  • 1. Data: 2009-01-11 12:48:11
    Temat: termometr/stacja pogody na bluetooth
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>

    jak w temacie, szukalem na szybkiego na allegro ale jakos lipa, moze zle
    szukam?

    idealnie jakby mialo jakas wlasna bateryjke i ogniwo sloneczne + wejscie na
    zewnetrzny zasilacz ...

    sporo widze tez urzadzen typu myszki , zestawy sluchawkowe, jest moze tez
    dostepna do kupienia jakas 'uniwersalna' platforma z jakims
    mikrokontrolerem albo cos, na ktorej moznaby sprobowac podobne urzadzenie?
    myszka jakby byla na rolki to by byla dosc banalna do przerobienia na np.
    termometr+barometr (bimetal+membrana do barometru przytwierdzone
    przekladnia do rolek)

  • 2. Data: 2009-01-11 12:52:28
    Temat: Re: termometr/stacja pogody na bluetooth
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Piotr Curious Gluszenia Slawinski pisze:
> [...]
    > myszka jakby byla na rolki to by byla dosc banalna do przerobienia na np.
    > termometr+barometr (bimetal+membrana do barometru przytwierdzone

    BT to raczej nie ten zasieg, zeby warto bylo na tym robic zewnetrzny
    termometr. Ale mozesz wykorzystac moduly radiowe dostepne w TME, kolo
    10zl sztuka. A jak cos wyrafinowanego to ZigBee.

  • 3. Data: 2009-01-11 13:21:13
    Od: Piotr Curious Gluszenia Slawinski <c...@g...internetdsl.tpnet.pl>

    T.M.F. wrote:

    > BT to raczej nie ten zasieg, zeby warto bylo na tym robic zewnetrzny
    > termometr. Ale mozesz wykorzystac moduly radiowe dostepne w TME, kolo
    > 10zl sztuka. A jak cos wyrafinowanego to ZigBee.

    dziekuje za pomoc.

    zewnetrzny i wewnetrzny. zasieg jest ok, termometr zew. wisi zwykle tuz za
    oknem, a wewnetrzny moze stac na biurku nawet. bateria sloneczna wewnatrz
    moze dzialac kiepskawo, ale przy odczycie na godzine i bliskosci okna , ew
    podpieciu dodatkowej wspomagajacej przez gniazdko zasilacza powinno byc ok.

    w tym projekcie wazniejsze jest zeby nie bylo zadnych kabli i zeby interfejs
    byl kompatybilny, tj. kupujesz urzadzenie i komputer je od razu 'widzi' bez
    jakichs 'stacji bazowych' konwertujacych sygnal z (ograniczonej) liczby
    odbiornikow radiowych itd.

    poki co najbardziej obiecujaco do 'shakowania' (chociaz wtedy to nie
    osiagnie takich rozmiarow i poboru pradu jakbym chcial) wygladaja zestawy
    sluchawkowe - zasilane jedna bateria 1.5V, mozna dac jeden tranzystor w
    konfiguracji generatora szumu termicznego zamiast mikrofonu i
    po 'przerobce'...

  • 4. Data: 2009-01-11 14:58:44
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > sluchawkowe - zasilane jedna bateria 1.5V, mozna dac jeden tranzystor w
    > konfiguracji generatora szumu termicznego zamiast mikrofonu i

    Nie wiadomo jak to sie zachowa narazone na warunki atmosferyczne i
    niskie/wysokie temperatury. Poza tym niekoniecznie jest to
    energooszczedne i wymiana baterii co pare dni/tygodni moze byc upierdliwa.
    Za to moge ci polecic ZigBee, do tego zastosowania idealny, poza cena
    moze. Wraz z procesorami picoPower Atmela taki zestaw moze dzialac na
    baterii latami. Programowo nie ma problemu, bo biblioteki dostarcza
    Atmel lub Meshnetics. Jesli chcesz cos gotowego to rozgladnij sie za
    modulami, moge ci tez polecic zestaw rozwojowy Raven z Atmela, w sklad
    wchodza 2 urzadzenia oparte na ZigBee z ATMega128 na pokladzie + stick
    do podlaczenia do USB. Od jakiegos czasu sie tym bawie i jest to
    naprawde niezle.
    Tu masz link: http://www.atmel.com/dyn/Products/tools_card.asp?too
    l_id=4291

