  • 1. Data: 2019-01-09 11:14:07
    Temat: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Czesc

    Mam taki oto obiektyw doczepiony do Canona

    https://www.imaging-resource.com/lenses/tamron/18-25
    0mm-f3.5-6.3-di-ii-ld-aspherical-if-macro-af/review/

    Jak widac na dlugim koncu obiektyw ma swiatlo 6.3, a wlasciwie, to mial...
    bo cos sie z nim zadzialo i od jakiegos czasu w calym zakresie ogniskowych mam caly
    zakres przyslon do wyboru, tak wiec na 250mm moge ustawic rowniez np. 3.5...
    Ciekawe, nie?

    I co ciekawsze, nie sa to tylko informacje wyswietlane, bo po ustawieniu tych 3.5 na
    250 w AV
    odpowiednio skracaja sie czasy naswietlen, taka informacja jest zapisywana tez do
    exifa zdjecia, a
    samo zdjecie nie wychodzi niedoswietlone (ani np.poruszone).

    Jakies pomysly o co moze tu chodzic?

  • 2. Data: 2019-01-11 19:54:50
    Temat: Re: tamron 18-250 i dziwny temat
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    I.Tichy <i...@...tichy.pl> writes:

> [...]
    caly
    > zakres przyslon do wyboru, tak wiec na 250mm moge ustawic rowniez np. 3.5...

    Może coś mu się pokopało w jakimś EEPROMie konfiguracyjnym. Samo to nie
    byłoby bardzo dziwne.

    > I co ciekawsze, nie sa to tylko informacje wyswietlane, bo po ustawieniu tych 3.5
    na 250 w AV
    > odpowiednio skracaja sie czasy naswietlen, taka informacja jest
    > zapisywana tez do exifa zdjecia,

    I te rzeczy też nie byłyby dziwne, natomiast to:

    > a samo zdjecie nie wychodzi niedoswietlone (ani np.poruszone).

    Poruszenie to kwestia czasu naświetlania, natomiast niedoświetlenie...

    Tylko zastanów się jaka to fizycznie przysłona jest to f/3.5 na 250 mm.
    I jak to się ma w ogóle do średnicy wejściowej soczewki.

    Moim zdaniem po prostu przetwornik ma wystarczająco dużą dynamikę
    i "podbija" zrobione zdjęcie, ale prawdziwej 70 mm przysłony to to mieć
    przecież nie może.

    Trzeba też pamiętać o skróceniu ogniskowej przy bliskim ogniskowaniu
    (w telezoomach różnica może być znaczna). Jak komuś się nudzi, i/lub
    w celach naukowych, takie rzeczy można łatwo pomierzyć.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2019-01-12 18:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Jan 2019 19:54:50 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    o-af
    > Może coś mu się pokopało w jakimś EEPROMie konfiguracyjnym. Samo to nie

    Ale chyba dosc rzadko sie zdarza ?
    Moze jednak cos mechanicznego, jakis czujnik nie wykrywa zoomu ?

> [...]
    >
    > Moim zdaniem po prostu przetwornik ma wystarczająco dużą dynamikę
    > i "podbija" zrobione zdjęcie, ale prawdziwej 70 mm przysłony to to mieć

    Hm ... oczywiscie nie moze, ale ten czas to jak ustawiany ?

    Kolega recznie ustawia ?
    Bo automatyka powinna chyba zmierzyc ilosc swiatla przez obiektyw i
    dobrac dluzszy czas.

    Zagadka.

    Zrobic dwa zdjecia z dluzszym i krotszym czasem, porownac zaszumienie?

    J.

  • 4. Data: 2019-01-13 09:19:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Czułość się nie zmienia?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2019-01-13 12:57:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Jan 2019 08:19:38 GMT, Marcin Debowski napisał(a):
    > Czułość się nie zmienia?

    W tych nowoczesnych aparatach to wszystko sie zmienia ...
    ale jesli nastawiles 250, to IMO powinien trzymac :-)

    A jesli zmienil, to powinien gdzies w Exif zapisac.

    A widac ma to w *** ale co sie dziwic - klient placi za ladne zdjecie,
    a nie za ladne parametry :-)

    J.

  • 6. Data: 2019-01-14 00:16:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale chyba dosc rzadko sie zdarza ?

    Pewnie tak, ale kto to tam może wiedzieć.

