  • 1. Data: 2015-11-28 23:32:21
    Temat: wielgaśny zegar cyfrowy
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    mam pomysł, napiszcie co nie zadziała.
    Arduino leonardo, 20 wyjść cyfrowych +12 analogowych, które w tym
    projekcie będą traktowane jako "prawie" cyfrowe. matryca 4 cyfry, 4
    ósemki, bez kropek. czyli na każdą ósemkę przypada 7 diod. Gdyby dioda
    nie brała więcej niż 20mA, to czy mogę diody bezpośrednio podłączyć
    (przez rezystor) każdą diodę do arduino i tak napisać program żeby
    diodki zapalały się tak aby tworzyły cyferki?
    Albo trochę inaczej. arduino wysyła sygnał do tranzystora, który załącza
    +12V na taśmę LED z której układam cyferki? Gdzie popełniłem błąd, albo
    czy da się to zrobić prościej?

    ToMasz

  • 2. Data: 2015-11-29 00:03:51
    Temat: Re: wielgaśny zegar cyfrowy
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-11-28 o 23:32, ToMasz pisze:
> [...]
    > Albo trochę inaczej. arduino wysyła sygnał do tranzystora, który załącza
    > +12V na taśmę LED z której układam cyferki? Gdzie popełniłem błąd, albo
    Poczytaj o multipleksowym sterowaniu wyświetlaczy.
    Inaczej dla dużego wyświetlacza potrzebne będą stosunkowo straszne
    ilości prądu :)

  • 3. Data: 2015-11-29 02:24:30
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 28-11-2015 23:32, ToMasz wrote:
> [...]
    > Albo trochę inaczej. arduino wysyła sygnał do tranzystora, który załącza
    > +12V na taśmę LED z której układam cyferki? Gdzie popełniłem błąd, albo

    Dla ATmega48PA/88PA/168PA/328P:
    Absolute Maximum Ratings
    DC Current VCC and GND Pins 200.0 mA

    Przy sterowaniu dużej ilości LEDów pomyśl o sumarycznym prądzie.
    Pojedyncze wyjście uC wytrzyma 20mA, ale prąd wszystkich razem LEDów
    przekroczą wartość w zasilaniu procka i całość może się nawet spalić.
    Dlatego stosuje się bufory.
    K.

  • 4. Data: 2015-11-29 09:26:16
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 29-11-2015 o 00:03, Jawi pisze:

    > Poczytaj o multipleksowym sterowaniu wyświetlaczy.
    > Inaczej dla dużego wyświetlacza potrzebne będą stosunkowo straszne
    > ilości prądu :)

    To myślisz że w multipleksie zaoszczędzisz? Ile wyświetlacz potrzebuje,
    tyle i tak musi dostać. Tyle że elektronika się upraszcza.

  • 5. Data: 2015-11-29 09:33:32
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Poczytaj o multipleksowym sterowaniu wyświetlaczy.
    > Inaczej dla dużego wyświetlacza potrzebne będą stosunkowo straszne
    > ilości prądu :)

    nie znalazłem niczego co byłoby zrozumiałe dla laika. znalazłem takie coś:

    (...) Obsługa pojedynczego statycznego wyświetlacza 7-segmentowego
    pociąga za sobą konieczność rezerwacji ośmiu linii portu
    mikrokontrolera. Jeżeli stosowany mikrokontroler ma niewiele wyprowadzeń
    lub też jest wykorzystywany w bardzo rozbudowanym systemie, może się
    okazać, że nie jest możliwe wygospodarowanie takiej liczby linii.
    Rozwiązaniem tego problemu może być układ, którego schemat znajduje się
    nponiżej. W przedstawionym układzie do obsługi pojedynczego wyświetlacza
    potrzebne są trzy linie portów mikrokontrolera. Układem pośredniczącym
    jest tutaj rejestr szeregowo-równoległy 74LS164. który(...)

    i dalej jest 80 linijek tekstu które średnio rozumiem, potem zamiast
    jednego pola wyświetlacza wprowadzane są 4 pola i następnych 500 linijek
    tekstu wcale nie rozumiem.

