  • 21. Data: 2017-09-16 16:53:52
    Temat: Re: [wspomnienia] DivX na Pentium II 400 MHz
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > U mnie nic nie zacinało się (na Athlonie 500 MHz i Pentium 400 MHz)
    > a w tle pracowały inne programy. Wszystko jednak zależy od rozdzielczości

    Wygląda na to, że winę ponosi zintegrowana karta graficzna. Przynajmniej
    taka jest aktualna hipoteza. Efekt zacinania występuje niezależnie od
    kodeka, systemu operacyjnego i procesora (udało mi się wygrzebać PIII
    500MHz). Za to przycięcia były jeszcze większe, gdy testowo użyłem karty
    PCI S3 z 1MB RAM-u.

    Żeby sprawdzić hipotezę, musiałbym "zainwestować" w jakąś porządniejszą
    kartę na PCI, a tego chyba nie będzie mi się chciało robić. Zwłaszcza,
    że bardziej wyrafinowane karty z końca epoki PCI kosztują na Allegro
    więcej, niż się spodziewałem. ;)

    Ewentualnie być może pomogłoby zainstalowanie jakichś specjalnych
    driverów do chipsetu, ale strona producenta płyty głównej (PCChips M747)
    od dawna nie istnieje. Udało mi się jedynie zdobyć sterowniki do
    zintegrowanej karty graficznej i dźwiękowej.

    > i ściągniętych) MPGx, FLV itp. -- 128 MB RAM starczało aż nadto, ale to nie
    > były ,,dzisiejsze'' rozdzielczości.

    Ja też nagrywałem w tamtych czasach parę seriali z TV. Właściwie nigdy
    nie kompresowałem ich w full-PAL, tylko zawsze nieco zbijałem
    rozdzielczość (albo sama ulegała zmniejszeniu po obcięciu poziomych
    pasów). W przypadku tego materiału efekt "czkawki" cały czas występuje.

  • 22. Data: 2017-09-18 02:35:48
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Atlantis" 59bd3b0d$0$651$6...@n...neostrada.pl

    > Wygląda na to, że winę ponosi zintegrowana karta graficzna.

    Na Athlonie 500 MHz miałem chyba kartę Nvidii (kupioną
    za dychę kilkanaście lat temu) na chyba ;) AGP ileś,
    zaś na Pentium ??? 400 MHz nie wiem, co miałem...

    Athlon miał najpierw jakąś super-hiper za około 2kpln, którą
    wymieniłem z konieczności (miałem zbyt miękkie serce, a sprzedawca
    prosił...) na lepszą, dopłacając kolejne setki (jeśli nie tysiące)
    pln, która padła :) i została zamieniona na jakąś słabą, kupioną
    za dychę jako używana, która też padła, :) i została wymieniona
    na kolejną, podobną, za dychę...

    Tę słabą chciałem naprawić, :) bo padło coś z powierzchniowego
    lutowania -- jakiś malutki kondensator chyba... Chciałem naprawić,
    czy nawet naprawiłem...

    Ta droga chyba przegrzała się, gdy padł wentylator...

  • 23. Data: 2017-09-18 09:18:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 18.09.2017 02:35, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

    > Na Athlonie 500 MHz miałem chyba kartę Nvidii (kupioną
    > za dychę kilkanaście lat temu) na chyba ;) AGP ileś,
    > zaś na Pentium ??? 400 MHz nie wiem, co miałem...

    U mnie karta jest niby na magistrali AGP, ale nie w złączu (płyta
    takiego nie posiada) tylko zintegrowana, z gniazdkiem VGA na śledziu
    (płyta w formacie AT).
    Trudno ocenić jej rzeczywistą wydajność. Niemniej moje podejrzenia
    utwierdził fakt, że wspomniana "czkawka" pojawia się nawet w przypadku
    filmu na Video CD, który udało mi się wygrzebać ze sterty starych płyt.
    Tak więc to raczej nie jest winą braku mocy obliczeniowej - Pentium II
    400 MHz/Pentium III 500 MHz to aż nadto do dekodowania MPEG1 w tak
    niskiej rozdzielczości.

  • 24. Data: 2017-09-19 14:48:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Atlantis" 59bf733b$0$5141$6...@n...neostrada.pl

    > U mnie karta jest niby na magistrali AGP, ale nie w złączu (płyta takiego nie
    posiada) tylko zintegrowana, z gniazdkiem VGA na
    > śledziu (płyta w formacie AT).

    Są różne AGP i są różne testery wydajności.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Accelerated_Graphics_P
    ort

> [...]
    Tak więc to raczej nie jest winą braku mocy
    > obliczeniowej - Pentium II 400 MHz/Pentium III 500 MHz to aż nadto do dekodowania

    IMO tak jest, ale nie znam się na grafice.
    Możesz spróbować tego: https://mpc-hc.org -- całkiem lekki program.
    (jeśli jeszcze nie korzystasz)

    IMO zazwyczaj wąskim gardłem jest właśnie karta graficzna.

    Pod W10 wąskim gardłem jest HDD -- wszystko czeka na
    dostęp do dysku! Najwyraźniej to system promujący SSD.

    Czasami te zacięcia mnie irytują...
    [inna sprawa, że to właśnie ja postulowałem
    automagiczne defragmentowanie HDD w wolnym czasie]

    -=-

    BTW -- po 10 latach mam:

    CPU: 2 rdzenie vs 2 rdzenie
    CPU: 3.1 GHz w porywach vs 2 GHz
    HDD: 100 MB/s vs 66 MB/s

    i grafikę zintegrowaną żrącą RAMkę dzieloną z CPU!!!
    (przed 10 laty miałem RAMkę GPU oddzieloną od RAMki CPU)

    Mam wprawdzie dedykowaną Nvidię, ale nie każdy
    (delikatnie ujmując) program korzysta tylko z niej.