  • 1. Data: 2014-12-17 19:48:42
    Temat: uszkodzenie akumulatora kwasowego
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Był sobie do dziś akumulator kwasowy - trzy ogniwa, 130Ah, nieco już
    leciwy, przeznaczony do pracy buforowej, nominalnie podładowywany
    odpowiednim prądem przez zasilacz (prostownik) buforowy. Dziś, po
    odłączeniu go od zasilacza i podłączeniu doń kilka minut później
    obciążenia około 30A, zakończył swój żywot w sposób bardzo efektowny -
    eksplodował momentalnie po podłączeniu (całe szczęście nikogo nie było w
    pobliżu). Co mogło być przyczyną? Gazy nagromadzone w wyniku normalnej
    pracy w przestrzeni nad elektolitem wybuchły bo np. mostek między
    płytami miał zwiększoną rezystancję i gdy dostał większy prąd to się
    zagrzał bądź zaiskrzył? Nie bardzo mi się chce wierzyć, że przez ten
    ułamek sekundy po podłączeniu obciążenia doszłoby do wygazowania
    elektrolitu i w konsekwencji rozsadzenia obudowy.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2014-12-17 20:17:20
    Temat: Re: uszkodzenie akumulatora kwasowego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm napisał:

> [...]
    > - eksplodował momentalnie po podłączeniu (całe szczęście nikogo nie
    > było w pobliżu). Co mogło być przyczyną?

    Obstawiam, że talibowie.

> [...]
    > chce wierzyć, że przez ten ułamek sekundy po podłączeniu obciążenia
    > doszłoby do wygazowania elektrolitu i w konsekwencji rozsadzenia obudowy.

    Też mi się to wydaje mało prawdopodobne.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2014-12-17 20:31:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "badworm" napisał w wiadomości
> [...]
    >ułamek sekundy po podłączeniu obciążenia doszłoby do wygazowania
    >elektrolitu i w konsekwencji rozsadzenia obudowy.

    Masz na mysli rozsadzenie czysto cisnieniowe ?
    Niemal niemozliwe.

    Nad elektrolitem byla mieszanka wodoru i tlenu - to na skutek
    ladowania.
    Zapalic ja wcale nie tak latwo ...

    Teraz bys musial rekawice ubrac i rozebrac bydlaka - czy mostek tak
    juz zniszczony, ze zostalo cienkie wlokienko, czy sie
    przerwal/obluzowal kompletnie i iskrzylo ... stawiam na to drugie.

    Ojcu kiedys wybuchl akumulator w czasie ladowania. Niestety, ciekawosc
    mialem wtedy za slaba :-)

    J.

  • 4. Data: 2014-12-17 21:48:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "J.F."
    > Nad elektrolitem byla mieszanka wodoru i tlenu - to na skutek ladowania.
    > Zapalic ja wcale nie tak latwo ...

    Sąsiad poprosił mnie, abym zakręcił rozrusznikiem. On chciał sprawdzić czy
    jest iskra. Oparł gwint świecy o ujemną klemę akumulatora. Ja uruchomiłem
    rozrusznik i bum. Rozerwało akumultor. Odłamki akumulatora chyba jeszcze do
    teraz lecą.

    Robert

  • 5. Data: 2014-12-17 23:21:14
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Wed, 17 Dec 2014 20:31:37 +0100, J.F. napisał(a):

    > Masz na mysli rozsadzenie czysto cisnieniowe ?
    > Niemal niemozliwe.

    No też mi się tak wydawało, tym bardziej że ten typ akumulatora posiada
    korki rekombinacyjne.
    > Teraz bys musial rekawice ubrac i rozebrac bydlaka - czy mostek tak
    > juz zniszczony, ze zostalo cienkie wlokienko, czy sie
    > przerwal/obluzowal kompletnie i iskrzylo ... stawiam na to drugie.

    Nie wiem czy teraz uda się coś ustalić bo akumulator wygląda aktualnie
    tak:
    http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/201412179
    28.jpg

    Pytałem w sumie przez czystą ciekawość co by mieć większą świadomość
    czego można się spodziewać. Przy czym co ciekawe - chwilowy udarowy prąd
    spowodowany ładowaniem kondensatorów na wejściu regulowanego opornika
    rozładowczego (urządzenie firmy Medcom) krzywdy akumulatorowi nie
    zrobił. Do wybuchu doszło ułamek sekundy po tym jak załączył się
    stycznik w oporniku.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2014-12-18 08:03:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Dec 2014 23:21:14 +0100, badworm napisał(a):

    > No też mi się tak wydawało, tym bardziej że ten typ akumulatora posiada
    > korki rekombinacyjne.