    Ponawiam pytanie. Arduino które ma 32 wyjścia, 32 tranzystory, 10
    watowy zasilacz. zadziała czy nie?

    ToMasz

  • 6. Data: 2015-11-29 13:56:28
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 29-11-2015 o 09:33, ToMasz pisze:

    > Ponawiam pytanie. Arduino które ma 32 wyjścia, 32 tranzystory, 10
    > watowy zasilacz. zadziała czy nie?

    Powinien bez problemu. Dla typowego LED te 10mA starcza w zupełności.
    Kwestia jaki układ wybierzesz - sterowanie każdej diody w cyfrze
    oddzielnym wyjściem uC, albo multipleks.

    Jak za bardzo nie masz pojęcia o multipleksie to poczytaj w necie,
    przykłady połączeń i programów:

    http://wortal.majsterkowicza.pl/2011/01/sterowanie-w
    yswietlaczami-led-multipleksowanie/

    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=890
    0769&sid=349b19428446a4197898c241803668af#8900769

    albo rób tradycyjnie, każda dioda na oddzielny pin. To co zacytowałeś to
    dodatkowo upraszcza schemat, ale niekoniecznie będzie dla Ciebie
    najlepszym rozwiązaniem.

  • 7. Data: 2015-11-29 14:15:45
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Jak za bardzo nie masz pojęcia o multipleksie to poczytaj w necie,
    > przykłady połączeń i programów:
    >
    > http://wortal.majsterkowicza.pl/2011/01/sterowanie-w
    yswietlaczami-led-multipleksowanie/
    to jest napisane językiem dla laików. przemyślę sprawę, może jednak
    zgłębię multipleks.
    Serdeczne dzięki

    ToMasz

  • 8. Data: 2015-11-29 20:39:42
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-11-29 o 14:15, ToMasz pisze:

    yswietlaczami-led-multipleksowanie/

    > to jest napisane językiem dla laików. przemyślę sprawę, może jednak
    > zgłębię multipleks.
    > Serdeczne dzięki
    Polecam książkę Miroslawa Kardasia

  • 9. Data: 2015-11-29 22:55:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Nov 2015 13:56:28 +0100, szod napisał(a):

    > Powinien bez problemu. Dla typowego LED te 10mA starcza w zupełności.

    Albo wielgasny albo 10mA.

    > Kwestia jaki układ wybierzesz - sterowanie każdej diody w cyfrze
    > oddzielnym wyjściem uC, albo multipleks.

    Albo trzecie wyjscie - powiekszenie ilosci wyjsc.
    Mozna rejestrem szeregowym, mozna rownoleglymi,
    mozna skorzystac z dekodera BCD-> 7seg.

    Multipleks o tyle dobry, ze moze ograniczyc ilosc dodatkowych
    elementow potrzebnych przy sterowaniu wiekszymi pradami/napieciami.

    Z ciekawych ukladow - TLC6c598, TLC6c5912, Maxim tez tego robi sporo
    https://para.maximintegrated.com/en/results.mvp?fam=
    disp_driv&397=LCD&hs=1

    tylko ... najpierw sprawdzic co z tego da sie kupic.

    J.

  • 10. Data: 2015-11-30 09:08:39
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2015-11-29 o 22:55, J.F. pisze:

    > Albo wielgasny albo 10mA.

    Myślę, że demonizujesz ;)
    Może być 10mA (raczej 20), tylko więcej V. Jak masz sterowanie z
    tranzystorami to nie problem.

> [...]
    > elementow potrzebnych przy sterowaniu wiekszymi pradami/napieciami.
    >
    > Z ciekawych ukladow - TLC6c598, TLC6c5912, Maxim tez tego robi sporo

    Niedawno znalazłem takie cusie i okolice (sporo tego jest):
    http://www.starchips.com.tw/Solutions.php?F=sct2027.
    php
    Tylko nie wiem co to faktycznie warte, ale do dostania za śmieszne
    pieniądze.

    Pozdrawiam

    DD