  • 1. Data: 2016-07-05 05:25:02
    Temat: wracamy do podstaw NFET
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Pytanie lamerskie, wiem. Ale już mi się mózg lasuje...

    Mamy tranzystorek np. BF545.

    Chciałbym, żeby robił mi on za regulowaną rezystancję w zakresie
    powiedzmy 10k - 5k czy coś w tej okolicy.

    Do sterowania mam do dyspozycji przebieg o dostępnej (regulowanej
    amplitudzie) do ok.2V

    Jak taki tranzystor się "polaryzuje" - znaczy co należy zapodać na jego
    bramkę, żeby działał wg. potrzeby ?

  • 2. Data: 2016-07-05 05:43:56
    Temat: Re: wracamy do podstaw NFET
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    przejrzałem sobie

    http://www.vishay.com/docs/70598/70598.pdf

    Teraz tak - ten sygnał sterujący to powiedzmy sinusoida.
    Jak spolaryzować bramkę jfeta, żeby uzyskać analogiczną zmianę
    rezystancji - bo z tego co widzę, powinna być tam polaryzacja "ujemna"
    na bramce tego tranzystora ?

  • 3. Data: 2016-07-05 08:42:25
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-07-05 o 05:43, sundayman pisze:
> [...]
    > Jak spolaryzować bramkę jfeta, żeby uzyskać analogiczną zmianę
    > rezystancji - bo z tego co widzę, powinna być tam polaryzacja "ujemna"

    Normalnie. Masz zapewnić na bramce niższe napięcie niż na źródle. A w
    jaki to sposób zrobisz to już Twoja sprawa. Ja mogę podpowiedzieć parę
    rozwiązań, ale może jak się trochę prześpisz to sam na nie wpadniesz?
    Jak musisz uwzględnić składową stałą to trochę trudniej się robi, bo
    kondensatorem nie zewrzesz źródła.
    Ale generalnie taki FET to jest średni pomysł na zmienną rezystancję,
    tzn jeśli masz jakieś sprzężenie zwrotne to OK, ale jeżeli nie to
    precyzja działania może być żadna.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2016-07-05 10:10:27
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 05/07/2016 08:42, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > Ale generalnie taki FET to jest średni pomysł na zmienną rezystancję,
    > tzn jeśli masz jakieś sprzężenie zwrotne to OK, ale jeżeli nie to
    > precyzja działania może być żadna.

    Nie wiem jak to jest z FETami, ale tranzystory "zwykłe" (PNP/NPN)
    zmniejszają swoją rezystancję wraz z wzrostem temperatury. Domyślam się
    że FETy mają podobnie, a to znaczy że cały czas należałoby dopasowywać
    prąd podawany na źródło, by trzymać mniej więcej stałą rezystancję...
    Jeśli to faktycznie ma być coś co robi za "elektroniczny potencjometr",
    to wynik może być bardzo mało atrakcyjny.

    Mateusz

  • 5. Data: 2016-07-05 10:25:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-05 o 10:10, Mateusz Viste pisze:

    > Nie wiem jak to jest z FETami, ale tranzystory "zwykłe" (PNP/NPN)
    > zmniejszają swoją rezystancję wraz z wzrostem temperatury. Domyślam się
    > że FETy mają podobnie [...]

    Tylko odwrotnie, zwiększają rezystancję przy wzroście temperatury.

    P.P.

  • 6. Data: 2016-07-05 11:07:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup
    .

> [...]
    >Jeśli to faktycznie ma być coś co robi za "elektroniczny
    >potencjometr", to wynik może być bardzo mało atrakcyjny.

    Prad zrodla to akurat wyznacza zewnetrzny uklad, ten, co te
    rezystancje chce uzyc.
    Kompensowac trzeba wiec napiecie sterujace bramka.

    Przy BF545 to zwracam uwage na zakres w miare liniowej pracy - gorne
    napiecie drenu to ~1-2V, jesli ma byc w miare liniowo to wrecz 1V bym
    nie przekraczal. Co nas ogranicza do aplikacji malosygnalowych.
    Zreszta, jesli sygnal przemienny, to ograniczenie nawet mniejsze.

    J.

  • 7. Data: 2016-07-05 12:36:50
    Od: b...@g...com

    użytkownik sundayman napisał:

    > Jak taki tranzystor się "polaryzuje" - znaczy co należy zapodać na jego
    > bramkę, żeby działał wg. potrzeby ?

    Jak V G=S=0 to on jest otwarty, a jak V G leci w dół
    to on się zamyka.
    http://www.learnabout-electronics.org/images/image31
    17b.gif

    Patrz źródło prądowe:
    http://atw.huebsch.at/images/Electronic/Stromq.png

    Po włączeniu zasilania napięcie na bramce leci w dół
    i tranzystor się zamyka stabilizując tym samym prąd.

    Mowa o kanale N jak w bf245:)

  • 8. Data: 2016-07-06 03:54:32
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Zastosowałem rozwiązanie z P-Jfet.
    Mniej więcej takie jak opisane tutaj :

    http://www.radartutorial.eu/21.semiconductors/hl21.e
    n.html

    No i jakoś działa. W tym zastosowaniu liniowość nie jest krytycznym
    parametrem. Nie chodzi też dokładnie o "zmienną rezystancję" - raczej o
    uzyskanie takiego działania jak w przypadku mikrofonu elektretowego.
    Tranzystor spełnia funkcję modulowania napięcia zasilającego "mikrofon"
    ( to jest rodzaj czujnika , który jest zasilany i przesyła sygnał jednym
    przewodem - właśnie jak w mikrofonie elektretowym ).

    Dzięki za uwagi oczywiście :D

  • 9. Data: 2016-07-06 15:29:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >"mikrofon" ( to jest rodzaj czujnika , który jest zasilany i przesyła
    >sygnał jednym przewodem - właśnie jak w mikrofonie elektretowym ).

    Tylko uwazaj, bo w zaleznosci od szczegolów to zrobiles wtornik
    zrodlowy albo regulowane zrodlo pradowe.

    Wtornik zrodlowy na takim malym tranzystorze rezystancje zastepcza ma
    dosc spora, ale juz niekoniecznie zmienna.

    J.

  • 10. Data: 2016-07-06 23:48:41
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Wtornik zrodlowy na takim malym tranzystorze rezystancje zastepcza ma
    > dosc spora, ale juz niekoniecznie zmienna.

    działa, więc chyba jest OK :)

    szczegóły są takie (ciekawe, czy ci to coś powie);

    tranzystor J175, źródło do masy przez rezystor 560 ohm, dren do
    zasilania przez rezystor 5k1.

    Sygnał podawany na bramkę przez kondensator 2u2, i potencjometr 250K.

    Zasilanie wynosi w tym układzie ok. 5V. Linia zasilająca jest
    jednocześnie sygnałową (podciągnięta w odbiorniku przez 4k7 do 12V) i
    tamże przez kondensator 1uF sygnał trafia na odpowiedni wzmacniacz.

    Później zapodam schemat do skonsultowania jeszcze ale to jutro.