  • 1. Data: 2019-09-20 15:20:56
    Temat: tunel
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=cwjZAOm1XZA

    To juz ktorys tunel, ktory mnie ciekawi bardzo swoja niska cena.
    W Norwegii jakies dobre skaly - łatwe w obrobce, dobre do tunelowania
    ?

    Toz to porownywalne z mostem drogowym w Polsce, a my sie meczymy z
    promami w Swinoujsciu ...

    J.

  • 2. Data: 2019-09-20 16:12:50
    Temat: Re: tunel
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2019 o 15:20, J.F. pisze:
> [...]
    > W Norwegii jakies dobre skaly - łatwe w obrobce, dobre do tunelowania ?
    > Toz to porownywalne z mostem drogowym w Polsce, a my sie meczymy z

    Po pierwsze tunel w litej skale nie wymaga obrabiania. Po drugie wygląda
    na to, że opanowali technologię. Oni tam nawet bazy podziemne zdaje się
    robią dla okrętów.

  • 3. Data: 2019-09-20 16:14:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Po pierwsze tunel w litej skale nie wymaga obrabiania.

    Ale bazalt czy granit sa trudne w obrobce ... przynajmniej tak mi sie
    wydaje ...
    Moze oni maja wapienie ?

    >Po drugie wygląda
    >na to, że opanowali technologię. Oni tam nawet bazy podziemne zdaje
    >się
    >robią dla okrętów.

    TBM sa ogolnie znane ... ale czy nie wymagaja odpowiedniej skaly ?

    J.

  • 4. Data: 2019-09-20 21:07:51
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 20.09.2019 o 16:14, J.F. pisze:

    > Ale bazalt czy granit sa trudne w obrobce ... przynajmniej tak mi sie
    > wydaje ...
    > Moze oni maja wapienie ?

    Nigdy tam nie byłem.

    > TBM sa ogolnie znane ... ale czy nie wymagaja odpowiedniej skaly ?

    Bez wątpienia.

  • 5. Data: 2019-09-20 21:46:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-20, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=cwjZAOm1XZA
    >
    > To juz ktorys tunel, ktory mnie ciekawi bardzo swoja niska cena.
    > W Norwegii jakies dobre skaly - łatwe w obrobce, dobre do tunelowania
    > ?

    Rząd 300M USD za mile?

    Gugle twierdzi, że 100-500M USD to typowy koszt.
    Musk chce swoją tube wiercić za 10M USD.

    > Toz to porownywalne z mostem drogowym w Polsce, a my sie meczymy z
    > promami w Swinoujsciu ...

    No ale w sumie, jak się zastanowić to chyba nie jest aż takie
    zaskakujące. O ile nic źle nie pójdzie.

    To jaki byłby koszt przez Bałtyk, i czas wykonania na przykładzie takiego
    Eurotunelu?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2019-09-21 09:43:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 Sep 2019 19:46:06 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Rząd 300M USD za mile?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_R%C4%99dzi%C5%84s
    ki

    Ile to bylo - ~150M $/mile

> [...]
    > zaskakujące. O ile nic źle nie pójdzie.
    >
    > To jaki byłby koszt przez Bałtyk, i czas wykonania na przykładzie takiego

    Zobacz to
    https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel

    6M$/ mile ?

    Ten Muska bedzie chyba istotnie mniejszy w przekroju.

    I ile kosztuje metro ?

    Albo to
    https://en.wikipedia.org/wiki/SMART_Tunnel
    Koszt znany, gorzej z dlugoscia :-)

    J.

  • 7. Data: 2019-09-21 17:21:45
    Od: 4...@g...com

    Jak sie nauczyc to nic nie jest trudne w obrobce. Co najwyzej drogo bedzie. Diamenty
    na brylanty przerabiaja. Jakis Rosjanin dimentowym nozem toczyl preta z weglika
    spiekanego, film jest w necie. Wior byl taki jak z zeliwa. I podobnie jak zeliwo
    szybko sie skrawalo. Trudne bedzie wiercenie tunelu w Lodzi. Piach, kamienie i duzo
    wody. W latach siedemdziesiatych chcieli metro robic i jak zbadali w czym trzeba
    tunele robic to stwierdzili ze sie nie da zeby w rozsadnym budzecie sie zmiescilo.

  • 8. Data: 2019-09-23 01:14:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_R%C4%99dzi%C5%84s
> [...]

    Eurotunel budowali 6 lat. 50.5km za 1.6*10^9 GBP co daje nam >500USD/milę.
    Dość spory rozrzut :) Ale i ten norweski, 25km, budowali 5 lat. A z PL
    do SE to byłoby dobrze powyżej 150km, czyli min 20lat? :)

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2019-09-23 12:52:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-09-21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Eurotunel budowali 6 lat. 50.5km za 1.6*10^9 GBP co daje nam
    >Dość spory rozrzut :)

    No wlasnie. Ktos tu klamie ?

    > Ale i ten norweski, 25km, budowali 5 lat.

    Widac TBM ma ograniczona predkosc pracy ... a przeciez Eurotunel
    wiercili z dwoch stron, wiec predkosc taka sama :-)

    ET jesli dobrze widze to w kredowych skalach zrobiony - wierci sie
    latwo ... czy wcale nie, bo marmur to tez kredowa skala :-)

    >A z PL
    >do SE to byłoby dobrze powyżej 150km, czyli min 20lat? :)

    Po drodze jest Bornholm, to by mozna z trzech stron wiercic, po 50 km.
    ;-P

    J.

  • 10. Data: 2019-09-23 13:09:29
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-09-23 o 12:52, J.F. pisze:
> [...]
    > ... czy wcale nie, bo marmur to tez kredowa skala :-)

    > Po drodze jest Bornholm, to by mozna z trzech stron wiercic, po 50 km. ;-P

    Tunele, które buduje się na lądzie i zatapia w miejscu docelowym wydają
    się ciekawe. Dlaczego nie są tak popularne?

    Robert