przyduszeniu, po to, by tuptanie (często ostro fałszującego)

    Z tym hejnałem to zwróciłem na to uwagę z przynajmniej 25 lat temu,
    nie nowość.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-01-27 19:46:14
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > a mikrofon taki antyczny.
    > http://www.gry-miejskie.pl/pl/ciekawostki_krakowa

    Slicznosci. Cos pieknego.
    Ale ARW to akurat nie od mikrofonu zalezy.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 7. Data: 2016-01-28 00:27:47
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Grzegorz Tomczyk" <g...@N...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Wydaje mi się, że taki jest już sygnał przychodzący z wieży mariackiej.

    Tego nie wykluczam... Ale, skoro już to jest zrobione, to warto by zadbać o
    jakość, są różne DOLBY, DNL-e, CNRS-y, czy inne wuje-muje. Chyba, że nikt z
    PR nie ma na tyle siły, by wdreptać na wieżę 84 metry i obejrzeć, co by się
    dało zrobić. Ja tylko czekam, aż Pan Trębacz sobie pierdnie między oknami, a
    słychać będzie, bo wzmocnienie robi sie duże.

    > BTW, wreszcie przywrócono oryginalne brzmienie wybijającego dzwonu.

    Chodzi ci o częstotliwość bicia, ze szybciej, czy o dźwięk tegoż? Bo ja
    przyznam, że na to nie zwróciłem aż tak uwagi, bambami 12 razy, godzina
    wybita, trąb pan, Panie Muzyk na 4 strony świata i gra gitara...

    --
    12

  • 8. Data: 2016-01-28 00:39:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > ze nagranie i odwrorzenie oczywiscie objete, ale jakby jak muzyk ze
    > specem od efektow nagral w studio w Warszawie, to by cos musieli

    A niechby tylko który spróbował! Nawet by nie skończył grać do końca,
    zaraz by go...

    Jarek

    --
    Tu przerwał, lecz róg trzymał; wszystkim się zdawało,
    Że Wojski wciąż gra jeszcze, a to echo grało.

  • 9. Data: 2016-01-28 00:51:21
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A to w ogole z Krakowa leci, czy juz od dawna z tasmy, nagranej kto wie
    > czy nie na MK235 ?

    Kilka razy poleciało z taśmy, co raz, pamiętam, dało się usłyszeć, wieeele
    lat temu:
    Zegar zaczął bić, ale, wybił chyba 2 razy, nagle gwałtownie przyspieszył,
    dźwięk się urwał i dopiero po chyba prawie pół minuty, powrócił już z
    normalnym biciem, ale nie zsumowało się do 12 uderzeń. Albo się
    czasoprzestrzeń zakrzywiła, albo po prostu coś się z taśmą na magnetofonie
    stało. Reszta przekazu przeszła już normalnie.

    > Tasma to i tak zreszta symbolicznie - podejrzewam ze juz od dawna audycja
    > leci z komputera.

    To tym bardziej można było obrobić dźwięk tak, żeby się jakoś prezentował,
    jak chcą, to mogę ściągnąć jakieś darmowe programy, czy wtyczkę do Audacity,
    GoldWave, czy czego tam jeszcze, i zrobić, zeby to jakoś brzmiało.
    Więc rqaczej na żywo.

    > A poza tym ... tak ma byc :-)
    > Ma byc i tuptanie, i szum wiatru i trabka ...

    Gdyby to był szum wiatru, to inna sprawa, a tak jest jakiś bliżej
    nieokreślony szum tła. Żeby chociaz gwar z Rynku było słychać, to jeszcze
    bym zrozumiał.
    O tuptanie był kiedyś mały wrzask ludzi, chyyyba chodziło o skrzypiące buty,
    które pewnego razu nagle przestały skrzypieć. Ludzie wymogli w listach, bo
    internet był jeszcze pojęciem sci-fi, żeby buty znów skrzypiały.

    > P.S. ten Hejnal to ma objety jakimis prawami autorskimi ? Ja rozumiem,

    Po 700 z górą latach? Raczej nie, choć jeśli został wciagnięty w machinę
    prawną, jako symbol Krakowa, to może być chroniony, ale raczej jako coś w
    rodzaju znaku towarowego, a nie prawami autorskimi, z pewnością autor, ani
    jego rodzina, już nie żyją, a w .pl prawa wygasają 70 lat po śmierci twórcy,
    jakoś tak.

    > ze nagranie i odwrorzenie oczywiscie objete, ale jakby jak muzyk ze specem
    > od efektow nagral w studio w Warszawie, to by cos musieli Krakowowi placic
    > ?

    Albo Kraków, że Warszawa im to zrobiła. Ja myślę, że Kraków raczej by na to
    nie poszedł, aby akurat Warszawa się tym zajęła, nie zapomnijmy, co się
    stało tak ok. 400 lat temu z haczykiem, choć Sikorowski i Turnau śpiewają
    to: https://www.youtube.com/watch?v=fkq5n7ywegE, ale uraz pozostał...
    Jeśli, to raczej każde inne miasto... Jednakże nie chcę się za Krakusów
    wypowiadać, choć połowa mojej rodziny z Grodu Wandy i Kraka pochodzi.
    Zresztą, chyba by potrafili to sami zrobić?

    --
    22

  • 10. Data: 2016-01-28 02:25:15
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Na żywo a mikrofon taki antyczny.
    > http://www.gry-miejskie.pl/pl/ciekawostki_krakowa

    Wydawało mi się, że na jakimś filmie widziałem mikrofony, obok okien, czy
    jakoś tak, chciałem teraz znaleźć i nie wyszło, ale... nawet, jeśli całość
    łapie ta tuba, to i tak uważam, że można przekaz poprawić, aby albo ten szum
    tła zgasić, albo niech będą jakieś mikrofony na zewnątrz, jakoś tak, aby
    wyłapywać gwar z Rynku...

    --
    paaaaa pap!