-
11. Data: 2019-09-23 15:43:31
Temat: Re: tunel
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d88a7ec$0$17364$6...@n...neostrad
a.pl...
>Tunele, które buduje się na lądzie i zatapia w miejscu docelowym
>wydają się ciekawe. Dlaczego nie są tak popularne?
A jakies przyklady/strony informacje ?
Bo mi sie wydaje to klopotliwe bardzo - znalezc odpowiednio duzo
miejsca na ladzie, zbudowac wielki rozmiarami tunel, wykopac row w
dnie, przesunac, zatopic ... to wcale nie takie latwe, chyba, ze zalac
wodą. I na koniec zasypac ?
I z czego mialby ten tunel byc - stal, zelbet ?
Bo w takim wierconym to material jest chyba dosc tani - tyle co
"obudowa", a moze jeszcze jest zysk z tego co bedzie wydobyte.
Wytrzymalosc konstrukcji zapewnia sama skała, hermetycznosc tez.
To co proponujesz to by moze mialo sens do jakis malych tuneli i tam,
gdzie grunt niesprzyjajacy - jakis piasek ?
Nawiasem mowiac - ten tunel do rurociagow Czajki - czy to nie bylby
dobry temat na cos takiego ?
Cos media narzekaja, ze on akurat byl wiercony, i ze to drogo ... ale
czy byla inna mozliwosc ?
J.
-
12. Data: 2019-09-23 17:55:04
Temat: Re: tunel
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2019-09-23 o 15:43, J.F. pisze:
> A jakies przyklady/strony informacje ?
Ja to tylko widziałem na jakimś Discovery.
https://www.youtube.com/watch?v=tM-yMidvG9U
Robert
-
13. Data: 2019-09-23 22:48:25
Temat: Re: tunel
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 23.09.2019 o 12:52, J.F. pisze:
> Po drodze jest Bornholm, to by mozna z trzech stron wiercic, po 50 km. ;-P
Z czterech, bo z wyspy można w dwóch kierunkach. A to nie prościej
utopić jakąś rurę?
-
14. Data: 2019-09-24 02:51:53
Temat: Re: tunel
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
On 2019-09-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
> dyskusyjnych:ofThF.207665$7...@f...ams1...
> On 2019-09-21, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
>>>> To jaki byłby koszt przez Bałtyk, i czas wykonania na przykładzie
>>>> takiego
>>>> Eurotunelu?
>>
>>> Zobacz to
>>> https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel
>>
>>> 6M$/ mile ?
>
>>Eurotunel budowali 6 lat. 50.5km za 1.6*10^9 GBP co daje nam
>> >500USD/milę.
>>Dość spory rozrzut :)
>
> No wlasnie. Ktos tu klamie ?
Lub próbuje tchnąć ducha optymizmu w wahających się inwestorów :)
>> Ale i ten norweski, 25km, budowali 5 lat.
>
> Widac TBM ma ograniczona predkosc pracy ... a przeciez Eurotunel
> wiercili z dwoch stron, wiec predkosc taka sama :-)
>
> ET jesli dobrze widze to w kredowych skalach zrobiony - wierci sie
> latwo ... czy wcale nie, bo marmur to tez kredowa skala :-)
To jest pewnie bardziej kwestia jakie niespodzianki czekają w różnych
formacjach geologicznych, a mniej jak twarde są te skały. Jak się po
drodze trafi na jakiś fajny zbiornik wodny, albo mocno mokre iły czy
inne błoto, to chyba łatwo nie będzie.
--
Marcin
-
15. Data: 2019-09-24 12:13:56
Temat: Re: tunel
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:JMdiF.294362$0...@f...ams1...
On 2019-09-23, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup
>>>>> To jaki byłby koszt przez Bałtyk, i czas wykonania na
>>>>> przykładzie
>>>>> takiego Eurotunelu?
>>
>>>> Zobacz to
>>>> https://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel
>>
>>>> 6M$/ mile ?
>
>>>Eurotunel budowali 6 lat. 50.5km za 1.6*10^9 GBP co daje nam
>>> >500USD/milę.
>>>Dość spory rozrzut :)
>
>> No wlasnie. Ktos tu klamie ?
>Lub próbuje tchnąć ducha optymizmu w wahających się inwestorów :)
Ale ten tunel juz w uzytku.
No i o ile dopuszczam pomylke w kwocie czy np w przeliczeniu kursow,
to Norwegia ... dochody z ropy duze, zarobki najwieksze na swiecie,
ale ludnosci malo.
Na drogie tunele byloby ich stac ?
J.
-
16. Data: 2019-09-24 12:18:15
Temat: Re: tunel
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5d892f9b$0$17353$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 23.09.2019 o 12:52, J.F. pisze:
>> Po drodze jest Bornholm, to by mozna z trzech stron wiercic, po 50
>> km. ;-P
>Z czterech, bo z wyspy można w dwóch kierunkach.
Niekoniecznie jest sens. Zrobisz jednen odcinek wczesniej i bedzie
stal niewykorzystany.
>A to nie prościej utopić jakąś rurę?
Tylko jak ?
Zrobic gdzies 100km rury i wciagnac do wody ?
Jakaś barke zrobic i spawac juz na morzu ?
Co z ruchem statkow do czasu zatopienia ?
Z czego ta rura - stal czy zelbet ?
Co z wygieciem ?
J.