    > Moze jednak cos mechanicznego, jakis czujnik nie wykrywa zoomu ?

    To możliwe, zoomu albo czegoś podobnego.

    > Bo automatyka powinna chyba zmierzyc ilosc swiatla przez obiektyw i
    > dobrac dluzszy czas.

    Owszem. Zwłaszcza że mierzy pewnie przy maksymalnie otwartej przysłonie
    (nieważne jakiej), i następnie jej przecież nie zmienia, bo wciąż ma być
    maksymalnie otwarta.

    > Zrobic dwa zdjecia z dluzszym i krotszym czasem, porownac zaszumienie?

    Lepiej: zrobić dwa zdjęcia dwoma zbliżonymi (najlepiej takimi samymi)
    aparatami (zestawami).

    Albo: zrobić kilka zdjęć przy różnych ustawieniach przysłony.
    Wszystko w trybie M, żeby można było porównać wartości pikseli.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2019-01-15 10:38:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Pewnie tak, ale kto to tam może wiedzieć.

    IMO to wiekszosci sprzetu taki eeprom jest i sie nie rozprogramowuje
    ... a moze i sie rozprogramowuje, tylko raz na tysiac to nie
    zauwaze...

> [...]

    >przysłonie
    >(nieważne jakiej), i następnie jej przecież nie zmienia, bo wciąż ma

    No wlasnie.
    Czyzby miala w tych danych konfiguracyjnych dwie wartosci - do zdjecia
    i do podgladu ?

    I jeszcze w raw.

    J.

  • 8. Data: 2019-01-15 19:11:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No wlasnie.
    > Czyzby miala w tych danych konfiguracyjnych dwie wartosci - do zdjecia
    > i do podgladu ?

    Nie jest to potrzebne - wystarczy, że zmierzy i następnie zrobi zdjęcie
    przy tak samo otwartej przysłonie.
    Natomiast można porównać (w trybie M) przy różnych przysłonach
    (i np. tej samej ogniskowej, albo przy różnych + jednolicie oświetlone
    tło).

    > I jeszcze w raw.

    Wygodniej w raw, aczkolwiek JPEG w trybie M (i z ustalonym ISO) nie
    powinien być znacząco gorszy.
    Z tym, że wynikiem tych badań na pewno nie będzie informacja, że mamy
    teraz obiektyw z 250 mm f/3.5.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 9. Data: 2019-01-16 08:11:12
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> napisał(a):

    >Czułość się nie zmienia?

    Nie, pozostaje ta sama bo ustawiam na sztywno.
    Jest to o tyle dziwne, ze parametry nie sa tylko wyswietlane, ale
    takze uzywane przez obiektyw w praktyce.

    Jesli normalnie przy 250 mm i przyslonie 6.3 czas naswietlania na AV aparat mi
    wylicza, powiedzmy,
    na 1/30 sek, to nie mam szans na nieporuszone zdjecie z reki i rzeczywiscie mam
    wszystkie rozmyte.
    Jesli w tym momencie przestawie przyslone na 3.5, czas robi mi sie odpowiednio
    krotszy i zdjecia sa
    juz ostre. Czyli co, obiektyw mial zalozone sztuczne ograniczenie a jego mozliwosci
    sa jednak
    znacznie wieksze?

  • 10. Data: 2019-01-17 16:35:08
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    I.Tichy <i...@...tichy.pl> writes:

> [...]
    > odpowiednio krotszy i zdjecia sa juz ostre. Czyli co, obiektyw mial
    > zalozone sztuczne ograniczenie a jego mozliwosci sa jednak

    Wiadomo że to niemożliwe, wystarczy wziąć linijkę i zmierzyć użyteczną
    średnicę wejściowej soczewki. To jest absolutnie górne ograniczenie na
    ilość światła, która wpada do obiektywu, przysłona może to tylko
    dodatkowo "przysłonić" (pierwszym wskaźnikiem jasności obiektywu jest
    wielkość soczewki, jeśli widzimy centymetrową albo jeszcze mniejszą
    soczewkę, to jakiego f/1.4 itp. producent by tam nie napisał, to nie
    będzie jasny obiektyw).

    Natomiast żeby dokładniej stwierdzić co się stało, trzeba wykonać kilka
    prostych pomiarów (wiedząc co się robi).
    --
    Krzysztof Hałasa