    Teraz rozdaja te zestawy za darmo na konferencji w Las Vegas, wiec
    mozesz polaczyc przyjemne z pozytecznym :)

  • 5. Data: 2009-01-11 20:48:08
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    T.M.F. pisze:

    > Za to moge ci polecic ZigBee, do tego zastosowania idealny, poza cena
    > moze.

    A no właśnie, cena. Dużo taniej wychodzi zastosowanie nawet
    2-kierunkowych tranceiverów RFM12B - są dostępne w TME i Seguro. Można
    podłączyć do dowolnego mikrokontrolera przez SPI.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 6. Data: 2009-01-11 21:21:57
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    > A no właśnie, cena. Dużo taniej wychodzi zastosowanie nawet
    > 2-kierunkowych tranceiverów RFM12B - są dostępne w TME i Seguro. Można
    > podłączyć do dowolnego mikrokontrolera przez SPI.

    Przy duzym projekcie moze i tanio. Ale jak wykonujesz 1-2 sztuki to
    niekoniecznie. Te uklady to tylko transceiver, bez chociazby
    sterownikow, nie mowiac juz o implementacji jakiegokolwiek protokolu. A
    to troche pochlonie czasu, zeby to zrobic w miare niezawodne. ZigBee
    oferuje wszystko, tylko podlaczyc i korzystac, masz do tego stosy
    roznych protokolow, co powoduje, ze oprogramowanie np. termometru to
    pare linii kodu i juz dziala.

  • 7. Data: 2009-01-11 21:24:48
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    T.M.F. pisze:

> [...]
    > oferuje wszystko, tylko podlaczyc i korzystac, masz do tego stosy
    > roznych protokolow, co powoduje, ze oprogramowanie np. termometru to

    Zgadzam się, wszystko zależy od:
    1. skali potrzeb (produkcji)
    2. wyceny własnego czasu
    3. zasobności portfela

    Gdy ktoś potrzebuje zrobić dla siebie tylko 1-2 sztuki, a do tego ma
    sporo wolnego czasu np. wieczorami (za który i tak nikt mu nie zapłaci,
    niezależnie czy śpi, czy dłubie w programie) - to dlaczego ma wydać dużo
    więcej kasy za "gotowca" Zigbee?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 8. Data: 2009-01-11 22:48:09
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > sporo wolnego czasu np. wieczorami (za który i tak nikt mu nie zapłaci,
    > niezależnie czy śpi, czy dłubie w programie) - to dlaczego ma wydać dużo

    Masz racje. Z drugiej strony jesli ktos ma w perspektywie spedzenie
    dlugich godzin z niedzialajacym ukladem bo w jakimstam rejestrze
    przestawil jeden bit i teraz cos nie dziala to moze sie zniechecic do
    jego ukonczenia niezaleznie od checi na wydanie kasy.
    BTW, widzialem juz moduly ZigBee po ok. 10$, niestety u nas ciagle
    zdzieraja, ale jak widac jest nadzieja. Jeszcze niedawno transceivery na
    CC chodzily po 50-70zl, teraz mozna kupic lepsze za 10zl.

  • 9. Data: 2009-01-13 15:51:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisal w wiadomosci
    > BT to raczej nie ten zasieg, zeby warto bylo na tym robic
    > zewnetrzny termometr.

    Oprocz zasiegu to jeszcze kwestia poboru pradu moze byc - BT chyba
    nie jest zbyt oszczedny.

    Raczej jakis nadajniczek uruchamiany raz na minute, a odbiornik na
    USB.

    J.