  • 1. Data: 2012-01-14 14:02:49
    Temat: [?] tcl - do czego to sie moze przydac?
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    nie znam wogole tego jezyka,
    do czego to sie moze przydac?

    czy jest podobne do pythona, czy sa jakies znacznroznice
    w zastosowaniach itp? (czy ew da sie postawic kewstie
    'tcl vs python'?)

    co pod winde nalezy sciagnac i zainstalowac gdyby ktos
    chcial sie pobawic tym pod winda? (nie wiem czy bym
    chcial bo szkoda mi czasu na coskolwiek innego niz c
    ale moze zdopingowalbym sie by czegos sie o tym tcl-u
    dowiedziec)

  • 2. Data: 2012-01-14 19:01:12
    Temat: Re: [?] tcl - do czego to sie moze przydac?
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2012-01-14 15:02, f...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    >
    > czy jest podobne do pythona, czy sa jakies znacznroznice
    > w zastosowaniach itp? (czy ew da sie postawic kewstie

    Może niesłusznie, ale bardziej bym porównał tcl do php (skoro pytałeś do
    czego może się przydać). Nie tyle co z przyczyn merytorycznych (składnia
    języka, itp., tcl liznąłem pobieżnie z ciekawości co to za dziwo, więc
    nie podejmę się porównywania) co bardziej w zastosowaniu. O ile php jest
    popularny do "stronek" działających na Apachu, .NET przy windowsowym
    IIS, to tcl jest naturalnym wyborem w przypadku serwera AOL:
    http://www.aolserver.com/
    u nas chyba najmniej popularny i znany.
    A moja ciekawość tcl wzięła się stąd, że przez bardzo długi czas, jeden
    z największych (czy raczej ważniejszych - nadal, a już na pewno jednym z
    najwyższych pagerank) portali polskich na tym zestawie chodził
    (AOL+tcl). Z tego co się orientuję, przeszli na zestaw tradycyjny
    (Apache +php), uwaga będę strzelał, jakieś 3-5 lat temu. Ale nie mam
    zbyt świeżej wiedzy na ten temat. A że to była jedna z pierwszych domen
    zarejestrowanych w polsce to AOL w tamtych czasach wydawał się (chyba?)
    wyborem naturalnym.
    Ze względu na ostatnie kontrowersje związane z tą domeną, waham się czy
    ją podać ;). A co mi tam: www.polska.pl :)

    > co pod winde nalezy sciagnac i zainstalowac gdyby ktos
    > chcial sie pobawic tym pod winda?

    Leniuszek...
    http://sqlitestudio.one.pl/tcltut/tutorial/index.htm

    http://www.tcl.tk/
    Tk is a graphical user interface toolkit that takes developing desktop
    applications to a higher level than conventional approaches. Tk is the
    standard GUI not only for Tcl, but for many other dynamic languages, and
    can produce rich, native applications that run unchanged across Windows,
    Mac OS X, Linux and more.

    > (nie wiem czy bym
    > chcial bo szkoda mi czasu na coskolwiek innego niz c
    > ale moze zdopingowalbym sie by czegos sie o tym tcl-u
    > dowiedziec)

    Patrząc na ilość lokalnych ofert pracy dla programistów tcl-a to chyba
    nie warto :) Nawet nie nie mogę trafić na hosting, który miałby w
    ofercie AOL server.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 3. Data: 2012-01-15 06:55:51
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jan 14, 3:02 pm, " " <f...@N...gazeta.pl> wrote:
    > nie znam wogole tego jezyka,
    >  do czego to sie moze przydac?

    Do pisania programów.
    Tzn. do pisania programów przydać się może każdy język, natomiast Tcl
    może się przydać do tworzenia własnych języków specyficznych dla
    jakiegoś zastosowania, bo można w nim tworzyć nowe konstrukcje
    językowe, które dzięki jego bardzo prostej i konsekwentnej składni nie
    są odróżnialne od procedur.
    To bardzo dobry język, świetnie zaprojektowany i bardzo ładnie
    wykonany na poziomie struktury interpretera, który niestety jednak
    "wypadł" z obiegu i stracił popularność na rzecz takich gniotów jak
    np. Python.

    Dzisiaj sytuacja "Tcl vs. Python" wygląda niestety tak, że Python,
    dzięki swojej popularności, ma znacznie większą bibliotekę, dzięki
    której jest bardziej popularny.

    > czy jest podobne do pythona,

    Ani trochę i to jest jego główna zaleta. Dzięki temu można go
    swobodnie rozszerzać zgodnie z potrzebami programisty.

    > co pod winde nalezy sciagnac i zainstalowac

    ActiveTcl z www.activestate.com. To jest chyba jedyna, ale też bardzo
    dobrze dopracowana dystrybucja.

    Jeżeli zainteresowałbyś się Tclem pod kątem jego walorów językowych,
    to w podobne tony gra też język o nazwie Racket (dawniej DrScheme).
    Oba czerpią z tradycji LISPowych, ale Racket robi to znacznie bardziej
    i przy znacznie większych możliwościach jest też znacznie bardziej
    wymagający dla programisty. Jest też od Tcla jeszcze mniej popularny
    na rzecz wspomnianych już gniotów.
    Tak to działa w tej branży.

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 4. Data: 2012-01-16 07:06:54
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on Sat, 14 Jan 2012 14:02:49 +0000 (UTC),
    <f...@N...gazeta.pl> screamed:
    > nie znam wogole tego jezyka,
    > do czego to sie moze przydac?

