  • 1. Data: 2018-05-18 15:54:53
    Temat: transformator 3f podłączony do 1f
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    Czy można transformator, który ma taki kształt rdzenia:

    _______
    | | |
    | | |
    ---------

    na pionowych są dwie cewki - pierwotna i wtórna podłączyć, np równolegle
    cewki od pierwotnego pod 1f, a cewki od wtórnego równolegle jako wyjście 1f?
    I różne kombinacje typu pierwotne szeregowo, a wtórne równolegle, czy
    też szeregowo każda ze stron?
    nie spowoduje to jakichś dodatkowych strat?

  • 2. Data: 2018-05-18 16:22:30
    Temat: Re: transformator 3f podłączony do 1f
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BQB" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >na pionowych są dwie cewki - pierwotna i wtórna podłączyć, np
    >równolegle cewki od pierwotnego pod 1f, a cewki od wtórnego

    Nie.
    Ale zastanowilbym sie nad dwie rownolegle, a trzecia nie podlaczona.
    Powinno zadzialac ... z mniejsza moca.

    Albo dwie rownolegle i szeregowo z trzecia - po odpowiednim dobraniu
    koncow .. ale to juz wyzsza kombinacja.

    >I różne kombinacje typu pierwotne szeregowo,

    Raczej nie ma sensu - uzwojenia pierwotne sa na 230V, albo na 400V -
    to po co szeregowo laczyc ?
    Chyba, ze masz jakis nietypowy transformator (amerykanski, norweski,
    okretowy), albo nietypowe napiecia ..

    >a wtórne równolegle, czy też szeregowo każda ze stron?

    IMO - zadzialaloby, ale trzeba ostroznie.
    Transformator wymaga zamknietego obwodu magnetycznego, trzy rownolegle
    lub szeregowo tego nie zapewnia, a przy innych polaczeniach trzeba
    uwazac na dopasowanie obciazen.

    J.

  • 3. Data: 2018-05-18 17:23:47
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello BQB,

    Friday, May 18, 2018, 3:54:53 PM, you wrote:

> [...]

    > też szeregowo każda ze stron?
    > nie spowoduje to jakichś dodatkowych strat?

    Nie. To transformator trójfazowy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2018-05-18 20:39:26
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 18 May 2018 15:54:53 +0200, BQB
    <a...@s...com.invalid> wrote:

> [...]
    >też szeregowo każda ze stron?
    >nie spowoduje to jakichś dodatkowych strat?

    Tylko jeżeli fizycznie usuniesz jedną kolumnę to zrobisz z tego
    transformator jednofazowy. Jeżeli tylko nie zasilisz jednej kolumny,
    to bocznikujesz rdzeń magnetycznie i wychodzą cuda.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2018-05-19 13:46:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 18 May 2018 20:39:26 +0200, Grzegorz Krukowski napisał(a):

    > Tylko jeżeli fizycznie usuniesz jedną kolumnę to zrobisz z tego
    > transformator jednofazowy. Jeżeli tylko nie zasilisz jednej kolumny,
    > to bocznikujesz rdzeń magnetycznie i wychodzą cuda.

    Ale to trojfazowy, na kazdej ma dwa uzwojenia, lub wiecej.

    Mozesz uzywac uzwojen tylko z jednej kolumny, w koncu tak wiele sie to
    od EI nie rozni.
    Mozesz uzywac z dwoch kolumn rownolegle, albo szeregowo, a trzecia
    traktowac jako "domkniecie" rdzenia. Pamietajac tylko, ze ma mniejszy
    przekroj, co zmieni parametry.

    J.

  • 6. Data: 2018-05-19 20:15:13
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 19 May 2018 13:46:49 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Mozesz uzywac z dwoch kolumn rownolegle, albo szeregowo, a trzecia
    >traktowac jako "domkniecie" rdzenia. Pamietajac tylko, ze ma mniejszy
    >przekroj, co zmieni parametry.

    CO ma mniejszy przekrój?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 7. Data: 2018-05-19 20:34:12
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-05-19 o 20:15, Grzegorz Krukowski pisze:

    > CO ma mniejszy przekrój?

    To chyba oczywiste.
    Jedna kolumna ma mniejszy przekrój niż 2 kolumny łącznie.

  • 8. Data: 2018-05-19 21:51:30
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 19.05.2018 20:34, t-1 wrote:

    > To chyba oczywiste.
    > Jedna kolumna ma mniejszy przekrój niż 2 kolumny łącznie.

    Dlatego podłączenie tylko środkowej kolumny powinno działać najlepiej -
    w skrajnych kolumnach będzie po połowie strumienia.
    Można by uzwojenia ze skrajnych podłączyć w szereg i dopiąć równolegle
    do środkowych... ale nie wiem czy to wiele poprawi.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2018-05-20 15:22:57
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sat, 19 May 2018 20:34:12 +0200, t-1 <t...@t...pl> wrote:

    >To chyba oczywiste.
    >Jedna kolumna ma mniejszy przekrój niż 2 kolumny łącznie.
    To chyba oczywiste że w typowej trójfazowej (nie płaszczowej)
    konstrukcji wszystkie kolumny są identyczne tak więc cewki
    (przynajmniej strony PRI) są identyczne. Skoro więc nie przezwaja go
    to CO ma mniejszy przekrój?
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 10. Data: 2018-05-20 20:16:07
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-05-20 o 15:22, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
    > konstrukcji wszystkie kolumny są identyczne tak więc cewki
    > (przynajmniej strony PRI) są identyczne. Skoro więc nie przezwaja go

    Nie mówimy o jednej fazie i 2 pozostałych wolnych.
    Jest mowa o 2 fazach połączonych równolegle.
    Więc 3 kolumna obwodu magnetycznego ma mniejszy przekrój niż 2 pierwsze
    łącznie.