  • 1. Data: 2010-11-12 16:08:31
    Temat: transceiver, zasięg, obliczenia
    Od: Kicer <...@...c>

    Witam

    w ramach pewnego projektu przyszło mi dobrać anteny do transceiverów na
    868MHz tak aby widziały się w większej odległości (~1km).

    W materiałach ze studiów wygrzebałem wzór:
    Po=GoGnPn/(4pi*r/lamba)^2

    po przekształceniach mam:
    r=lambda/(4pi)*sqrt(GoGnPn/Po)

    podstawiam parametry pierwszego lepszego transceivera z tme:
    Po=-2dBm co odpowiada 0,63 mW
    Pn=-95dBm co daje 3,16e-10 mW

    Go i Gn przyjąłem 0dBi
    f oczywiscie 868MHz -> lambda = 0,345 metra

    dane te daja ponad 1km zasięgu. Producent podaje 200m (w otwartej
    przestrzeni)

    czego nie uwzględnilem?
    przy powyższych obliczeniach wychodzi że Go i Gn rzędu kilku dBi dadzą
    kilometry zasięgu ;)

    Czytając fora wychodzi że starczy te kilknascie dBi żeby zrealizować moj
    projekt, ale te obliczenia mi teraz nie daja spokoju ;)

    pozdrawiam

    --
    Michał Walenciak
    gmail.com kicer86

  • 2. Data: 2010-11-12 16:49:27
    Temat: Re: transceiver, zasięg, obliczenia
    Od: shg <s...@g...com>

    On Nov 12, 5:08 pm, Kicer <a...@...c> wrote:
> [...]
    > przestrzeni)
    >
    > czego nie uwzględnilem?
    > przy powyższych obliczeniach wychodzi że Go i Gn rzędu kilku dBi dadzą

    To jest ładna teoria dla warunków idealnych, wartość ekstremalna,
    której nie da się przekroczyć. Producent podaje realny (i tak trudny
    do osiągnięcia) zasięg.
    Dorzuć po kilkanaści dB zysku na antenach i może zadziała, o ile nie
    będzie przeszkód po drodze i raczej nie na maksymalnej możliwej
    szybkości transmisji.

  • 3. Data: 2010-11-12 20:04:21
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    On 12 Lis, 17:08, Kicer <a...@...c> wrote:
> [...]
    >

    > czego nie uwzględnilem?
    > przy powyższych obliczeniach wychodzi że Go i Gn rzędu kilku dBi dadzą

    Istnieje tłumienie wolnej przestrzeni :-)
    strona 8 prezentacji :
    http://eletel.p.lodz.pl/mlanger/telek/file-No.3.pdf

    --
    SP4OLN

  • 4. Data: 2010-11-12 20:25:56
    Od: SP4OLN <s...@g...com>

    http://zapodaj.net/0f5d3efbb8b3.jpg.html

    --
    SP4OLN

  • 5. Data: 2010-11-12 20:57:09
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Kicer wrote:

> [...]
    >
    > po przekształceniach mam:
    > r=lambda/(4pi)*sqrt(GoGnPn/Po)
    >
    > podstawiam parametry pierwszego lepszego transceivera z tme:

    ktore parametry to stosunek sygnal/szum odbiornika?
    jak podajesz poziom zaklocen tla?

  • 6. Data: 2010-11-12 21:03:10
    Od: "Chomik" <c...@h...pl>

    Użytkownik "Kicer" <...@...c> napisał w wiadomości grup
> [...]
    >
    > Czytając fora wychodzi że starczy te kilknascie dBi żeby zrealizować moj
    > projekt, ale te obliczenia mi teraz nie daja spokoju ;)

    Nie chce mi sie wnikac co jest zle w tym wzorze ale na swoim kalkulatorze
    sprzed kilkunastu lat sporzadzonym do obliczen teoretycznych, dla Twoich
    parametrow wyszedl mi wynik max 500m.

  • 7. Data: 2010-11-13 09:47:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    [..]

