  • 1. Data: 2019-09-16 02:33:30
    Temat: zapieczona
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Jak wiadomo, jednym ze sposobów na zapieczoną śrubę jest podgrzanie jej
    palnikiem. Są nawet stosowne podgrzewacze indukcyjne. Wszystko jedno
    jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
    ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w
    nagwintowanym otworze.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2019-09-16 04:18:56
    Od: 4...@g...com

    Moze dlatego dziala ze produkty korozji w wysokiej temperaturze szybciej traca
    wlasciwosci mechaniczne niz material sruby. Rownie skuteczne chocia trwajace o wiele
    dluzej jest namoczenie w nafcie albo oleju napedowym. W warunkach kiedy nie ma
    mozliwosci zamoczenia wystarczajace jest polozenie szmatki zmoczonej ww preparatami.
    Sa i dedykowane pakowane w pojemniki plyny. Czesto sa nieprawidlowo stosowane przez
    mechanikow samochodowych. Popryskaja i zaraz zaczynaja odkrecac. Potem mowia ze tak
    bylo zapieczone ze nie dalo rady odkrecic i sie sruba urwala. A jak by zostawili na
    dwie godziny to by sie odkrecilo.

  • 3. Data: 2019-09-16 05:05:48
    Temat: Re: zapieczona
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 września 2019 09:33:48 UTC+9 użytkownik Pawel "O'Pajak"
    napisał:
> [...]
    > jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
    > ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w

    Tam jest kilka zjawisk, a które jest najważniejsze- zależy kogo spytasz. Jak dla mnie
    to różnica w roszerzalności cieplnej, po pierwsze z powodu nierównomiernego
    rozgrzewania, po drugie z powodu różnych materiałów śruby, nakrętki albo korpusu
    maszyny) i tego co siedzi w szparze, znaczy tlenków, zaschniętych syfów itd.
    Wystarczy żeby coś roszerzyło się cieplnie odrobinę bardziej niż reszta, a kruchy
    materiał w szparze (ewentualnie słabe zgrzewy dyfuzyjne które tam powstały) popękają.

  • 4. Data: 2019-09-17 18:40:02
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-09-16 o 05:05, Konrad Anikiel pisze:
    > Jak dla mnie to różnica w roszerzalności cieplnej,

    No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika, czy
    fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko, po
    czym schłodził śrubę.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2019-09-17 20:49:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-09-17, Pawel "O'Pajak" <o...@g...pl> wrote:

    > No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika, czy
    > fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko, po
    > czym schłodził śrubę.

    Tak, ale nawet jeśli rozszerzanie śruby idzie w "złym" kierunku to
    różnice we wsp. rozszerzalności cieplnej generują naprężenia. Tlenki
    metali mają zwykle 10-30x mniejszy współczynnik od metalu/stopu
    źródłowego. Pewnie w niektórych przypadkach wystarczy, zby skruszyć
    coś tu i ówdzie.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2019-09-17 21:16:49
    Od: 4...@g...com

    No i co ze tlenki sie skrusza. Obstawiam ze nigdy nie robiliscie czegos takiego i tak
    sobie pierdolicie. Przy podgrzewaniu jest jedno podejscie na odkrecenie. Jesli
    wystygnie to juz sie nie da odkrecic. Po powtornym podgrzaniu szanse na odkrecenie
    jakies sa, ale bardzo marne. Wiem bo to wiele razy robilem.

  • 7. Data: 2019-09-18 11:33:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup

    >No ale podgrzewana śruba rozgrzewa się szybciej, niż blok silnika,
    >czy

    Ale dziala :-)

    >fragment karoserii/zawieszenia. Tak na logikę to pogrzałbym wszystko,
    >po czym schłodził śrubę.

    Jak najbardziej ... tylko trudno to zrobic w miare szybko.
    Zreszta nagrzac sama srube tez imo trudno.
    A moze to byl dobry pomysl na odkrecenie nakretki ?

    No i ... czy nie nastapi zakleszczenie na dlugosci gwintu, gdy sruba
    bedzie skrocona, a obudowa/nakretka wydluzone ?

    J.

  • 8. Data: 2019-09-29 22:07:05
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-09-16 o 02:33, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
    > jaką technologią, ale właściwie dlaczego to działa. Metal pod wpływem
    > ciepła rozszerza się, więc powinien jeszcze mocniej trzymać się w

    Nakrętka jest pusta w środku (torus) więc podgrzanie zwiększa obwód tego
    torusa bo nic go nie trzyma do środka

    śruba jest prętem pełnym aż do samego środka więc jej obwód nie większa
    się identycznie jak wewnętrzny obwód nakrętki przy identycznym
    podgrzaniu. Różnica rozszerzeń powoduje odkleszczenie.
    Jeżeli doda się do tego kruszenie produktów korozji to mamy efekt

  • 9. Data: 2019-09-29 23:04:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Sep 2019 22:07:05 +0200, Roman Rogóż napisał(a):

    > Nakrętka jest pusta w środku (torus) więc podgrzanie zwiększa obwód tego
    > torusa bo nic go nie trzyma do środka

    Ale zapewne chodzi o srube wkrecona w jakis solidny korpus.
    I grzejemy srube a nie korpus.

    J.

  • 10. Data: 2019-09-30 00:01:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-09-29 o 23:04, J.F. pisze:

    > Ale zapewne chodzi o srube wkrecona w jakis solidny korpus.
    > I grzejemy srube a nie korpus.

    Korpus z duralu dwa razy lepiej się rozszerza cieplnie od stali.

    WM