  • 1. Data: 2017-10-08 14:38:16
    Temat: wykrywanie właczenia komputera.
    Od: s...@g...com

    Czesc.
    Zrobilem sobie z esp8266 watchdoga do włączania komputera. Mam juz cala komunikacje i
    obsluge przekaźników oraz wyprowadzone końcówki włącznika zasilania z komputera.

    Brakuje mi tylko niskopoziomowej metody na sprawdzenie czy komputer jest włączony.

    Gdzie się najprościej podpiąć poza USB aby tym esp8266 wykryc czy komputer jest
    włączony?

    Mam do dyspozycji rs232, dsub/vga/słuchawki/mikrofon/modem.

    Inicjalnie myslalem zeby uzyc złącza rs232, ale nie moge znaleźć które piny są w
    stanie wysokim w chwili właczenia.

    Watchdog będzie działał tak ze jak komputer nie będzie osiągalny przez ping i nie
    będzie miał "gorącego" pina testowego to zostanie "nacisniety" guzik power. Ponowne
    sprawdzenie po 10 minutach.

  • 2. Data: 2017-10-08 14:41:06
    Temat: Re: wykrywanie właczenia komputera.
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    s...@g...com <s...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > ping i nie będzie miał "gorącego" pina testowego to zostanie "nacisniety"
    > guzik power. Ponowne sprawdzenie po 10 minutach.

    Dlaczego do stwierdzania włączenia też nie możesz wykorzystać pinga? Na
    porcie USB napięcie jest nawet gdy komputer jest wyłączony.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 3. Data: 2017-10-08 14:50:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 10/8/2017 2:38 PM, s...@g...com wrote:
> [...]
    > Brakuje mi tylko niskopoziomowej metody na sprawdzenie czy komputer jest włączony.

    Dioda power. Zamiast niej transoptor.

    > Inicjalnie myslalem zeby uzyc złącza rs232, ale nie moge znaleźć które piny są w
    stanie wysokim w chwili właczenia.

    Chcesz watchdog na wlaczenie czy na działanie OSa? RS232 nie ma żadnych
    konkretnych stanów, w starszym sprzecie na wyjściu bywalo -12V nawet
    przy "wyłączonym" zasilaniu ATX, przypuszczalnie przetwornica pracowała
    z 5V standby, diabli wiedza po co.

  • 4. Data: 2017-10-08 23:58:58
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    s...@g...com wrote:

    > Inicjalnie myslalem zeby uzyc złącza rs232, ale nie moge znaleźć które
    > piny są w stanie wysokim w chwili właczenia.

    Nie zakladaj, ze ktorekolwiek. Szukaj tam napiecia dodatniego lub
    ujemnego, bo to ono okresla stany w RS. 0V bedziesz mial tylko jak RS nie
    dziala (bo np. konwerter nie jest zasilany lub jest wylaczony), inaczej
    bedziesz mial +12V lub -12V (w praktyce +/- 8V).

    > Watchdog będzie działał tak ze jak komputer nie będzie osiągalny przez
    > ping i nie będzie miał "gorącego" pina testowego to zostanie
    > "nacisniety" guzik power. Ponowne sprawdzenie po 10 minutach.

    A nie lepiej zewrzec w zasilaczu przewod wlaczajacy na stale i watchdogiem
    wciskac reset? Druga opcja, skoro i tak pingujesz - moze Wake on LAN?

    Inna sprawa ze moze sie zdarzyc (jesli jest tam Linux), ze komputer bedzie
    odpowiadal na pingi, ale userland bedzie martwy i np. jesli polaczysz sie
    z jakims portem, to kernel zrealizuje polaczenie, ale nic nie odpowie.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 5. Data: 2017-10-09 08:10:16
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 8 października 2017 14:41:06 UTC+2 użytkownik Grzegorz Niemirowski
    napisał:

    > Dlaczego do stwierdzania włączenia też nie możesz wykorzystać pinga? Na
    > porcie USB napięcie jest nawet gdy komputer jest wyłączony.

    Ping to pierwszy etap. Jak jest to stanu styku nie bede badać.
    Ale jak nie pinga to chce tez badac stan styku aby wiedzieć czy zasilanie jest
    włączone.
    Bo jak jest to znaczy ze trzeba długiego wcisniecia guzika.
    A jak nie ma to krótkie.

  • 6. Data: 2017-10-09 08:11:18
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 8 października 2017 14:50:19 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały
    napisał:
> [...]
    > konkretnych stanów, w starszym sprzecie na wyjściu bywalo -12V nawet
    > przy "wyłączonym" zasilaniu ATX, przypuszczalnie przetwornica pracowała

    No wlasnie widze ze na rs232 mam -5V ale sprawdzilem usb i nie jest źle. Jak komp
    zgaszony to usb ma niski stan na zasilaniu.

  • 7. Data: 2017-10-09 08:15:10
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 8 października 2017 23:58:59 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:

> [...]
    > dziala (bo np. konwerter nie jest zasilany lub jest wylaczony), inaczej
    > bedziesz mial +12V lub -12V (w praktyce +/- 8V).

    U mnie jest -5V na dwu nóżkach rs232 jak komputer jest włączony.
    Choć po przedumaniu mi wyszlo ze moglbym tego watchdoga podpiąc przez usb do kompa i
    mu tamtedy userlandowego pinga puszczac po ftdi.

    > A nie lepiej zewrzec w zasilaczu przewod wlaczajacy na stale i watchdogiem
    > wciskac reset? Druga opcja, skoro i tak pingujesz - moze Wake on LAN?

    Juz mam tak ze komp sie wlacza co rano o 6 jesli zgaszony.
    Ale chcialbym cos co mi go obudzi wczesniej jak mi zasilanie wyłączą...
    WOL - no w sumie mozna by. Ale nie wiem czy ten komp to potrafi...

> [...]
    > odpowiadal na pingi, ale userland bedzie martwy i np. jesli polaczysz sie
    > z jakims portem, to kernel zrealizuje polaczenie, ale nic nie odpowie.

    Racja. Dlatego szukam narazie alternatyw.
    I nabiłem sie na inny problem z tym esp...

  • 8. Data: 2017-10-09 09:01:53
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-10-09 o 08:10, s...@g...com pisze:
> [...]
    włączone.
    > Bo jak jest to znaczy ze trzeba długiego wcisniecia guzika.

    Jeśli to Windows to możesz mieć stan "Poczekaj system się aktualizuje" w
    którym niekoniecznie będzie już odpowiadał na pinga a długie
    przytrzymanie guzika może być bardzo niewskazane.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2017-10-09 09:12:17
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-10-09 o 08:15, s...@g...com pisze:
    > Ale chcialbym cos co mi go obudzi wczesniej jak mi zasilanie wyłączą...

    Większość płyt głównych, które widziałem, ma definiowane zachowanie po
    pojawieniu się zasilania, przejrzyj BIOS. Przeważnie mamy do wyboru
    "Włącz/Stan przed zanikiem zasilania/Nie włączaj".

    Tak jak koledzy już tu napisali, rozwiązanie zależy od tego czy chcesz
    uruchomić komputer, czy system operacyjny.
    Jeśli system to powinieneś postawić jakiegoś demona, który będzie
    generował odpowiedzi na otrzymane zapytania a w bardziej zaawansowanym
    przypadku może nawet sterować niektórymi zachowaniami OS.
    Ja osobiście użył bym do tego RS, jest to już tak stare i "dojrzałe"
    łącze, że nawet MS nie robi błędów przy jego obsłudze.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2017-10-09 09:18:59
    Od: s...@g...com