  • 1. Data: 2014-07-22 17:59:24
    Temat: zamiast zeliwa
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Jak ktos ma dostep do plyt zeliwnych i odpowiednie narzedzia, zeby
    cokolwiek z tym zrobic, to zazdroszcze. Ja nie mam, a marzy mi sie
    maszyna (obrabiarka) wlasnej konstrukcji. Wiadomo, ze im ciezsza, tym
    lepsza (sztywniejsza), w typowych maszynach zapewnia to zeliwo.
    A gdyby tak zamiast tego zastosowac konglomerat, albo wrecz granit?
    Durny pomysl?
    Zalety: mozliwosc dowolnego uksztaltowania, sztywnosc, odpornosc
    fiz-chem. Na tym szyny z wozkami kulkowymi.
    Frezowac ma i toczyc ma owa maszyna.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2014-07-22 18:11:19
    Temat: Re: zamiast zeliwa
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 22 Jul 2014 17:59:24 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
    > Jak ktos ma dostep do plyt zeliwnych i odpowiednie narzedzia, zeby
    > cokolwiek z tym zrobic, to zazdroszcze. Ja nie mam, a marzy mi sie
    > maszyna (obrabiarka) wlasnej konstrukcji.

    Odlewy zeliwne nie sa drogie - zrobisz model, to ci odleja.
    Tylko czy uniesiesz :-)

> [...]
    > Durny pomysl?
    > Zalety: mozliwosc dowolnego uksztaltowania, sztywnosc, odpornosc
    > fiz-chem. Na tym szyny z wozkami kulkowymi.

    Mniejsza wytrzymalosc, trudna obrobka.

    > Frezowac ma i toczyc ma owa maszyna.

    A moze jednak poszukac gotowej maszyny ?

    Niestety - budowa maszyn wymaga maszyn :-)

    J.

  • 3. Data: 2014-07-22 18:58:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-07-22 17:59, Pawel O'Pajak pisze:

    > marzy mi sie
    > maszyna (obrabiarka) wlasnej konstrukcji. Wiadomo, ze im ciezsza, tym
    > lepsza (sztywniejsza), w typowych maszynach zapewnia to zeliwo.

    Kiedyś tak, teraz już różnie cuda się stosuje -
    polimerobetony, odlewy mineralne.

    > A gdyby tak zamiast tego zastosowac konglomerat, albo wrecz granit?
    > Durny pomysl?

    Przejrzyj sobie strony producentów: od frezarek, po szlifierki i
    pomiarówkę. Zobaczysz co się stosuje.

    PS
    Piszesz, że Ci się marzy maszyna własnej konstrukcji.
    A dokumentację masz?

  • 4. Data: 2014-07-22 19:25:57
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 22.07.2014 18:11, J.F. wrote:
    > Dnia Tue, 22 Jul 2014 17:59:24 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):

    Nie widzę oryginalnego posta.

    > Odlewy zeliwne nie sa drogie - zrobisz model, to ci odleja.
    > Tylko czy uniesiesz :-)

    Znajomy zrobił nie tak dużą frezarkę z granitowych płyt
    i epoksybetonu.

    > Mniejsza wytrzymalosc, trudna obrobka.

    > A moze jednak poszukac gotowej maszyny ?

    > Niestety - budowa maszyn wymaga maszyn :-)

    Dlatego wcześniej zudował maszynę ze sklejki;-)
    Tylko miała za małą sztywność.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2014-07-23 12:38:56
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 lipca 2014 17:59:24 UTC+2 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    >
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Masa i sztywność korpusu to jedno, a drugie, to sztywność połączeń wózków prowadnic i
    podobnych "dodatków" zakładanych na korpus, że nie wspomnę o tłumieniu drgań
    biegających wzdłuż i w poprzek korpusu.
    Był kiedyś, lat temu wiela pomysł na "betonowe" korpusy. Był i przepadł. Warto
    poszperać w literaturze przedmiotu dla znalezienia powodu tego przepadnięcia.
    W.Kr.

  • 6. Data: 2014-07-23 19:19:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu wtorek, 22 lipca 2014 17:59:24 UTC+2 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

    (...)
    > A gdyby tak zamiast tego zastosowac konglomerat, albo wrecz granit?

    Czy o to chodzilo?

    Epoxy Granite constructed machines
    http://en.wikipedia.org/wiki/Epoxy_granite

    http://tworzywa.com.pl/Wiadomo%C5%9Bci/Materia%C5%82
    y-kompozytowe-w-zastosowaniach-specjalnych-maszyn-20
    914.html

    (...)

    > Frezowac ma i toczyc ma owa maszyna.

    Tu masz projekt niemieckiej frezarki z korpusem epoksydowo-granitowym:

    German Epoxy Granite Milling Machine
    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source
    =web&cd=9&cad=rja&uact=8&ved=0CFoQFjAI&url=http%3A%2
    F%2Fopensourcemachine.org%2Ffiles%2FGerman%2520Epoxy
    %2520Granite%2520Milling%2520Machine.pdf&ei=kOrPU5Pf
    HYOw7Abf4oGoAQ&usg=AFQjCNEokma2JSfzu0gitafUFcaeADZRC
    Q&bvm=bv.71667212,d.ZGU

    WM

  • 7. Data: 2014-07-23 21:30:45
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > http://tworzywa.com.pl/Wiadomo%C5%9Bci/Materia%C5%82
    y-kompozytowe-w-zastosowaniach-specjalnych-maszyn-20
    914.html

    Wielkie dzieki, ten artykul wyjasnia wszystko. Jeszcze nie wiem na co
    sie zdecyduje, ale wyglada na to, ze Ameryki nie odkrylem z tymi
    skalami-kompozytami;-) Tak to jest jak sie geolog bierze za inzynierie;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2014-07-23 22:57:44
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 23 lipca 2014 21:30:45 UTC+2 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > ******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
    >
    > moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com

    Rób, rób. Był tu taki jeden co samochód elektryczny robił. Kilka lat temu to było i
    się nie pochwalił gotowcem. Pewno taki zajebisty ze nie chce żeby ktoś go skopiował.
    Pozwolisz że jak będę miał kaprys to od czasu do czasu spytam jak zaawansowanie prac.

  • 9. Data: 2014-07-24 03:52:58
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Pozwolisz że jak będę miał kaprys to od czasu do czasu spytam jak zaawansowanie
    prac.

    Narazie to luzny projekt w glowie, badam ceny roznych koncepcji itd. Z
    pewnoscia jednak zbudowanie jej zajmie mi mniej czasu, niz Tobie
    nauczenie sie zasad korzystania z Usenetu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 10. Data: 2014-07-24 08:11:29
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > pewnoscia jednak zbudowanie jej zajmie mi mniej czasu, niz Tobie
    > nauczenie sie zasad korzystania z Usenetu.

    Znaczy - masz do dyspozycji wieczność...

    --
    Darek