  • 1. Data: 2017-12-05 14:42:05
    Temat: wzbudzanie komputera po powrocie zasilania
    Od: MarkPunk <m...@p...fm>

    jest serwer, który mam dwa redundantne zasilacze

    każdy zasilacz wpięty do osobnego UPS'a

    jeden do APC Smart 1000VA, podłączony przez USB, zainstalowany PowerChute

    drugi do innego bez podłączonego 'sterowania'

    i teraz tak, brakuje prądu, UPS 1 gdy spadnie poziom baterii wysyła elegancki
    shutdown

    komputer się wyłącza ale po powrocie prądu nie wstaje :(

    tu pojawiają się dwa potencjalne problemy

    1. UPS 1 nie wysyła żadnego sygnału wzbudzającego komputer z stanu wyłączenia
    2. zasilacz 2 myśli, że cały czas ma prąd (bo UPS 2 podaje), komputer jest wyłączony
    'bo tak miało być'

    jak to ugryźć by po powrocie zasilania na wejściu UPS 1 był wysyłany jakiś sygnał
    wzbudzający

    nawet jeśli w BIOS'ie mam ustawione włączanie serwera po utracie zasilania to to się
    nie dzieje, bo drugi zasilacz działa i 'wydaje mu się', że prąd cały czas jest.

  • 2. Data: 2017-12-05 14:54:59
    Temat: Re: wzbudzanie komputera po powrocie zasilania
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-05 o 14:42, MarkPunk pisze:
> [...]
    się nie dzieje, bo drugi zasilacz działa i 'wydaje mu się', że prąd cały czas jest.

    Bo bez sensu masz podpięte dwa zasilacze pod dwa różne UPS-y, powinien
    być jeden, ale na przykład większy UPS, jeżeli chcesz wydłużyć pracę po
    zaniku zasilania.

  • 3. Data: 2017-12-05 15:02:44
    Od: MarkPunk <m...@p...fm>

    W dniu wtorek, 5 grudnia 2017 14:55:03 UTC+1 użytkownik nadir napisał:

    > Bo bez sensu masz podpięte dwa zasilacze pod dwa różne UPS-y, powinien
    > być jeden, ale na przykład większy UPS, jeżeli chcesz wydłużyć pracę po
    > zaniku zasilania.

    po części się z Tobą zgodzę, że tak mogłoby być lepiej ale:
    - po pierwsze podpiąłem co miałem (jeden był za słaby);
    - po drugie skoro mam dwa redundantne zasilacze w celu zabezpieczenia przed awarią
    pojedynczego źródła zasilania, to wydaje się bez sensu zabezpieczać je pojedynczym
    UPS'em

  • 4. Data: 2017-12-05 15:15:44
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-05 o 15:02, MarkPunk pisze:

> [...]
    > mam dwa redundantne zasilacze w celu zabezpieczenia przed awarią
    > pojedynczego źródła zasilania, to wydaje się bez sensu zabezpieczać

    Dwa zasilacze lub praca na jednym i podmiana na drugi mają zapewnić
    ciągłą pracę urządzenia w przypadku uszkodzenia zasilacza. A UPS jest po
    to żeby zapewnić pracę lub normalne zamknięcie systemu/urządzenia w
    przypadku braku zasilania z sieci. To są dwa różne wymagania wobec urządzeń.

    Powrót zasilania UPS(chyba każdy) objawia się tym, że UPS "podaje fazę"
    na swoim wyjściu, nie robi tego przez USB/RS232 jeżeli tak masz
    podłączone sterowanie. A ustawieniami w płycie głównej decydujesz co ma
    zrobić po powrocie zasilania, Twoja płyta w ogóle nie traci tego
    zasilania, bo dostaje je od drugiego zasilacza z drugiego UPS-a.

    Jeżeli faktycznie upierasz się przy tych dwóch UPS-ach, to można
    wymodzić jakiś przekaźnik, który będzie sterował drugim UPS-em przez
    tego pierwszego. Ale to i tak jest bez sensu, bo praktycznie to samo
    osiągniesz podłączając nawet teraz dwa zasilacze pod jeden UPS.
    Pobierana przez komputer energia będzie taka sama czy podłączysz dwa czy
    jeden UPS.

  • 5. Data: 2017-12-05 16:44:37
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2017-12-05 o 15:15, nadir pisze:

    > Pobierana przez komputer energia będzie taka sama czy podłączysz dwa czy
    > jeden UPS.

    Ale energii w 2 UPSach jest więcej niż w jednym.

  • 6. Data: 2017-12-05 17:29:37
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

> [...]
    >to to się nie dzieje, bo drugi zasilacz działa i 'wydaje mu się', że prąd

    UPSY`y jeden za drugim i dopiero zasilacz nr1 (nieeleganckie ale działa)
    najpierw czerpie sie pierwszy potem drugi
    Zasilacz nr2 do sieci bezpośrednio

    W biosie ustaw Last state lub Power ON. - czy jak to sie u Ciebie nazywa

    BUNIEK

  • 7. Data: 2017-12-05 18:14:09
    Od: MarkPunk <m...@p...fm>

    W dniu wtorek, 5 grudnia 2017 15:15:49 UTC+1 użytkownik nadir napisał:

> [...]
    > osiągniesz podłączając nawet teraz dwa zasilacze pod jeden UPS.
    > Pobierana przez komputer energia będzie taka sama czy podłączysz dwa czy

    nie jest :( tzn. pewnie jest, ale jak mam podpięte dwa zasilacze do tego APC, to go
    przeciążają ma OverLoad zapala się czerwona lampka i wszystko szlag trafia.

