  • 1. Data: 2023-11-07 17:24:30
    Temat: zasieg wifi
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Tak sobie czytam

    https://um.warszawa.pl/-/korzystaj-z-bezprzewodowego
    -internetu-w-warszawie

    "Ponad 250 Hot Spotów codziennie służy turystom i warszawiakom.
    Punkty mają zasięg o średnicy ok. 300-400 m i pozwalają korzystać z
    Internetu o prędkości 512 kb/s (download i upload) - zgodnie z
    wymaganiami UKE."

    Jak oni ten zasięg zrobili?
    Jakies kierunkowe anteny o wielu sektorach?

    J.

  • 2. Data: 2023-11-07 17:29:17
    Temat: Re: zasieg wifi
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 17:24 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > wymaganiami UKE."
    >
    > Jak oni ten zasięg zrobili?
    > Jakies kierunkowe anteny o wielu sektorach?

    arta nie czytałem, ale wifi to transmisja dwukierunkowa. Punkt może i ma
    zasięg 400m ale nie jest pewnie zrealizowany za pomocą jednego AP. W takim
    punkcie musi być wiele AP pokrywających ten obszar aby nawet badziewne
    wifi z tel. kom. dało radę odesłać pakiety.

    TG

  • 3. Data: 2023-11-07 18:06:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 07 Nov 2023 17:29:17 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > punkcie musi być wiele AP pokrywających ten obszar aby nawet badziewne
    > wifi z tel. kom. dało radę odesłać pakiety.

    Antena kierunkowa działa w dwie strony :-)

    Swoja drogą - na wioskach bywał jakis "internet radiowy",
    pasmo chyba wifi, a zasięg jakby większy ..

    J.

  • 4. Data: 2023-11-07 18:51:22
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 18:06 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > Antena kierunkowa działa w dwie strony :-)

    No co ty? naprawdę?
    Jest jakieś komercyjne rozwiązanie dla wifi w mieście oparte na antenach
    kierunkowych?
    3 lub 5 AP z MESH pokryłyby obszar o średnicy 400m.

    > Swoja drogą - na wioskach bywał jakis "internet radiowy",
    > pasmo chyba wifi, a zasięg jakby większy ..

    Sam kiedyś miałem kierunkową antenę WIFI, ale do domowego routera. Antena
    była ustawiona na AP dostawcy netu.

    Kiedyś się w to bawiłem też w trasie, jak nie było pakietu danych w
    roamingu w EU i trzeba było kombinować z jakimś publicznym wifi. Były
    wtedy na alle anteny kierunkowe dla tirowców, można było nimi złapać
    jakieś publiczne wifi z 5km

    TG

  • 5. Data: 2023-11-07 18:57:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 07 Nov 2023 18:51:22 +0100, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > No co ty? naprawdę?

    naprawde.

    Sygnały z Marsa odbieramy, a Voyagera, a tam przeciez moc niedużą.

    > Jest jakieś komercyjne rozwiązanie dla wifi w mieście oparte na antenach
    > kierunkowych?
    > 3 lub 5 AP z MESH pokryłyby obszar o średnicy 400m.

    Tak ogolnie - nie wiem, czy przepisy pozwalają, bo tam jakies EIRP
    anteny sie podaje.

    > Sam kiedyś miałem kierunkową antenę WIFI, ale do domowego routera. Antena
    > była ustawiona na AP dostawcy netu.

    A domowy router mial pewnie standardowe parametry wifi.

    J.

  • 6. Data: 2023-11-07 18:57:24
    Od: Grzexs <g...@p...fm>

    > Swoja drogą - na wioskach bywał jakis "internet radiowy",
    > pasmo chyba wifi, a zasięg jakby większy ..

    U mnie rodzice coś takiego mają, ale to chyba działa na zupełnie innej
    zasadzie - jest sobie na co którejś chałupie przekaźnik i przez wieś
    idzie coś w rodzaju radiolinii, przekaźnikowi towarzyszy antena
    ,,rozsiewcza". Ci, co mają przekaźnik, mają darmowy net za zasilanie, ale
    trzeba mieć modem na kabelku i jak ktoś lubi to WiFi sobie do tego
    podłączy. Podobnie jest w chatach bez przekaźnika, ale tam modem jest
    bezprzewodowy. Ogólnie działa to dość marnie, czasem - zwłaszcza upload
    - jest dużo szybszy ,,przez komórkę". Nie mam pojęcia, w jakim paśmie to
    działa. Zapewne są też inne systemy.

    --
    Grzexs

  • 7. Data: 2023-11-07 19:07:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 18:57 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:

    > naprawde.

    To był sarkazm...

    > Tak ogolnie - nie wiem, czy przepisy pozwalają, bo tam jakies EIRP
    > anteny sie podaje.

    Ano właśnie, anteny kierunkowe wifi stosuje się powszechnie, ale nie do
    pokrycia parku czy placu.

    > A domowy router mial pewnie standardowe parametry wifi.

    To był router od dostawcy z portem na zewnętrzną antenę kierunkową,
    skierowaną na AP dostawcy.
    Ja do niego miałem wpięty po lanie swój własny AP, który dawał mi wifi w
    domu.

    TG

  • 8. Data: 2023-11-07 19:26:11
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Nov 2023 18:57:24 +0100, Grzexs wrote:

> [...]
    > ,,rozsiewcza". Ci, co mają przekaźnik, mają darmowy net za zasilanie, ale
    > trzeba mieć modem na kabelku i jak ktoś lubi to WiFi sobie do tego

    Cos takiego chyba Orange robił i inni operatorzy od kablowego
    internetu.
    https://biuroprasowe.orange.pl/informacje-prasowe/or
    ange-funspot-domowy-internet-takze-poza-domem/

    Ale ja o czym innym - "provider" ma jakąs antene, i klienci też.

    Google znajduje np cos takiego
    https://www.oxylion.pl/zasieg/

    i nie wiem - zasięg dosc duzy, moze sobie zrobili siec jak piszesz.
    Strona dość tajemnicza.

    Ale jest lista powiatów, gmin i wsi. Moze maja oddziały terenowe?

    A taka antena to do czego?
    https://www.mediaexpert.pl/komputery-i-tablety/urzad
    zenia-sieciowe/punkty-dostepu-access-point/punkt-dos
    tepu-tp-link-cpe605

    J.

  • 9. Data: 2023-11-07 19:28:28
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 7.11.2023 17:29, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]

    _Średnica_ 300-400m. czyli 150-200m zasięgu... ach to kreatywne
    dziennikarstwo ;)

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2023-11-07 19:32:50
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 07.11.2023 o 17:24, J.F pisze:
> [...]
    > wymaganiami UKE."
    >
    > Jak oni ten zasięg zrobili?
    > Jakies kierunkowe anteny o wielu sektorach?

    To nie jest normalny zasięg hotspotów?

    http://niusy.pl/@pcworld.pl/aqy