  • 11. Data: 2019-09-23 15:43:31
    Temat: Re: tunel
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >Tunele, które buduje się na lądzie i zatapia w miejscu docelowym
    >wydają się ciekawe. Dlaczego nie są tak popularne?

    A jakies przyklady/strony informacje ?

    Bo mi sie wydaje to klopotliwe bardzo - znalezc odpowiednio duzo
    miejsca na ladzie, zbudowac wielki rozmiarami tunel, wykopac row w
    dnie, przesunac, zatopic ... to wcale nie takie latwe, chyba, ze zalac
    wodą. I na koniec zasypac ?

    I z czego mialby ten tunel byc - stal, zelbet ?

    Bo w takim wierconym to material jest chyba dosc tani - tyle co
    "obudowa", a moze jeszcze jest zysk z tego co bedzie wydobyte.
    Wytrzymalosc konstrukcji zapewnia sama skała, hermetycznosc tez.

    To co proponujesz to by moze mialo sens do jakis malych tuneli i tam,
    gdzie grunt niesprzyjajacy - jakis piasek ?

    Nawiasem mowiac - ten tunel do rurociagow Czajki - czy to nie bylby
    dobry temat na cos takiego ?
    Cos media narzekaja, ze on akurat byl wiercony, i ze to drogo ... ale
    czy byla inna mozliwosc ?

    J.

  • 12. Data: 2019-09-23 17:55:04
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-09-23 o 15:43, J.F. pisze:
    > A jakies przyklady/strony informacje ?
    Ja to tylko widziałem na jakimś Discovery.

    https://www.youtube.com/watch?v=tM-yMidvG9U

    Robert

  • 13. Data: 2019-09-23 22:48:25
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 23.09.2019 o 12:52, J.F. pisze:

    > Po drodze jest Bornholm, to by mozna z trzech stron wiercic, po 50 km. ;-P

    Z czterech, bo z wyspy można w dwóch kierunkach. A to nie prościej
    utopić jakąś rurę?

  • 14. Data: 2019-09-24 02:51:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No wlasnie. Ktos tu klamie ?

    Lub próbuje tchnąć ducha optymizmu w wahających się inwestorów :)

    > Widac TBM ma ograniczona predkosc pracy ... a przeciez Eurotunel
    > wiercili z dwoch stron, wiec predkosc taka sama :-)
    >
    > ET jesli dobrze widze to w kredowych skalach zrobiony - wierci sie
    > latwo ... czy wcale nie, bo marmur to tez kredowa skala :-)

    To jest pewnie bardziej kwestia jakie niespodzianki czekają w różnych
    formacjach geologicznych, a mniej jak twarde są te skały. Jak się po
    drodze trafi na jakiś fajny zbiornik wodny, albo mocno mokre iły czy
    inne błoto, to chyba łatwo nie będzie.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2019-09-24 12:13:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-09-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Lub próbuje tchnąć ducha optymizmu w wahających się inwestorów :)

    Ale ten tunel juz w uzytku.
    No i o ile dopuszczam pomylke w kwocie czy np w przeliczeniu kursow,
    to Norwegia ... dochody z ropy duze, zarobki najwieksze na swiecie,
    ale ludnosci malo.

    Na drogie tunele byloby ich stac ?

    J.

  • 16. Data: 2019-09-24 12:18:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Z czterech, bo z wyspy można w dwóch kierunkach.

    Niekoniecznie jest sens. Zrobisz jednen odcinek wczesniej i bedzie
    stal niewykorzystany.

    >A to nie prościej utopić jakąś rurę?

    Tylko jak ?
    Zrobic gdzies 100km rury i wciagnac do wody ?
    Jakaś barke zrobic i spawac juz na morzu ?
    Co z ruchem statkow do czasu zatopienia ?

    Z czego ta rura - stal czy zelbet ?
    Co z wygieciem ?

    J.