  • 1. Data: 2019-04-09 22:34:25
    Temat: zasilanie PC
    Od: Gil <g...@g...pl>

    Mam zasilacz w PC to jest chyba Chieftec iArena 500W. Ma wyłącznik z
    tyłu.
    Ale jak wyłączę to myszka PS2 podłączona do komputera ciągle sobie z
    duzymi przerwami pyka światełkiem.
    Czy ta płyta mimo wyłączenia dalej pobiera prąd?

  • 2. Data: 2019-04-10 02:08:50
    Temat: Re: zasilanie PC
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Gil <g...@g...pl> w artykule
    <news:MPG.3717158b11c5f4a9896c4@news.neostrada.pl> pisze:

    > Mam zasilacz w PC to jest chyba Chieftec iArena 500W. Ma wyłącznik
    > z tyłu.

    Ze zdjęć wynika, że jest to wyłącznik pstrykany, czyli mechaniczny.

    > Ale jak wyłączę

    Wyłącznikiem na zasilaczu? Bo jak nie, to stan zasilacza ATX i płyty głównej
    zależy od ustawień w BIOS-ie, a tam jest m.in. opcja "Power on mouse" czy
    podobna.

    > to myszka PS2 podłączona do komputera ciągle sobie z
    > duzymi przerwami pyka światełkiem.
    > Czy ta płyta mimo wyłączenia dalej pobiera prąd?

    Ładunki zgromadzone w urządzeniach elektronicznych nie rozpływają się
    błyskawicznie, trwać to może nawet do minuty. Możesz otworzyć obudowę i
    obserwować diody na płycie głównej, jak nie wierzysz.

    Na wszelki wypadek możesz oczywiście sprawdzić, czy komputer jest podłączony
    do gniazdka ze sprawnym uziemieniem/zerowaniem, a potem pomyśleć o listwie
    zasilającej
    wszystkie urządzenia podłączone do komputera i wyłączaniu całości jednym
    pstryknięciem. Oczywiście router Wi-Fi, który ma działać cały czas, powinien
    być podłączony oddzielnie.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 3. Data: 2019-04-10 09:50:49
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    > Czy ta płyta mimo wyłączenia dalej pobiera prąd?

    Złącza Usb są zawsze pod napięciem. Wiąże się to z wybudzaniem z trybu
    uśpienia.
    Jak chcesz mieć całkowicie wyłączony komputer, to skorzystaj z listwy
    zasilającej lub wyłącznika w zasilaczu.

  • 4. Data: 2019-04-10 14:45:53
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Szyk Cech <s...@s...pl>
    w artykule <news:tfhrE.16412$YQ7.9472@fx03.fr7> pisze:

    > Złącza Usb są zawsze pod napięciem.

    W pytaniu wyraźnie napisano, że chodzi o mysz PS2. Wyłączanie portów USB też
    można skonfigurować - i w BIOS-ie, i na poziomie systemu. Nowsze płyty mają
    możliwość celowego pozostawienia pod prądem konkretnego gniazdka USB, aby
    nie przerywać ładowania telefonu.

    > Wiąże się to z wybudzaniem z trybu uśpienia.

    W pytaniu napisano o wyłączeniu, nie o wstrzymaniu, uśpieniu, hibernacji czy
    czymś innym (ale można się upewnić[1]). Możliwości wychodzenia z różnych
    stanów też się konfiguruje - w praktyce rzadko korzysta się z wybudzania
    myszą, bo łatwo ją poruszyć przypadkowo i jest zbyt podatna na drgania.

    > Jak chcesz mieć całkowicie wyłączony komputer, to skorzystaj z listwy
    > zasilającej lub wyłącznika w zasilaczu.

    Jeśli ktoś w jednym zdaniu pisze o zasilaczu z wyłącznikiem, a w następnym o
    wyłączaniu komputera, to logiczne wydaje się założenie, że z tego wyłącznika
    korzysta (ale można się upewnić[1]).

    [1] Można się upewnić zadając właściwe pytania lub formułując zdania
    warunkowe. W obu przypadkach należy wyjaśnić, że początkowy opis jest
    niejednoznaczny, dopuszcza więcej niż jedną możliwość.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)
    Słuchaj, ty zacznij czytać też, a nie tylko pisać ...

  • 5. Data: 2019-04-10 18:53:00
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    W dniu 10.04.2019 o 14:45, Andrzej P. Wozniak pisze:
    > Osoba podpisana jako Szyk Cech <s...@s...pl>

    > W pytaniu wyraźnie napisano, że chodzi o mysz PS2.

    Porty Ps2 są pod napięciem z tych samych powodów - włączenie
    zasilania/wybudzenia.

    Mysz Ps2 nie musi być wrażliwa na każde szturchnięcie - typowo by
    uruchomić system potrzeba wcisnąć jednocześnie 2 przyciski.

  • 6. Data: 2019-04-10 19:04:45
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <5cad3417$0$508$65785112@news.neostrada.pl>,
    u...@p...onet.pl.invalid says...

