  • 1. Data: 2019-03-04 01:27:53
    Temat: wentylator 3 żyły
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Kupiłem parę wentylatorów 8 cm, z wyprowadzeniem na 3ch żyłach/pinach i
    standardową wtyczką pasującą do płyty głownej. Wentylatory się kręcą jak
    nalezy ale nie pozwalają na odczyt/kontrolę obrotów. Czy ta trzecia żyła
    to po prostu pic, czy są tu jakies różne standardy?

    Co mnie zastanawia, że oferta sprzedazy na Ebayu (tam kupiłem) została
    usunięta, ale czy komuś opłacałoby się robić jakies przekręty na
    wentylatorach, których 1sz kosztuje jakies 8zł?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2019-03-04 03:24:24
    Temat: Re: wentylator 3 żyły
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    > Czy ta trzecia żyła
    > to po prostu pic, czy są tu jakies różne standardy?

    W BIOSie można wybrać metodę sterowania wiatrakiem PWM, albo napięciową.
    W każdym razie ta 3 żyła służy do pomiaru obrotów i jeśli wentylator ma
    3 piny, to napięciowo, jak 4 to PWM.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2019-03-04 04:25:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-04, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:

    > W BIOSie można wybrać metodę sterowania wiatrakiem PWM, albo napięciową.
    > W każdym razie ta 3 żyła służy do pomiaru obrotów i jeśli wentylator ma
    > 3 piny, to napięciowo, jak 4 to PWM.

    Ta płyta to GA-EP45-UD3LR
    https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-EP45-UD3LR-r
    ev-11#ov

    Wiatrak od cpu, a także inne wentylatory 3 żyłowe, które sprawdzałem, a
    mam w tej chwili tylko albo od cpu albo min 12 cm, chodzą z tym dobrze,
    więc metoda jest chyba dobra.

    Jesli to jednak pic, to czy dobrze myślę, że ten trzeci drut powinien
    mieć chyba wysoką rezystancję (do masy?), tzn być niepodłączony?

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2019-03-04 08:02:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 04 Mar 2019 03:25:17 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Jesli to jednak pic, to czy dobrze myślę, że ten trzeci drut powinien
    > mieć chyba wysoką rezystancję (do masy?), tzn być niepodłączony?

    Dobrze myslisz, w każdym razie nic w pobliżu zwarcia (przecież możesz
    porównać z innymi trzyżyłowcami). Jak takie występuje to znaczy że
    chińczykowi skończyły się druty dwużyłowe albo doszedł do wniosku że jak
    da trzeci drut to weźmie lepszą cenę.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2019-03-04 12:47:57
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > usunięta, ale czy komuś opłacałoby się robić jakies przekręty na
    > wentylatorach, których 1sz kosztuje jakies 8zł?

    Kupuj normalne wentylatory, a nie jakieś "za 8 zł".
    Przykładowo: Arctic, be quiet, Cooler Master, Natec, Quoltec, Revoltec,
    Spire, Zalman.

    Nigdy mi się nie zdarzyło, aby płyta główna nie widziała obrotów.
    Poza tym są też 4-przewodowe.
    Jeszcze obok tematu: regulacja obrotów realizowana jest przez PWM albo
    napięciem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2019-03-04 14:22:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-04, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > Kupuj normalne wentylatory, a nie jakieś "za 8 zł".
    > Przykładowo: Arctic, be quiet, Cooler Master, Natec, Quoltec, Revoltec,
    > Spire, Zalman.

    Masz racje i zwykle tak robię, ale to jest taki dziwny komp zrobiony z
    szafki z Ikei i w sumie nie wiem po co w ogóle w niego inwestuję. Przy
    okazji grzebania z pamięciami zobaczyłem, że ma piernik aż 3 gniazda
    sysfan i nie mogłem się powtrzymać.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2019-03-04 14:25:47
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-04, Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

> [...]
    > porównać z innymi trzyżyłowcami). Jak takie występuje to znaczy że
    > chińczykowi skończyły się druty dwużyłowe albo doszedł do wniosku że jak

    Właśnie sprawdziłem i oczywiście obwód otwarty.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2019-03-04 14:25:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

  • 9. Data: 2019-03-04 14:42:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > szafki z Ikei i w sumie nie wiem po co w ogóle w niego inwestuję. Przy
    > okazji grzebania z pamięciami zobaczyłem, że ma piernik aż 3 gniazda

    Trzeci bym dał do HDD, jeśli są mechaniczne. Tylko pamiętaj o kierunku
    przepływu, aby się wentylatory wzajemnie nie kłóciły.

    Natomiast sobie przypomniałem jeszcze jedno:
    Stary serwer Compaq ML350, wersja pierwsza, jeszcze z dyskami SCSI.
    Wentylator do obudowy, niby zwykły 3-pin, ale innych nie widział.
    Analogicznie, jego wentylator też nie pracował (lub nie widział obrotów)
    na innych płytach głównych.
    Poza tym ten Compaq był na tyle wredny, że bez tego wentylatora nie
    pozwolił się uruchomić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam