  • 1. Data: 2018-01-04 11:30:30
    Temat: zbiornik walcowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Cisnieniowy.

    I tak sie zastanawiam:
    -jest sila, ktora dziala na boczna powierzchnie walca, powoduje w
    materiale naprezenie obwodowe, oznaczmy Po,
    -jest sila, ktora dziala na dennice, powoduje w walcu naprezenia
    wzdluz osi walca, oznaczmy Pw,

    do obliczen to chyba trzeba przyjac wypadkowa obu sil ?
    Zazwyczaj Pw jest znaczaco mniejsza, ale w skrajnym przypadku moga byc
    obie skladowe rowne, i wypadkowa 42% wieksza.

    A jak w normie jest ?

    J.

  • 2. Data: 2018-01-04 12:13:05
    Temat: Re: zbiornik walcowy
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 11:30:34 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > A jak w normie jest ?

    Ale w jakiej normie?

  • 3. Data: 2018-01-04 12:56:31
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-04 o 11:30, J.F. pisze:
> [...]
    > Zazwyczaj Pw jest znaczaco mniejsza, ale w skrajnym przypadku moga byc
    > obie skladowe rowne, i wypadkowa 42% wieksza.

    Kiedyś obliczenia musiałem robić według schematu z poradnika Urzędu
    Dozoru Technicznego.
    Do wyliczonej cienkiej ścianki musiałem dodać wielokrotnie większy zapas
    przewidziany przez UDT .

    Teraz wygląda to inaczej str. 10
    http://www.sobieski.org.pl/wp-content/uploads/201504
    08_System_dozoru_technicznego_calosc.pdf

    WM

  • 4. Data: 2018-01-04 13:21:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-01-04 o 11:30, J.F. pisze:
    > Cisnieniowy. [...]
    >Kiedyś obliczenia musiałem robić według schematu z poradnika Urzędu
    >Dozoru Technicznego.

    Wlasnie wspominalem ten poradnik ...

    >Do wyliczonej cienkiej ścianki musiałem dodać wielokrotnie większy
    >zapas przewidziany przez UDT .

    I o ile pamietam to wlasnie ten wymagany zapas nie byl duzy -
    wspolczynnik bodajze 1.6.

    A ze w praktyce inzynier zastosowal 5x, to nie wybuchlo, i nie musial
    sie interesowac czy wypadkowa czy nie :-)

    >Teraz wygląda to inaczej str. 10
    >http://www.sobieski.org.pl/wp-content/uploads/20150
    408_System_dozoru_technicznego_calosc.pdf

    Duzo opisu - ale czy az tak inaczej, czy po prostu jest inny poradnik,
    i to wcale nie tak bardzo rozny - glownie nr norm sie zmienily :-)

    J.

  • 5. Data: 2018-01-04 13:23:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
    >Ale w jakiej normie?

    Jest chyba jakas norma na obliczanie, wspominajac ten poradnik co WM.

    Choc akurat takie podstawy to moze nie w normie :-)

    J.

  • 6. Data: 2018-01-04 14:50:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-04 o 13:21, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Wlasnie wspominalem ten poradnik ...

    > I o ile pamietam to wlasnie ten wymagany zapas nie byl duzy -
    > wspolczynnik bodajze 1.6.

    Była minimalna grubość ścianki, która była narzucana przepisami z góry,
    niezależnie od obliczonej.

    Projektowałem stanowisko pomiarowe i potrzebowałem ścianki o malej
    pojemności cieplnej, a przepisy narzucały większą, więc je musiałem
    zignorować.
    Wsadziłem całość do komory zabezpieczającej dla tzw. dupochronu.

> [...]
    >>

    > Duzo opisu - ale czy az tak inaczej, czy po prostu jest inny poradnik, i
    > to wcale nie tak bardzo rozny - glownie nr norm sie zmienily :-)

    Chyba w socjalizmie mniej ufano fachowości inżynierów, dodając im zapas
    dupochronny gdzie się tylko dało.

    WM

  • 7. Data: 2018-01-04 18:58:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 13:23:46 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Jest chyba jakas norma na obliczanie, wspominajac ten poradnik co WM.
    >
    > Choc akurat takie podstawy to moze nie w normie :-)

    Doskonała większość urządzeń ciśnieniowych w większości miejsc na świecie jest
    objętych obowiązkowymi wymaganiami. Wolę to nazywać przepisami, ale jak wolisz normę,
    to nie ma sprawy. Te przepisy grubo się różnią między sobą w zależności od produktu.
    Co innego okręt podwodny, co innego butelka na piwo, co innego reaktor jądrowy. Co
    tam majstrujesz?