    Aaaa ... no to zrodlo goraca mamy ... ale powinno wywalic w czasie
    ladowania, a nie po.
    Jakies tracenie mechaniczne uwolnilo wiecej pecherzykow gazu z plyt ?

    > Nie wiem czy teraz uda się coś ustalić bo akumulator wygląda aktualnie
    > tak:
    > http://transport.prohost.pl/kolejowy/pliki/201412179
    28.jpg

    Jesli mostki trzymaja sie dobrze, to i przed wypadkiem byly dobre :-)

    Czy da sie stwierdzic w ktorej celi byl wybuch ?

> [...]
    > rozładowczego (urządzenie firmy Medcom) krzywdy akumulatorowi nie
    > zrobił. Do wybuchu doszło ułamek sekundy po tym jak załączył się

    A ten stycznik to gdzie umieszczony ?

    Ale to chyba lekkie sf podejrzewac ze iskra ze stycznika zapalila
    wodor w okolicy i plomien sie przeniosl do zamknietej obudowy.

    Moze jednak czysto cisnieniowy wybuch - gazy sie gromadzily w czasie w
    ladowania, cisnienie roslo, przypadek czy jakis drobny dodatkowy stres
    mechaniczny spowodowal rozerwanie.

    Ale tego nie bardzo rozumiem
    http://www.theaic.org/pub_thechemist_journals/Vol-86
    -No-1/Vol-86-No1-Article-4.html
    ze starosci eksplodowal ?
    Ameryka, wiec producent akumulatora winny :-)

    J.

  • 7. Data: 2014-12-18 20:19:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 17 Dec 2014 21:48:49 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > rozrusznik i bum. Rozerwało akumultor. Odłamki akumulatora chyba jeszcze do

    To jest wlasnie to, co jest potrzebne do zaplonu - iskra, nie byle
    jaka, tylko o energii wiekszej od minimalnej.

    Ale prawde mowiac ... ten akumulator swiezo ladowany czy jak ?
    Na swiezym powietru to stezenie wodoru raczej zadne.

    Niektore akumulatory maja otwory wentylacyjne, jesli przypadkiem
    umiescil w poblizu te swiece ..

    J.

  • 8. Data: 2014-12-18 22:46:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "J.F."
> [...]
    > Na swiezym powietru to stezenie wodoru raczej zadne.
    > Niektore akumulatory maja otwory wentylacyjne, jesli przypadkiem

    Na dworze/polu :-)auto stało. Ładowany mógł być wcześniej, no i kręcony był
    rozrusznik wiele razy. Ale wodór powstaje chyba tylko podczas ładowania.

    Robert

  • 9. Data: 2014-12-19 18:01:58
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 18 Dec 2014 08:03:17 +0100, J.F. napisał(a):

    > Jakies tracenie mechaniczne uwolnilo wiecej pecherzykow gazu z plyt ?

    Raczej nie. Przy podłączaniu opornika rozładowczego (do wyprowadzeń w
    rozdzielnicy) trochę poiskrzyło bo ma on na wejściu kondensatory.
    Włączyłem zasilanie opornika i ułamek sekundy po tym, jak kłapnął
    stycznik to usłyszałem huk.
    > Jesli mostki trzymaja sie dobrze, to i przed wypadkiem byly dobre :-)
    > Czy da sie stwierdzic w ktorej celi byl wybuch ?

    Ciężko mi powiedzieć. Gdyby wywaliła środkowa cela to ta po prawej na
    zdjęciu powinna by była być bardziej uszkodzona?
    > A ten stycznik to gdzie umieszczony ?
    > Ale to chyba lekkie sf podejrzewac ze iskra ze stycznika zapalila
    > wodor w okolicy i plomien sie przeniosl do zamknietej obudowy.

    Gdyby stycznik znajdował się w pobliżu akumulatora to bym teraz nie
    pisał tych słów. Opornik rozładowczy znajdował się na całe szczęście w
    innym pomieszczeniu.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 10. Data: 2014-12-19 19:34:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Gdyby stycznik znajdował się w pobliżu akumulatora to bym teraz nie
    >pisał tych słów. Opornik rozładowczy znajdował się na całe szczęście

    Bez przesady, to tylko maly wybuszek byl, petarda taka.

    Tym niemniej jestem bardzo ciekaw czemu tak wybuchlo, bo nie bardzo
    chce mi sie wierzyc ze to na skutek obciazenia - umiarkowanego jak
    rozumiem.
    Iskry nie bylo, tzn byly wczesniej i nic nie spowodowaly, czas reakcji
    blyskawiczny ... albo przypadkowa zbieznosc.
    Korki rekombinacyjne szczelne ? Moze jednak zwykle cisnienie zbudowane
    w czasie ladowania ...

    J.