    Do pisania skryptów do slrn-a. ;)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:227B ]
    [ 08:06:33 user up 13049 days, 20:01, 1 user, load average: 0.90, 0.61, 0.72 ]

    Quote me as saying I was mis-quoted. -- Groucho Marx

  • 5. Data: 2012-01-16 12:02:53
    Od: Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night>

    Artur M. Piwko powiada :
    > Do pisania skryptów do slrn-a. ;)

    Jako dodatek do s-lang czy zamiast? :)

    Sławek
    --
    ________ Vanitas vanitatum, dixit Ecclesiastes:
    _/ __/ __/ Vanitas vanitatum et omnia vanitas. (Ks. Koheleta 1,2)

  • 6. Data: 2012-01-16 13:00:19
    Temat: Re: tcl
    Od: <f...@g...pl>

    ok

  • 7. Data: 2012-01-16 13:14:19
    Od: <f...@g...pl>

    ok, widze z tego ze wyglada na to ze ew warto by
    sie z tym jednak troche zapoznac ( tymczasem musze przemyslec
    pewne kwestie)

  • 8. Data: 2012-01-16 13:25:34
    Od: "Artur M. Piwko" <m...@b...pl>

    In the darkest hour on 16 Jan 2012 13:02:53 +0100,
    Sławomir Szczyrba <c...@o...the.night> screamed:

    > Jako dodatek do s-lang czy zamiast? :)

    Argh. Człowiek myśli o IRC-u i nagle taki kwiatek... :)

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:237B ]
    [ 14:25:00 user up 13049 days, 2:20, 1 user, load average: 0.90, 0.61, 0.72 ]

    China is a big country, inhabited by many Chinese. -- Charles de Gaulle

  • 9. Data: 2012-01-16 14:16:31
    Od: Krzysiek Kowaliczek <k...@g...com>

    On 15 Sty, 07:55, Maciej Sobczak <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > wykonany na poziomie struktury interpretera, który niestety jednak
    > "wypadł" z obiegu i stracił popularność na rzecz takich gniotów jak

    Przesadzasz. I ile zwykle się z Tobą zgadzam, to w tej kwestii mam
    odmienne zdanie. Może temu, że z Tclem mam styczność na co dzień
    ( 100kloc w Tcl, głównie gui ). W odróżnieniu od ludzi, którzy piszą w
    u nas w Tclu, jestem krytycznie nastawiony do tego języka. Koncepcja
    samego języka jest pogięta. Zasadniczo wszystko jest stringiem. Chcesz
    przesłać wskaźniki do obiektów z C++ to od strony Tcla jest to string.
    Jak chcesz kontrolę typów na tym wskaźnikami, to trzeba to zakodować w
    stringu. Chcesz, aby zaalokowanymi obiektami C++ zajmował się GC.
    Zapomnij. Obsługa błędów wygląda jak za króla Popiela, ileś tam
    systemów obiektowych. Zasadniczo jedyną zaletą tego języka jest DSL.
    Ale też z bólem, ponieważ i tak musimy się wpasować w ramy języka.
    Jakiś czas temu napisałem kawałek skryptu w Tclu do uruchamiania
    testów modułowych dla jednego komponentu. Męczarnie jakie przeżyłem
    ( pomimo, że obok siedzą programiści w Tcla ), spowodowała, że
    następne narzędzia do testów modułowych pisałem w C++. Ostatnio
    napisałem bibliotekę do generowania testów w ... Pythonie. Pisanie w
    tym języku to czysta przyjemność, pisanie w Tclu to ból w wiadomej
    części ciała. Sorry, ale ja nie rozumiem entuzjazmu dla Tcla.

    > Dzisiaj sytuacja "Tcl vs. Python" wygląda niestety tak, że Python,
    > dzięki swojej popularności, ma znacznie większą bibliotekę, dzięki
    > której jest bardziej popularny.

    Przepraszam za złośliwość, ale YAMI4 ma wsparcie dla Pythona, a nie ma
    dla Tcla.

> [...]
    > i przy znacznie większych możliwościach jest też znacznie bardziej
    > wymagający dla programisty. Jest też od Tcla jeszcze mniej popularny

    Z tym, że Tcl wygląda jak ubogi krewny LISPa. Zresztą swoją przygodę z
    LISPem miałem jakiś czas temu i dziękuję, las nawiasów to nie dla
    mnie. Python się sprawdził w moim przypadku i daleki jestem od
    nazywanie go gniotem ( zwłaszcza w konkurencji z Tclem ).

    Pozdrawiam
    KK

  • 10. Data: 2012-01-16 14:18:06
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 15/01/2012 06:55, Maciej Sobczak wrote:
> [...]
    > wykonany na poziomie struktury interpretera, który niestety jednak
    > "wypadł" z obiegu i stracił popularność na rzecz takich gniotów jak

    Ja z kolei wyrażę przeciwne zdanie - może i tcl nadaje się świetnie do
    tworzenia DSL-ów, natomiast miałem wątpliwą przyjemność pracować kilka
    lat w projekcie, gdzie był on używany jako język skryptowy ogólnego
    zastosowania, i był on źródłem nieustannych problemów, również w
    produkkcji, więc ani się nie dziwię, że został wyparty, ani bym nikomu
    go nie polecał.