  • 8. Data: 2018-01-04 19:25:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Doskonała większość urządzeń ciśnieniowych w większości miejsc na
    >świecie jest objętych obowiązkowymi wymaganiami.
    >Wolę to nazywać przepisami, ale jak wolisz normę, to nie ma sprawy.

    No wiesz, w Europie sa (czesto) objete przepisami wymagajacymi
    spelnienia norm zharmonizowanych,
    a przynajmniej tak mi sie wydaje, bo sprawa zdaje sie miec drugie dno
    :-)

    Te stare poradniki UDT to o ile pamietam sie czesto na PN powolywaly.
    Jakies przypadki szczegolne, np dziura w zbiorniku i wspawana rura, to
    przeciez sie wymyka zwyklym obliczeniom, i odpowiedz ile to wytrzyma
    byla chyba w PN ...

    >Te przepisy grubo się różnią między sobą w zależności od produktu.
    >Co innego okręt podwodny, co innego butelka na piwo, co innego
    >reaktor jądrowy.

    Co innego, ale mi taki zwykly zbiornik przychodzi na mysl.

    >Co tam majstrujesz?

    Nic, tak mi sie cos przypomnialo, ze wymagany wspolczynnik
    bezpieczenstwa byl 1.6 ... a tu grozi 1.414 ... blisko ...

    J.

  • 9. Data: 2018-01-04 20:25:37
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-01-04 o 19:25, J.F. pisze:

    > Nic, tak mi sie cos przypomnialo, ze wymagany wspolczynnik
    > bezpieczenstwa byl 1.6 ... a tu grozi 1.414 ... blisko ...

    To zależy od wielu czynników dodatkowych.
    Oblicz sobie na podstawie tabeli z tej pracy.

    http://sms.am.put.poznan.pl/eskrypty_pliki/podstawym
    echaniki/7wytrzymaloscmaterialowcharakterystyka.pdf

    Na stronie 14/20 (jedyna pozioma strona) jest pokazana tabela
    klasycznego system doboru współczynników bezpieczeństwa.

    Wg: M. E. Niezgodziński, T. Niezgodziński: WZORY, WYKRESY
    I TABLICE WYTRZYMAŁOŚCIOWE. Wyd. Naukowo-Techniczne,
    Warszawa 2007

    WM

  • 10. Data: 2018-01-04 20:28:40
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 03:25:21 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > No wiesz, w Europie sa (czesto) objete przepisami wymagajacymi
    > spelnienia norm zharmonizowanych,

    Poproszę o przykład.

    > a przynajmniej tak mi sie wydaje, bo sprawa zdaje sie miec drugie dno
    > :-)

    Gdzie jest to drugie dno?

    > Te stare poradniki UDT to o ile pamietam sie czesto na PN powolywaly.

    Owszem, ale co z tego wynika?

    > Jakies przypadki szczegolne, np dziura w zbiorniku i wspawana rura, to
    > przeciez sie wymyka zwyklym obliczeniom, i odpowiedz ile to wytrzyma
    > byla chyba w PN ...

    Nie, nie była. Była w Warunkach.

    > Co innego, ale mi taki zwykly zbiornik przychodzi na mysl.

    > Nic, tak mi sie cos przypomnialo, ze wymagany wspolczynnik
    > bezpieczenstwa byl 1.6 ... a tu grozi 1.414 ... blisko ...

    Nie przypominam sobie ani jednych przepisów w których współczynnik bezpieczeństwa był
    wyrazony jako liczba. To zawsze jest szereg niezależnych wymagań z których wszystkie
    muszą być spełnione, a część ma lub nie ma zastosowania. Ja typowo robię między 50 a
    150 stron rachunków do pojedynczego wymiennika ciepła, w tym jest grubo ponad setkę
    warunków spełnionych (albo nie). Przy każdym z warunków mam "use factor", znaczy
    margines bezpieczeństwa. Bardzo wiele z tych warunków jest daleko od jedności.
    Najważniejsze owszem, wyżyłowane do ostatniego ułamka procenta, ale to też ptrafi
    mocno zależeć od technologiczności produktu, od reżymu pracy itd. Zbiornik reaktora
    jądrowego zwykle jest przewymiarowany na doraźną wytrzymałość wielkokrotnie. Ale już
    jak mu sprawdzisz zmęczenie- to się nagle okazuje że jest po kozacku wyżyłowany. A to
    cholerstwo nieraz trzeba porachować na kilkanaście mechanizmów zmęczenia, choćby po
    to żeby pokazać że wszystkie poza jednym nigdy w życiu nie nastąpią. Tylko trzeba to
    pokazać, zgadywać nie wolno :-)