  • 11. Data: 2018-01-04 20:47:14
    Temat: Re: zbiornik walcowy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No wiesz, w Europie sa (czesto) objete przepisami wymagajacymi
    > spelnienia norm zharmonizowanych,
    > a przynajmniej tak mi sie wydaje, bo sprawa zdaje sie miec drugie
    > dno :-)

    Niewątpliwie. Zbiornik walcowy z jednym tylko dnem nie wymaga żadnych
    badań i nadzorów. Tak jak na przykład beczka na deszczówkę.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2018-01-04 20:57:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 20:47:15 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Niewątpliwie. Zbiornik walcowy z jednym tylko dnem nie wymaga żadnych
    > badań i nadzorów. Tak jak na przykład beczka na deszczówkę.

    A wiesz Ty, expercie zciśnieniowany, że zbiornik reaktora jądrowego ma tylko jedno
    dno? Obudowa bezpieczeństwa w której taki reaktor stoi jeszcze bardziej ma jedno dno!

  • 13. Data: 2018-01-04 21:01:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > A wiesz Ty, expercie zciśnieniowany, że zbiornik reaktora jądrowego
    > ma tylko jedno dno? Obudowa bezpieczeństwa w której taki reaktor stoi
    > jeszcze bardziej ma jedno dno!

    Żeby wyszedł z tego zbiornik ciśnieniowy, musi być w tym drugie dno
    (zwstępcze, wirtualne czy jakiebądź).

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2018-01-04 21:09:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 stycznia 2018 21:01:13 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Żeby wyszedł z tego zbiornik ciśnieniowy, musi być w tym drugie dno
    > (zwstępcze, wirtualne czy jakiebądź).

    Masz kota? Jeśli tak, to być może dajesz mu żarcie od Nestle. Zaprojektowałem
    wymiennik ciepła w którym zachodzi jeden z procesów jego produkcji. Ciśnienie na
    króćcu wlotowym powyżej 3000 PSI, a na wylocie na całym przekroju wymiennik jest
    otwarty do atmosfery. Czary mary!

  • 15. Data: 2018-01-04 21:31:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    > jego produkcji. Ciśnienie na króćcu wlotowym powyżej 3000 PSI,
    > a na wylocie na całym przekroju wymiennik jest otwarty do atmosfery.

    Kot pół roku temu przeniósł sie do krainy wiecznych łowów (bez pomocy
    firmy Nestle). Znałem go na tyle dobrze, że mogę zaręczyć, że byłby
    w stanie odróżnić wylot wymiennika od otwartego walca blaszanego.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2018-01-04 22:23:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 4 Jan 2018 11:28:40 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Poproszę o przykład.

    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=C
    ELEX:32014L0068

    > Gdzie jest to drugie dno?

    https://wiedza.pkn.pl/web/wiedza-normalizacyjna/stan
    owisko-pkn-w-sprawie-dobrowolnosci-pn

    a szczegolnie
    https://wiedza.pkn.pl/web/wiedza-normalizacyjna/jak-
    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-

    > Owszem, ale co z tego wynika?

    No to przepisy, czy normy okreslaly ?

    > Nie, nie była. Była w Warunkach.

    Warunki czyli rozporzadzenie ? Jakie konkretnie ?
    I wzory/wykresy byly w rozporzadzeniu czy "zgodnie z PN-...." ?

    > Nie przypominam sobie ani jednych przepisów w których współczynnik
    > bezpieczeństwa był wyrazony jako liczba. To zawsze jest szereg
    > niezależnych wymagań z których wszystkie muszą być spełnione, a
    > część ma lub nie ma zastosowania. Ja typowo robię między 50 a 150
    > stron rachunków do pojedynczego wymiennika ciepła, w tym jest grubo
    > ponad setkę warunków spełnionych (albo nie).

    kiaps.ar.krakow.pl/lib/exe/fetch.php/kiaps:p3-4_udt_
    zbiornik.pdf

    A tamze, oprocz morza warunkow, jest tez na str 7 wspolczynnik 1.65
    lub 1.8 - w zaleznosci od stali.

    Kurcze - we wzorze na stronie 8, to sie pojawia jeszcze wspolczynnik
    (bynajmniej nie bezpieczenstwa) 2.3 - jest gorzej niz myslalem :-)

    Ale byc moze rozwiazanie kryje sie w tabeli 3 - zbiornik ma byc
    dluzszy niz szerszy ... ciekawe czy UDT to sprawdzi :-)

> [...]
    > tych warunków jest daleko od jedności. Najważniejsze owszem,
    > wyżyłowane do ostatniego ułamka procenta, ale to też ptrafi mocno
    > zależeć od technologiczności produktu, od reżymu pracy itd.
    > Zbiornik reaktora jądrowego zwykle jest przewymiarowany na doraźną
    > wytrzymałość wielkokrotnie. Ale już jak mu sprawdzisz zmęczenie- to
    > się nagle okazuje że jest po kozacku wyżyłowany. A to cholerstwo
    > nieraz trzeba porachować na kilkanaście mechanizmów zmęczenia,
    > choćby po to żeby pokazać że wszystkie poza jednym nigdy w życiu
    > nie nastąpią. Tylko trzeba to pokazać, zgadywać nie wolno :-)

    A jak nie reaktor, to wystarczy 1.65/1.15 :-)

    J.

  • 17. Data: 2018-01-05 13:29:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 06:23:41 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    > http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=C
    ELEX:32014L0068

    W którym punkcie?

> [...]
    >
    > a szczegolnie
    > https://wiedza.pkn.pl/web/wiedza-normalizacyjna/jak-
    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-

    W jakim sensie?

    > No to przepisy, czy normy okreslaly ?

    To jest kwestia leksykalna. Ten sam kawałek papieru dla mnie to przepisy, dla Ciebie-
    być może coś innego. Dla mnie WUDT to przepisy.

    > Warunki czyli rozporzadzenie ? Jakie konkretnie ?

    Warunki z wielkim W. Seria takich książeczek.

    > I wzory/wykresy byly w rozporzadzeniu czy "zgodnie z PN-...." ?

    W Warunkach.

    > kiaps.ar.krakow.pl/lib/exe/fetch.php/kiaps:p3-4_udt_
    zbiornik.pdf

    > A tamze, oprocz morza warunkow, jest tez na str 7 wspolczynnik 1.65
    > lub 1.8 - w zaleznosci od stali.

    Pytanie nakierowujące: co według Ciebie oznacza owo 1.65 lub 1.8 ?

> [...]
    > dluzszy niz szerszy ... ciekawe czy UDT to sprawdzi :-)

    > A jak nie reaktor, to wystarczy 1.65/1.15 :-)

    Kiedy wystarczy i do czego wystarczy?

  • 18. Data: 2018-01-05 13:30:29
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 stycznia 2018 05:31:29 UTC+9 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Kot pół roku temu przeniósł sie do krainy wiecznych łowów (bez pomocy
    > firmy Nestle). Znałem go na tyle dobrze, że mogę zaręczyć, że byłby
    > w stanie odróżnić wylot wymiennika od otwartego walca blaszanego.

    Niedaleko pada jabłko od jabłoni.

  • 19. Data: 2018-01-05 18:58:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    ELEX:32014L0068
    >W którym punkcie?

    O normach to tam kilkadziesiat razy wspominaja, ale faktycznie,
    czytam, i wymogu nie widzie, jedynie "domniemywa sie, ze urzadzenie
    spelniajace normy zharmonizowane, spelnia zasadnicze wymagania
    bezpieczenstwa".

    Ale liste norm zharmonizowanych i tak musisz zalaczyc do projektu ...
    chyba, ze zadnej nie stosujesz :)

    owisko-pkn-w-sprawie-dobrowolnosci-pn

    powinny-byc-powolywane-normy-w-przepisach-
    >W jakim sensie?

