  • 1. Data: 2014-11-21 19:18:25
    Temat: zasilanie 5Vz ogniwa AA
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    Urządzenie, nad którym pracuję, muszę zmieścić w obudowie, gdzie nie ma
    nadmiaru miejsca. Mogę tam wcisnąć tylko akumulator wielkości AA. I
    teraz problem: z tego jednego paluszka muszę zrobić 5V @ ca.500mA, przez
    1 godzinę. NiCd-y i NiMH-y mają 1.2V a przetwornice, które znalazłem
    (np.MCP1640) przy takim napięciu "kończą się" na 150-200mA.
    Z kolei do litowe mają 3.6V, co byłoby już nieźle, ale do nich trzeba
    ładowarkę, zabezpieczenia, i oczywiście również przetwornicę wyjściową,
    co jest trudne do upchnięcia, z uwagi na brak miejsca w puszce i na
    płytce. Dodam jeszcze że całość ma być ładowana z USB.
    Czy jest jakiś scalak, który przy minimalnej liczbie komponentów,
    załatwiłby tego Lion-a kompleksowo? Problem wydaje się dość typowy, ale
    nie natknąłem się na sensowne rozwiązanie.
    pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2014-11-21 20:08:24
    Temat: Re: zasilanie 5Vz ogniwa AA
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "JS" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Urządzenie, nad którym pracuję, muszę zmieścić w obudowie, gdzie nie ma
    > nadmiaru miejsca. Mogę tam wcisnąć tylko akumulator wielkości AA. I teraz
    2,5W

    > NiCd-y i NiMH-y mają 1.2V
    Nie mierzyłem, ale jakoś nie chce mi się w te 1,2V wierzyć przy obciążeniu
    3,6W (przyjąłem (chyba optymistycznie) 70% sprawności).
    Nie sądzę też aby pojemność AA była 3,6Wh.

    O litowych nie mam zdania.
    P.G.

  • 3. Data: 2014-11-21 20:11:47
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Czy jest jakiś scalak, który przy minimalnej liczbie komponentów,
    > załatwiłby tego Lion-a kompleksowo? Problem wydaje się dość typowy, ale
    > nie natknąłem się na sensowne rozwiązanie.

    Podobny problem mialem i rozwiazalem go tak:
    http://botland.com.pl/ladowarki-lipol-moduly/2643-li
    poly-micro-charger-ladowarka-lipol-1s-37v-microusb-.
    html
    http://botland.com.pl/przetwornice-step-up-step-down
    /941-przetwornica-step-up-step-down-s7v7f5-5v-1a.htm
    Do tego akumulator LiPo o wielkosci wedle uznania.
    Na razie jeszcze nie zlozylem tego do kupy, wiec sie nie podziele
    wrazeniami.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2014-11-21 20:35:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JS,

    Friday, November 21, 2014, 7:18:25 PM, you wrote:

    > Urządzenie, nad którym pracuję, muszę zmieścić w obudowie, gdzie nie ma
    > nadmiaru miejsca. Mogę tam wcisnąć tylko akumulator wielkości AA. I
> [...]

    2.5Wh. Eneloopy mają tyle przy dłuższym czasie rozładowania. A tu
    jeszcze brakuje sprawności przetwornicy... Eneloop Pro?

    > NiCd-y i NiMH-y mają 1.2V a przetwornice, które znalazłem
    > (np.MCP1640) przy takim napięciu "kończą się" na 150-200mA.

    LM2623?

    > Z kolei do litowe mają 3.6V, co byłoby już nieźle, ale do nich trzeba
    > ładowarkę,

    Banalne - LTC4054-4.2 i jeden rezystor.

    > zabezpieczenia,

    można kupić z wbudowanym

    > i oczywiście również przetwornicę wyjściową,

    LM2621 wystarczy.

    > co jest trudne do upchnięcia, z uwagi na brak miejsca w puszce i na
    > płytce.

    Desperujesz. Ładowarka w SO-8, przetwornica jeszcze mniejsza. Dławik
    szpulkowy SMD

    > Dodam jeszcze że całość ma być ładowana z USB.

    No to kłopot - jeśli myślisz o ładowarce z wtyczką USB - nie problem.
    Ale z komputera to nie takie proste :(

    > Czy jest jakiś scalak, który przy minimalnej liczbie komponentów,
    > załatwiłby tego Lion-a kompleksowo? Problem wydaje się dość typowy, ale
    > nie natknąłem się na sensowne rozwiązanie.

    Gotowce przejmuję producenci powerpacków.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-11-21 21:19:37
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale z komputera to nie takie proste :(

    > Gotowce przejmuję producenci powerpacków.

    Cóż zdaje sobie sprawę, że wymagania dla tego ogniwa dałem ostre - takie
    które chciałbym osiągnąć, a co wyjdzie....
    Ponieważ z prądu nie bardzo mogę rezygnować (no może 10-15%) to będę
    pewnie musiał rezygnować z czasu pracy.
    Scalaki, które proponuje RoMan są warte zastanowienia (pogratulować
    znajomości tematu) ale na płytce będzie bardzo ciasno i każdy
    zaoszczędzony komponent ma znaczenie.

    pzdr
    JS

  • 6. Data: 2014-11-21 22:42:20
    Od: s...@g...com

    użytkownik Pawel O'Pajak napisał:

    > http://botland.com.pl/przetwornice-step-up-step-down
    /941-przetwornica-step-up-step-down-s7v7f5-5v-1a.htm

    Testowales moze pod obciazeniem 500mA? Pytam bo w aplikacjach
    innych przetwornic tego typu zalecaja dodatkowe dwie/jedna
    diody schottky przy wiekszym pradzie.

  • 7. Data: 2014-11-22 01:46:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 21 Nov 2014 20:35:32 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Ale z komputera to nie takie proste :(

    Bo?

    --
    Marek

  • 8. Data: 2014-11-22 02:33:12
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu piątek, 21 listopada 2014 19:18:28 UTC+1 użytkownik JS napisał:
> [...]
    > załatwiłby tego Lion-a kompleksowo? Problem wydaje się dość typowy, ale
    > nie natknąłem się na sensowne rozwiązanie.

    weź większą obudowę.

  • 9. Data: 2014-11-22 10:11:12
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Saturday, November 22, 2014, 1:46:46 AM, you wrote:

    > Bo?

    Bo komputer ogranicza prąd zasilania do 100mA urządzeniom, które się
    poprawnie nie zameldują.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2014-11-23 01:28:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 22 Nov 2014 10:11:12 +0100, RoMan Mandziejewicz
    <r...@p...pl.invalid> wrote:
    > Bo komputer ogranicza prąd zasilania do 100mA urządzeniom, które się
    > poprawnie nie zameldują.

    100mA to jest mało?

    --
    Marek