> [...]
    > pstryknięciem. Oczywiście router Wi-Fi, który ma działać cały czas, powinien

    Komputer wyłączam noc tym przełącznikiem na zasilaczu. Aby prądu nie
    ciągnął. Podłączony jest na stałe do listwy zasilającej a ta do gniazdka
    ale bez uziemienia. Listwy nie wyłączam bo z niej jest zasilany router,
    który ma linię do drugiego pokoju a odcięcie neta grozi nocna awanturą.
    To nie jest jakis problem dla mnie tylko ciekawostka. Wyłączam zasilacz
    komputera a podłączona do niego myszka PS2 sobie w nocy mruga. Pewnie
    kondensatory długo się rozładowują.

  • 7. Data: 2019-04-10 20:04:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 10 Apr 2019 19:04:45 +0200, Gil napisał(a):

    > Pewnie
    > kondensatory długo się rozładowują.

    Nie widzę innego wyjaśnienia ale tak czy tak to dziwne.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2019-04-10 21:00:40
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:MPG.37184096a3c642b79896c5@news.neostrada.pl> pisze:

    > Komputer wyłączam noc tym przełącznikiem na zasilaczu. Aby prądu nie
    > ciągnął. Podłączony jest na stałe do listwy zasilającej a ta do gniazdka
    > ale bez uziemienia.

    Można zrobić zerowanie zamiast uziemienia - w gniazdku zewrzeć bolec
    uziemienia z zerem. Rozwiązanie niepolecane, ale czasami jedyne możliwe.

    > Listwy nie wyłączam bo z niej jest zasilany router,
    > który ma linię do drugiego pokoju a odcięcie neta grozi nocna awanturą.

    Router podłącza się oddzielnie, np. po zamontowaniu podwójnego gniazdka.

    > To nie jest jakis problem dla mnie tylko ciekawostka. Wyłączam zasilacz
    > komputera a podłączona do niego myszka PS2 sobie w nocy mruga. Pewnie
    > kondensatory długo się rozładowują.

    To nie może trwać godzinami, góra kilka minut.
    1. Przy okazji sprawdź, czy urządzenia pobierające duży prąd (pralka,
    lodówka) są podłączone z uziemieniem, bo wygląda to na dużo pracy dla
    elektryka.
    2. Jeśli chodzi o sam komputer, to z powodu braku uziemienia może mieć na
    odwrót podłączoną fazę i zero[1], więc podłącz wtyczkę listwy obróconą o 180
    stopni. W czasach analogowych tak likwidowało się przydźwięk sieciowy.
    3. Jak już pisałem, wyłącz w BIOS-ie komputera budzenie myszką.
    4. Jak też pisałem, sprawdź, ile czasu trwa gaśnięcie diod na płycie.

    [1] W domu miałem źle założone wyłączniki oświetlenia - odcinały zero
    zamiast fazy. Żyrandole był cały czas pod prądem, a wkręcone świetlówki po
    wyłączeniu mogły się nadal ciemno jarzyć lub migać w zależności od modelu (i
    tania chińszczyna no-name, i droga chińszczyzna Philipsa).

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 9. Data: 2019-04-10 22:25:20
    Od: Gil <g...@g...pl>

    > To nie może trwać godzinami, góra kilka minut.

    Teraz jeszcze obserwowałem tą myszkę. Mrugnie sobie co około 3-4 minuty
    mimo, że zasilacz wyłączony tylnym przełącznikiem od 24 godzin. Może ten
    zasilacz jest troche skopany?

> [...]
    > wyłączeniu mogły się nadal ciemno jarzyć lub migać w zależności od modelu (i
    > tania chińszczyna no-name, i droga chińszczyzna Philipsa).

    Bardzo dziekuję za konkretne wyjaśnienia. Instalacja elektryczna jest
    bardzo kiepska, bo z lat 70-tych. Przewody aluminiowe. Gniazdka bez
    uziemienia.

  • 10. Data: 2019-04-11 00:22:57
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:MPG.37186f9baae120819896c6@news.neostrada.pl> pisze:

    > Teraz jeszcze obserwowałem tą myszkę. Mrugnie sobie co około 3-4 minuty
    > mimo, że zasilacz wyłączony tylnym przełącznikiem od 24 godzin. Może ten
    > zasilacz jest troche skopany?

    Niekoniecznie, ale obecne podłączenie może go szybciej wykończyć, bo to
    jednak nie najlepszy model tej marki. Zwykle pierwsze objawy padania
    zasilacza to kłopoty z urządzeniami USB i nagrywarką, potem zasilacz może
    wydawać dziwne dźwięki.
    A monitor i inne urządzenia podłączone do listwy jak masz wyłączone? Mają
    wyłączniki mechaniczne czy elektroniczne? Jeśli elektroniczne, to coś tam
    może się indukować w ich zasilaczach i przepływać do komputera po kablach
    sygnałowych...

    Poza tym - na co czekasz? Odwróć wtyczkę listwy, a się przekonasz, czy
    pomogło.

    > Bardzo dziekuję za konkretne wyjaśnienia. Instalacja elektryczna jest
    > bardzo kiepska, bo z lat 70-tych. Przewody aluminiowe. Gniazdka bez
    > uziemienia.

    Bez wymiany całej instalacji można tylko sprawdzić poprawność podłączenia
    zera i fazy, a potem pozakładać gniazdka z zerowaniem. Powinno wystarczyć.
    Ale to już Nie Ta Grupa.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)