    Jak stwierdzaja - ustawa o normalizacji mowi "stosowanie PN jest
    dobrowolne".
    Z kolei powyzsza dyrektywa cisnieniowa jest wprowadzona
    rozporządzeniem, ktore jako akt nizszego rzedu nie moze zmieniac
    ustawy.
    Wiec mimo rozporzadzenia z wymaganiami, stosowanie PN jest nadal
    dobrowolne.

    Co prawda w ustawie stoi
    "Polskie Normy mogą być powoływane w przepisach prawnych po ich
    opublikowaniu w języku polskim".

    I nie pisza, ze tylko przepisy w randze ustawy.
    A samo rozporzadzenie wydane na podstawie ustawy (innej), wiec w
    zasadzie upowaznienie ustawowe ma.

    Ale prawdopodobnie minister rozporzadzil, ze "domniemywa sie", wiec
    obowiazku stosowania PN/EN nie wprowadzil :-)

    Po czym spojrz na drugi link, jak to po calym uzasadnieniu jak nalezy
    wprowadzac PN tylnymi drzwiami, mamy przyklad "prawidlowej"
    konstrukcji prawnej:
    "Poziom zawartości ołowiu w wodzie pitnej nie powinien przekraczać X
    mg/m3, wyznaczony metodą przedstawioną w PN-Z-12345:2002"

    >To jest kwestia leksykalna. Ten sam kawałek papieru dla mnie to
    >przepisy, dla Ciebie- być może coś innego. Dla mnie WUDT to przepisy.

    Jak w tytule stoi "Warunki", to warunki, jak w tytule stoi "Polska
    Norma", to dla mnie jest norma :-)

    Tylko ... czy w tych Warunkach nie bylo "obliczenia wykonac zgodnie z
    PN-...." ?

    zbiornik.pdf

    >Pytanie nakierowujące: co według Ciebie oznacza owo 1.65 lub 1.8 ?

    odpowiedz na tej samej stronie: dopuszczalne naprezenia w stali
    wyznaczamy
    jako k=Re/x

> [...]
    > Ale byc moze rozwiazanie kryje sie w tabeli 3 - zbiornik ma byc
    > dluzszy niz szerszy ... ciekawe czy UDT to sprawdzi :-)

    Zeby zilustrowac: robie np zbiornik o srednicy 1m ze stali o Re=300MPa
    na cisnienie 1MPa.

    przyjmuje k=181 MPa
    Zbiornik bedzie cienkoscienny, wiec wspolczynnik alfa wyniesie 1.00,
    powiedzmy ze dobrze spawane wiec z=1.0, i wychodzi mi scianka grubosci
    g0=2.4 mm

    Na metr biezacy walca dziala sila rozrywajaca 1MN, a utrzymuja ja dwie
    scianki plaszcza o dlugosci 1m i grubosci 2.4mm.
    Co mi daje 208MPa w materiale. A ten przy 300MPa moze poplynac.

    No i dobra, jest zapas, moze nie peknie :-)

    Ale teraz ... na denka tez dziala cisnienie, sila rozrywajaca 0.78MN
    Je z kolei utrzymuje material na obwodzie walca, 3.14m dlugosci i
    2.4mm grubosci, tylko 103MPa.

    Ale razem ... na szczescie prostopadle sa te naprezenia i to sie nie
    dodaje zwyczajnie :-)

    >Kiedy wystarczy i do czego wystarczy?

    Hydrofor do domu robie, albo zbiornik sprezonego powietrza do
    sprezarki, albo zbiornik LPG do ogrodka.
    Albo obudowe turbiny napedzanej cieplem geotermalnym.

    Blacha 2.5mm wystarczy, UDT pieczatke przylozy :-)

    J.

  • 20. Data: 2018-01-05 20:24:34
    Od: 4...@g...com

    Jak bedziesz mial rysunki i policzone wytrzymalosciowo to po probie cisnieniowej
    pieczatke nie tylko przylozy ale i metalowa przybije.