    > Nie chce mi sie wnikac co jest zle w tym wzorze ale na swoim kalkulatorze
    > sprzed kilkunastu lat sporzadzonym do obliczen teoretycznych, dla Twoich
    > parametrow wyszedl mi wynik max 500m.

    Używając nadajnika 0,5W na 145MHz udało mi się uzyskać zasięg 300km.
    Praktycznie moc jest sprawą drugorzędną. Jeżeli już to stosunek
    moc/zakłócenia.
    przy takich częstotliwościach to najważniejsze żeby anteny "się widziały".
    Dobrze to słychać w radiu samochodowym, czasami trafia się na "dziurę" i
    szumi, a dwa metry dalej czysty odbiór.

    Te wzory to nadają się raczej do przestrzeni kosmicznej. Np.: satelita GPS
    ma moc 50W albo mniej i odległość od ziemi 20 000km. I to zapewnia dobry
    odbiór.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2010-11-13 10:11:53
    Od: "Chomik" <c...@h...pl>

> [...]
    > ma moc 50W albo mniej i odległość od ziemi 20 000km. I to zapewnia dobry

    Dziwnym trafem to co podajesz da sie jakos wyliczyc teoretycznie. Znowoz
    innym dziwnym trafem mam dwa urzadzenia w odleglosci 1.5km i anteny sie
    widza a jakos nie moge uzyskac lacznosci na 2.4GHz a przeciez z Twojej
    "teorii" wynika ze anteny musza sie widziec i to najwazniejsze...A o czyms
    takim jak tlumienie sygnalu w wolnej przestrzeni to wogole slyszal??
    Radze troche sie poduczyc i nie pisac o rzeczach, o ktorych nie ma sie
    pojecia, co dodatkowo jest wstydem skoro przyznaje sie, ze jest sie czynnym
    radioamatorem i wykazuje kompletnym brakiem jakichkolwiek podstaw znajomosci
    tematu. "Dziury" o ktorych piszesz to masz ale w swojej wiedzy.

  • 9. Data: 2010-11-13 12:21:56
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Chomik" <c...@h...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > widza a jakos nie moge uzyskac lacznosci na 2.4GHz a przeciez z Twojej
    > "teorii" wynika ze anteny musza sie widziec i to najwazniejsze...

    Dziwnym trafem pewnie anteny się nie widzą.

    A o czyms
    > takim jak tlumienie sygnalu w wolnej przestrzeni to wogole slyszal??

    Słyszał, sam się dziwisz dlaczego z wyliczeń wynika 0,5-1km a producent
    podaje 200m. Brnij dalej.

    > Radze troche sie poduczyc i nie pisac o rzeczach, o ktorych nie ma sie
    > pojecia, co dodatkowo jest wstydem skoro przyznaje sie, ze jest sie
    > czynnym radioamatorem

    Tak napisałem?

    i wykazuje kompletnym brakiem jakichkolwiek podstaw znajomosci
    > tematu. "Dziury" o ktorych piszesz to masz ale w swojej wiedzy.

    EOT

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-11-13 13:30:06
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Chomik wrote:

> [...]
    > znajomosci tematu. "Dziury" o ktorych piszesz to masz ale w swojej wiedzy.

    Jeden pisze o gruszkach a drugi o dupie. O rodzaju anteny nic nie było mowy,
    o pozycji anteny względem ziemi, otoczeniu (budynki etc). Przy antenach
    izotropowych moc sygnału dochodząca do odbiornika spada z 3 potęgą
    odległości. Moc absolutna nie jest ważna, ale stosunek sygnał/szum. Jaki ma
    być, aby łączność była możliwa zależy przede wszystkim od rodzaju modulacji.

    Jeżeli chodzi o 300km na 145km, to anteny się już nie widzą. Mój rekord jest
    trochę większy, bo 2300km oraz kilka łączności na odległości ok. 1800km. Na
    2.4G nie mam takich sukcesów, ale na 1.2GHz ok. 250km, mocą 10W.

    Waldek, aka DL7ANQ, SO6ANQ