  • 8. Data: 2017-12-05 18:23:50
    Od: MarkPunk <m...@p...fm>

    W dniu wtorek, 5 grudnia 2017 17:30:29 UTC+1 użytkownik BUNIEK napisał:

    > UPSY`y jeden za drugim i dopiero zasilacz nr1 (nieeleganckie ale działa)
    > najpierw czerpie sie pierwszy potem drugi
    > Zasilacz nr2 do sieci bezpośrednio

    tak czy inaczej nie wiem czy to zadziała, bo jak wpinam dwa zasilacze do jednego
    UPS'a to ma OverLoad

    > W biosie ustaw Last state lub Power ON. - czy jak to sie u Ciebie nazywa

    musiał by być Power On, bo last state jest Shutdown (elegancko zainicjowany przez
    UPS)

    poza tym to też nie do końca tak chyba powinno działać jak piszecie, bo sytuacja
    wygląda następująco:

    mamy zasilanie - szystko ok
    pada zasilanie - ups przełacza na baterie - komputer działa normalnie
    wraca zasilanie - ups przełacza siena prace z sieci - komputer działa normalnie

    sytuacja o której wy piszecie byłaby gdyby ups wyjechał baterię do zera i się
    wyłączył, wówczas powrót zasilania (w zależności od konfiguracji upsa) powoduje nowe
    podanie fazy na wyjściu i na to ewentualnie może zareagować BIOS

    w mojej sytuacji raczej działa to tak:
    brak zasilania - ups przełacza na baterię
    prąd na baterii spada - ups wyłacza kompa (shutdown)
    ups nadal podtrzymuje, bateria spada dalej
    wraca prąd ups nadal podtrzymuje i przełącza na zasilanie, ale komputer jest
    wyłączony, faza jest cały czas podawana, ewentualnie jest też podawana z drugiego
    ups'a (który paradoksalnie chyba jest mocniejszy - ma nowsze baterie)

    i tu raczej oczekiwałem czegoś w stylu wake on RING (tak było dawniej w czasach
    RS232), czy wake on USB (wake on keyboard, mouse) nie wiem co ten ups może symulować

  • 9. Data: 2017-12-05 22:34:08
    Od: "BUNIEK" <m...@i...pl>

    >tak czy inaczej nie wiem czy to zadziała, bo jak wpinam dwa zasilacze do
    >jednego UPS'a to ma OverLoad
    Za slaby UPS, w serwerach zasilacze pracują jednocześnie, jak padnie jeden
    na drugim rośnie obciążenie, jak wpinasz oba, to pobór jest jak przy jednym
    zasilaczu(może nieco wyższy).
    No chyba ze jest cos skopane.

    >musiał by być Power On, bo last state jest Shutdown (elegancko zainicjowany
    >przez UPS)

    Racja

> [...]
    >powoduje nowe podanie fazy na >wyjściu i na to ewentualnie może zareagować

    Racja

    >(który paradoksalnie chyba jest mocniejszy - ma nowsze baterie)
    Moc ups`a zależy od mocy przetwornicy, baterie/akumulatory maja wpływ na
    czas podtrzymania.

    >i tu raczej oczekiwałem czegoś w stylu wake on RING (tak było dawniej w
    >czasach RS232), czy wake on USB (wake on keyboard, mouse) nie wiem co ten
    >ups może symulować
    Po ponownym przemyśleniu :), stwierdzam ze masz racje, gdyż mamy czysty
    shutdown, jak ups jest nieobciążony(bo komputer sie wyłączył) to może długo
    chodzić na resztkach baterii.
    Płyta ma cały czas zasilanie, nie stwierdza jego zaniku przez co funkcja
    power on after power lost ma prawo nie zadziałać

    Ale wybudzanie z USB powinno działać - może cos trzeba poustawiać w
    oprogramowaniu oraz biosie serwera.

    Zrób Taki test na jednym zasilaczu potem na obu:
    0 włączona funkcja power on after power lost
    1 . czysty shutdown
    2. wyjmij wtyczkę z zasilacza i odczekaj 10 sek
    3. włóż wtyczkę do zasilacza

    Czy komputer ruszy ?

    BUNIEK

  • 10. Data: 2017-12-05 23:10:46
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-12-05 o 16:44, t-1 pisze:

    > Ale energii w 2 UPSach jest więcej niż w jednym.

    To prawda, ale przy dwóch UPS-ach działa to dokładnie tak jak opisuje
    autor wątku, czyli nie bardzo działa i dla tego najlepiej mieć jeden ale
    większy UPS.
    Dodatkowo nie wiem czy to jest takie do końca "zdrowe", podłączanie
    zasilania z dwóch różnych UPS-ów, w skrajnych przypadkach oba zasilacze
    mogą chodzić w "przeciwfazie".